סערת היתר המכירה • חשיפה

מכתב ההבהרה של הגר"ש כהן: "כפי שפסק מרן זצ"ל"

נשיא מועצת חכמי התורה הגאון רבי שלום כהן מפרסם 'גילוי דעת' לאחר סערת המכתב נגד 'היתר המכירה', בו מבהיר כי אין הבדל בין שמיטה זו לשמיטות קודמות, אך ממליץ לבני התורה להקפיד ולקנות "ללא חשש שביעית כלל", למרות הפרשי המחירים ומדגיש: "וכפי שפסק מרן זצוק"ל" • המכתב המלא (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הגאון רבי שלום כהן (צילום: שלומי כהן - כיכר השבת)

סערת 'היתר המכירה': נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס הגאון רבי שלום כהן מפרסם מכתב הבהרה בנושא 'היתר המכירה' ומבהיר כי אין הבדל בין שמיטה זו לשנים קודמות אך ממליץ לבני התורה לרכוש מהדרין בלבד.

מכתבו של הגר"ש כהן מגיע בעקבות הסערה שנוצרה לאחר פרסום המכתב נגד היתר המכירה, עליו היה חתום הגר"ש כהן יחד עם רבנים בכירים נוספים מהציבור הספרדי.

המכתב שנחשף כעת לראשונה ב"כיכר השבת" עתיד להתפרסם מחר בביטאון ש"ס "יום ליום".

המכתב המלא:

גילוי דעת

א. כבר קראנו בעבר ואנו שבים וקוראים לציבור החקלאים בארץ ישראל לחזקם ולעודדם בעניין מצוות השמיטה בשימוט הקרקע כדת וכדין וכפי שכבר הורה מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל לחקלאים ועליהם הכתוב אומר "גיבורי כח עושה דברו".

ב. לציבור בני התורה והחרדים לדבר השם בוודאי שראוי ונכון להקפיד ולקנות פירות וירקות שאין בהם חשש שביעית כלל (כשם שמקפידים בכל ימות השנה לרכוש מוצרים בכשרות 'למהדרין' אע"פ שישנם הפרשי מחירים, ובפרט שכיום ב"ה כמעט ואין הפקעת מחירים בשנת השמיטה), וכפי שפסק מרן זצוק"ל והובא מכתבו בספר ילקוט יוסף דיני שביעית.

ג. פשוט הדבר בדעתנו כי אין כל שינוי מבחינה הלכתית בין שמיטה זו לשמיטות קודמות.

לצד חתימתו של נשיא המועצת הגר"ש כהן על מכתב ההבהרה, צפויים רבנים ספרדים נוספים לצרף את חתיתמם.

כזכור, ביום שלישי פורסמה בעמוד השני ב"יתד נאמן", מודעה עליה חתמו גדולי הרבנים הספרדים נגד 'היתר מכירה', בה נכתב תחת הכותרת "על משמר מצות השביעית", כי "בשנת השמיטה תשע"ה כל הרבנים שהתירו עד היום לא התירו לשמיטה הבאה, לכן אין לסמוך על היתר מכירה וצריך להשבית את הקרקע ולא לעשות שום עבודה בשביעית ואין לקנות את הגידולים ממי שגידל בקרקע ארץ ישראל בשביעית אף אם מכר לגוי".

על המכתב הופיעו חתימותיהם של נשיא מועצת חכמי התורה הגאון רבי שלום כהן, חבר המועצת הגאון רבי שמעון בעדני, ראש ישיבת "פורת יוסף" הגאון רבי משה צדקה, הגאון רבי בן ציון מוצפי והגאון רבי יעקב חיים סופר.

אלא שלאחר פרסום המכתב, הבהירו מבתי הרבנים החתומים כי הרבנים לא חתמו על המכתב כפי שפורסם. לאחר מכן התברר, כפי שדווח בהרחבה ב"כיכר השבת", כי הרבנים חתמו בשמיטה הקודמת, בשנת תשס"ח, על מכתב ארוך שיועד לחקלאים בלבד ולא לפרסום בציבור, כאשר לצד חתימותיהם הופיעו חתימות של גדולי הדור האשכנזים.

הגר"ע יוסף זצ"ל על היתר המכירה (ארכיון)

בחודש אלול האחרון, מי שפעל להחתים את הרבנים, נכנס אל הרבנים והחתימם שוב על המכתב, עם תוספת של מספר שורות, בידיעה שהמכתב מיועד לחקלאים בלבד ולא לפרסום בציבור. אלא שהשבוע פורסם לציבור רק חלק מהנוסח המלא, יחד עם חתימות הרבנים הספרדים בלבד, במה שהיה נראה כמאבק מול פסקו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל בעד היתר המכירה.

לטענת גורמים המעורים בפרסום המכתב, הרב אברהם רובינשטיין, מזכיר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, פעל במטרה להביא לפרסומו של המכתב המלא עם כל החתימות שחתמו עליו, אך מסיבות שונות לא עלה הדבר בידו. באשר לעצם פרסום המכתב השבוע הם הסבירו כי הדבר נעשה בהוראת מרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי וזאת בעקבות הדיבורים האחרונים והמסע המתנהל ל'הכשרת ההיתר'.

כעת, ההבהרה של הגר"ש כהן, צפויה להביא לסיום הסאגה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר