הטבח בבית הכנסת

האלמנה טברסקי: "הטבח האכזרי - בגלל המחלוקת"

מאות נשים התכנסו לעצרת התעוררות במלאות השבעה לטבח הנורא בבית הכנסת בהר נוף, ושמעו דברי חיזוק מהאלמנה בשי טברסקי נגד המחלוקת הפושה בציבור החרדי: "בבתי כנסת ובתי מדרש השפילו מי שחושב אחרת. לכן פגעה בנו מידת הדין, על זה הקדוש ברוך-הוא מביא עונש באכזריות" • האזינו להספד (בארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
מאות נשים בעצרת, אמש (צילום: שלומי כהן)

הטבח בבית הכנסת: גדולי ישראל התייחסו לסיבת הטבח הנורא שהתרחש דווקא בשעת תפילת שחרית בבית הכנסת "קהילת בני תורה" בשכונת הר נוף כשהקדושים הי"ד היו עטופים בטלית ותפילין.

מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי עורר אמש במכתבו המרגש כי הדבר מלמד שיש צורך להיזהר מכבוד בתי כנסיות ובקדושתם וכן להיזהר מאוד מלשון הרע וביזוי תלמידי חכמים.

במהלך כינוס הנשים שנערך אמש (שלישי) במקביל לעצרת הזיכרון בבית הכנסת, נשאה דברים הגברת בשי טברסקי, אלמנתו של הקדוש רבי משה טברסקי הי"ד, במהלכם האשימה את המחלוקת בין איש לרעהו ובין ציבור לציבור כשהמסר היה ברור לכולם.

בדבריה, אמרה הגברת טברסקי כי "הרצח נעשה באכזריות נוראה שקשה לתאר. מדוע? מדוע בתוך בית הכנסת בשעת התפילה? איך ייתכן דבר זה?", תהתה, "איך לא הגנה עלינו קדושת התפילה וקדושת בית הכנסת?".

"אני אישה פשוטה אבל כשהדברים ברורים לא צריך חכמה", אמרה וזעקה: "זה כבר שנה שאש המחלוקת בוערת בציבור שלנו. המחלוקת נהייתה נוראה יותר. מי ששומע ל'גדול' אחר משלי, מי שמשתייך למחנה אחר ממני – אז מצווה להתאכזר אליו? מצווה להשפיל ולבזות אותו? להציק לאדם באכזריות נוראה?".

הנשים בעצרת, אמש (צילום: שלומי כהן)

"בבתי כנסת ובתי מדרש השפילו מי שחושב אחרת ממני. לכן פגעה בנו מידת הדין... על זה הקדוש ברוך-הוא מביא עונש באכזריות. מידה כנגד מידה", הוסיפה טברסקי.

טברסקי הוסיפה ופנתה לציבור הנשים הגדול באולם והתחננה: "לא מספיק לעשות חיזוק. בשביל חיזוק לא היינו צריכים טרגדיה נוראה כזו. היא צריכה להביא לשינוי דרסטי".

"בנות יקרות", הוסיפה, "אני מתחננת אליכן מלב בוכה ושבור, מעמקי נפשי: נקבל על עצמנו לחיות באהבה ואחווה עם כל יהודי החרד לדבר השם... אולי הקורבנות לא יהיו לחינם, ואם אנחנו ננהג באהבה זו לזו הקדוש ברוך-הוא ישיב לנו באהבה".

חיה לוין, אלמנתו של הקדוש הרב קלמן לוין הי"ד, ספדה על מסירותה ללימוד התורה וקיום המצוות ואמרה: "הייתה לו רק שאלה אחת בחיים: מה השם רוצה ממני במצב זה?".

בריינא גולדברג, אלמנתו של הקדוש הרב אברהם שמואל גולדברג הי"ד, אמרה כי "כולם צריך שיהיה להם כבוד לבריות. אנחנו צריכים להיות טובים אחד לשני".

יעקבה קופינסקי, אלמנתו של הקדוש הרב אריה קופינסקי הי"ד, ספדה לבעלה ואמרה כי "הוא היה בבית הכנסת, ובמקום לברוח הוא נאבק בטרוריסט. כזה הוא היה, אין שאלות על כך. כולם אמרו שהוא בטח עשה את זה. כל השכונה הכירה אותו כאיש של חסד".

"איבדתי את הבת שלי לפני שנתיים, ולמדתי שהשם נותן תמיכה ועזרה", הוסיפה.

(צילום: שלומי כהן)

יצוין כי גם המשגיח הגאון רבי דן סגל התייחס לסוגיית המחלוקת והאשים אותה בגורם לכל הרעות.

"נורא נוראות", אמר המשגיח בשיחה תורנית, "אם זה נפגם חס ושלום אז נפרצה החומה. ודוק ותשכח.. ככה זה תמיד. כשמתחיל מחלוקת בין שומרי התורה והחרדים לדבר השם, אז החופשיים מתחילים להכות, ואחר כך הגויים מכים".

"כך זה היה בעבר - נפסקת השמירה. והשמירה האמיתית, ושומרי התורה האמיתיים הם הנטורי קרתא - התלמידי חכמים... לא החיילים, הם חרובי קרתא, כך אומרת הגמרא", הוסיף המשגיח.

האזינו לדבריו של המשגיח רבי דן סגל

"וכשאצל השומרים האמיתיים נפרצה החומה אז השם ירחם", אמר המשגיח והוסיף: "יתר על כן, לאחרונה רחמנא ליצלן נהיה מצב שהאש של המחלוקת אוחזת בכל כך הרבה בתי כנסיות ובבתי המדרשיות עצמם, במקום המקדש מעט, ניש פשוט נישט פשוט... והלא דבר הוא, זה הרי יכל לקרות גם בצורה אחרת, למה זה קרה דווקא בבית כנסת, למה זה קרה דווקא כשעומדים לפניו יתברך בתפילה, למה כשהם נמצאים עם טלית ותפילין".

"זה כדי לעורר אותנו בזה", הסביר רבי דן, "שהרי כתוב דברים נוראים על בית כנסת שיש בו מחלוקת שבכך נוטלים את כל קדושת בית הכנסת ואת כל כבוד השם יתברך, ואז ממילא יכולים בני עוולה רשעים ארורים לפגוע בכלל ישראל. לכן צריכים לראות איך לחזק את השלום. כל אחד טוען שהשני אשם, אבל כל אחד צריך לראות ולבדוק בעצמו. כי בלי שני צדדים אין מחלוקת. ולכן כל צד צריך לבדוק מה הוא יכול לעשות כדי להציל את השלום. נורא.. בית כנסת.. לפני המלך..".

לסיום עורר המשגיח: "יש עוד דבר שקרה לאחרונה ועוררו על זה כבר, את ענין העלייה להר הבית, שנאמר על זה בתורה 'כל הזר הקרב יומת' והקדושה של הר הבית והמקדש נפגמת. ממילא גם בבית מקדש מעט בבתי כנסיות השמירה יורדת. הגם שאנחנו לא עולים לשם, ברוך השם, אבל צריכים להביע מחאה. כי כל ישראל ערבים זה לזה".

גם בדברים חוצבי להבות אש שנשא הגר"מ שוורץ רב ביהמ"ד חניכי הישיבות אמר בסוף דבריו כי "לב מי לא נחרד מהפיגוע הנורא, אין אנו יודעים חשבונות שמים אבל ודאי שעלינו להתחזק ולב יודע מרת נפשו כפי שהראש ישיבה הרב שטיינמן כתב במכתבו, בשנה וחצי האחרונות מאז שציבור מתוך הציבור הליטאי קם ופרש כי גדולי ישראל לא ראויים ח"ו ולכן הקים מחנה לעצמו, עיתון לעצמו, ישיבות לעצמו, יש אש נוראה בתוכנו, יש אש של מחלוקת, כמה יתומים? כמה אלמנות? ה"י".

"אנחנו לא יודעים חשבונות שמים אבל כולנו צריכים לחזור בתשובה", הוסיף הרב שוורץ, "כל צרה שיש בכלל ישראל זה לעורר גם אותנו, ולכן אנחנו צריכים להתחזק. יש אנשים שגם מנסים לעשות קמפיין כאילו בגלל גדולי ישראל אירע הפיגוע, במקום להתעורר, במקום להבין הם ממשיכים להיות עסוקים במחלוקת, אבל זה לא העסק שלנו. אנחנו צריכים להתחזק בעוד תורה, בעוד יראת שמים, בעוד תענית דיבור בסדרים, בעוד ריחוק ממחלוקת ורק ככה נינצל מחבלי משיח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר