48% בעד פריימריז, 60% מהחרדים לא פוסלים את הרצוג

כ-9,427 איש השתתפו בסקר הבחירות הגדול של אתר "כיכר השבת" - תמונת מצב, והשיבו על שאלות מהותיות בכל תחומי הפוליטיקה החרדית • הנתונים המלאים: שוויון ביחס לפלג הירושלמי, רוב בעד גיוס חרדים, רוב מועט נגד פריימריז ודמוקרטיה במפלגות החרדיות, גידול באמון הציבור בבתי הרבנים, הרוב לא שוללים הצטרפות לממשלת הרצוג ולבני ורוב מוחלט נגד מאבק הנשים החרדיות לייצוג בכנסת (חרדים, בארץ)

(צילומים: כיכר השבת, פלאש 90)

בשבועות האחרונים נחשפתם כגולשי "כיכר השבת", לסקר מיוחד - "סקר הבחירות של כיכר השבת", המציג את "תמונת המצב" של הבוחר החרדי לקראת בחירות 2015.

זו הפעם השניה בה נשאלתם לדעתכם בנושאי הליבה של היהדות החרדית. וכפי שעשינו בבחירות הקודמות, נתנה לכם ההזדמנות להביע את דעתכם ולהשפיע על סדר היום של המפלגות החרדיות.

הסקר שכלל 27 שאלות מהותיות בכל תחומי הפוליטיקה החרדית, החל מהפרדת הדת והמדינה דרך גיוס חרדים והתמודדות הנשים החרדיות וכלה בסוגיית החרדים העובדים, נעשה בטכנולוגיות המתקדמות ביותר.

הסקר זכה להיענות חזקה, ולמרות אורכו והשאלות שנשאלו בו השתתפו בסקר כ-9,427 איש ואישה, לאחר ניקוי תוצאות כפולות.

משתתפי הסקר היו מכל תתי המגזרים של הציבור החרדי: 56% אשכנזים מתוכם - 33% חסידים ו-23% ליטאים; 36% ספרדים, ו-8% דתיים לאומיים.

מתוכם היו אנשים עובדים (53%), עובדים ולומדים (18%) בני ישיבות (8%) ואברכי כולל (13%) לצד עקרות בית ובנות סמינר.

הסקר הגדול משקף ללא ספק (במרווח הטעות כמובן) את רוחו של הציבור החרדי בעת הזאת והתוצאות יונחו לפתחם של קובעי המדיניות הציבורית החרדית.

לפניכם חלק נבחר מהתוצאות המעניינות בסקר הבחירות, השוברות מיתוסים רבי שנים ביחס החברה החרדית, לצבא, לדמוקרטיה ולעסקנים.

37% יצביעו יהדות התורה, 20% יצביעו ש"ס

השאלה: לאיזו מפלגה תצביע בבחירות?

התוצאות: 37% מהמשתתפים אמרו כי יצביעו ל'יהדות התורה' לעומת 31% שענו כי יצביעו למפלגת 'יחד', רק 20% לש"ס, השאר יצביעו למפלגות אחרות או לא יצביעו כלל.

(פלאש 90)

כשמפלחים את הנתונים לעומק, נמצא כי בתוך הציבור הספרדי יש רוב קטן לתנועת ש"ס על פני 'יחד', כאשר שאר המצביעים שיצביעו ל'יחד' מגיעים מכלל הציבורים.

מתוך המצביעים שהגדירו עצמם ספרדים: 47% יצביעו לש"ס ו-39% יצביעו ל'יחד', 1% למפלגות חילוניות (השאר מפלגות אחרות או לא יצביעו).

מתוך המצביעים שהגדירו עצמם חסידים: 60% יצביעו ליהדות התורה, 29% יצביעו ל'יחד', 4% לש"ס, 1% למפלגות חילוניות (השאר מפלגות אחרות או לא יצביעו).

מתוך המצביעים שהגדירו עצמם ליטאים: 62% יצביעו ליהדות התורה, 16% יצביעו ל'יחד', 5% לש"ס, 2.33% למפלגה חילונית (השאר מפלגות אחרות או לא יצביעו).

רוב ממצביעי יהדות התורה ישובו ויצביעו ג', חוסר יציבות בש"ס

השאלה: במידה והצבעת בבחירות הקודמות יהדות התורה, האם תשוב ותצביע גם בבחירות הנוכחיות?

התשובה באופן כללי - 39% הצבעתי למפלגה אחרת, 39% אצביע שוב ליהדות התורה, 19% מאלו שהצביעו בפעם האחרונה ליהדות התורה לא יצביעו שוב בבחירות הקרובות. השאר מתלבטים.

(פלאש 90)

כשמפלחים את הנתונים של אלו שהצביעו לש"ס וליהדות התורה לעומק לפי השתייכות מגזרית ניתן ללמוד את המגמות ביתר דיוק:

הנסקרים המגדירים עצמם כחסידים והצביעו בבחירות הקודמות יהדות התורה: 74% יצביעו שוב, 22% לא יצביעו יהדות התורה בבחירות הנוכחיות ו-4% עדיין מתלבטים.

הנסקרים המגדירים עצמם כליטאים והצביעו בבחירות הקודמות יהדות התורה: 68% יצביעו שוב, 29% לא יצביעו יהדות התורה בבחירות הנוכחיות ו-3% עדיין מתלבטים.

הנסקרים המגדירים עצמם כספרדים והצביעו בבחירות הקודמות ש"ס: 54% יצביעו שוב, 42.5% לא יצביעו ש"ס בבחירות הנוכחיות ו-3.5% עדיין מתלבטים.

הרוב לא מתנגד לגיוס חרדים לצבא

השאלה: מהי עמדתך בנושא גיוס חרדים?

התוצאות: בקונסטלציה זו או אחרת, מעוניין רוב הציבור בגיוס חרדים - בעד מסלולים חרדים בצה"ל ושירות אזרחי; 44% - מי שלא לומד יתגייס לצבא, 26% בעד שירות אזרחי ומסלולים לחרדים בצבא, ומנגד 28% כנגד גיוס חרדים בכל צורה שהיא.

הנתון המעניין בתוצאות הוא שיחסית לבחירות הקודמות, חלה ירידה קלה בקרב המתנגדים לשירות צבאי בכל צורה. בסקר הקודם (בחירות 2013) 33% התנגדו בכל צורה לגיוס חרדים, כשכאמור בסקר הנוכחי 28% נגד גיוס בכל צורה.

רוב מועט נגד פריימריז ודמוקרטיה במפלגות החרדיות

השאלה: האם היית רוצה שיתקיימו פריימריז במפלגות החרדיות?

התוצאות: רוב קטן - 52% ענו כי לא מעוניינים שיתקיימו פריימריז במפלגות החרדיות, לעומת 48% שענו כי הם מעוניינים בכך.

לעומת התוצאות שנתקבלו בסקר הנוכחי, בבחירות 2013 ענו רוב גדול כי הם בעד פריימריז במפלגות החרדיות - 63%, כנגד רק 37% שענו כי אינם מעוניינים.

גידול קל באמון הציבור בבתי הרבנים

השאלה: לדעתך, עד כמה הרבנים משפיעים על הפוליטיקה החרדית?

בניגוד לסקר הבחירות הקודם, תמונת מצב של בחירות 2015 מציגה גידול קל באמון הציבור בבתי הרבנים, כשעדיין רוב מהנסקרים מטילים ספק בהשפעת הרבנים על הפוליטיקה החרדית.

התוצאות: 28% ענו כי הרבנים משפיעים באופן חלקי, 30% חושבים שקיים שלטון עסקנים. לעומת זאת 35% חושבים שהרבנים משפיעים באופן מוחלט על הפוליטיקה החרדית.

הגיוס כבר לא מעניין - החרדים מעוניינים בהגדלת קצבאות הילדים

השאלה: מה תרצה שיעמוד בראש סדר היום של המפלגות החרדיות?

אחד מהנתונים היותר מעניינים בסקר נמצאים בתשובות שלהלן. רוב מכריע מהנסקרים ענו כי הם מעוניינים בהגדלת קצבאות הילדים, נתון המראה תמונת מצב של שינוי חד יחסית למערכת הבחירות הקודמת אז ענו 29% מהנסקרים כי הם מעוניינים שחברי הכנסת יעסקו בעיקר במניעת גיוס חרדים לצבא.

התוצאות:

43% - הגדלת תמיכה במשפחות מרובות ילדים.

22% - הגדלת תקציב הישיבות והכוללים.

17% - שילוב חרדים בשוק העבודה.

כאשר רק 13% ענו כי הם רוצים שהנציגים החרדים יעסקו במניעת גיוס חרדים לצבא.

פחות חשים כי קיים שלטון עסקנים

השאלה: האם אתה חש שהמפלגות החרדיות מייצגות אותך כראוי?

התוצאות: 25% מהנסקרים ענו כי הם חשים כי קיים שלטון עסקנים, 37% סוברים כי יש נציגים טובים ויש שלא. ו-33% חשים מיוצגים כראוי וכי הנציגים הם שלוחי דרבנן ורק טובת הציבור לנגד עיניהם.

לעומת סקר הבחירות הקודם בו ענו 34% מהנסקרים כי הם חשים כי קיים שלטון עסקנים, ו-17% ענו כי הם מיוצגים כראוי וכי הנציגים הם שלוחי דרבנן ורק טובת הציבור לנגד עיניהם.

לא מפתיע: רוב הציבור החרדי בעל תפיסת עולם ימנית

השאלה: מהי תפיסת העולם המדינית שלך?

התוצאות: רוב בעל תפיסת עולם ימנית - 58%, אך עדיין יש קבוצה מכובדת של 37% המגדירים את עצמם כמרכז. אחוז המגדירים את עצמם שמאלנים מזערי, ו-3% לא מכירים במדינה.

אם כי יש לומר כי יחסית לסקר הבחירות הקודם, ישנה נטייה ברורה למרכז, כאשר בסקר בחירות 2013 ענו 72% מהנשאלים כי הם בעלי תפיסת עולם ימנית.

לא אוהדים את אריה דרעי, החסידים מתביישים ביעקב אשר

שאלה: במי מהמתמודדים החרדים הללו אתה מתבייש?

תוצאות: יו"ר ש"ס אריה דרעי תפס את המקום הראשון עם 34% לא מכובדים. מיד אחריו אלי ישי עם 23%. שאר הנתונים בגרף המצורף.

הנתונים נעשים מעניינים יותר כאשר מפלחים אותם לפי הגדרה: רוב הספרדים והליטאים ענו כי הם מתביישים באריה דרעי, ואילו 33% מהחסידים ענו כי הם מתביישים דווקא בח"כ יעקב אשר.

החסידים גאים בליצמן, הליטאים בגפני

שאלה: במי מהמתמודדים החרדים הללו אתה מתגאה?

תוצאות בקרב כלל הנסקרים: אלי ישי במקום הראשון, משה גפני במקום השני, יעקב ליצמן במקום השלישי ואריה דרעי במקום רביעי. שאר הנתונים בגרף המצורף.

גם כאן הנתונים נעשים מעניינים יותר כאשר מפלחים אותם לפי הגדרה:

בקרב אלו שהגדירו עצמם כחסידים - יעקב ליצמן תופס את המקום הראשון עם 41%.

ובקרב אלו שהגדירו עצמם כליטאים - משה גפני תופס את המקום הראשון עם 44%.

שוויון בנוגע לשאלה האם הפלג הירושלמי ראוי לייצוג ביהדות התורה

השאלה: האם פלג הרב שמואל אוירבך ראוי לייצוג במפלגת יהדות התורה?

מקרב כלל הנשאלים ענו 38% כי אין להם דעה, בעוד בקרב המתנגדים והתומכים קיים שוויון: ראויים לייצוג - 30%, לא ראויים לייצוג 30%.

רוב מכריע נגד המאבק לייצוג נשים חרדיות בכנסת

שאלה: האם אתה תומך במאבק הנשים החרדיות למען ייצוג בכנסת?

אין הפתעות ורוב מכריע מתנגד למאבק הנשים החרדיות למען ייצוג בכנסת - 73%.

בפילוח הנתונים לפי תת מגזר, החסידים הם המתנגדים ביותר למאבק לייצוג נשים בכנסת כאשר 80% מהנשאלים שהגדירו עצמם כחסידים ענו כי הם מתנגדים לייצוג נשים בכנסת.

כשמפלחים את הנתונים לפי נשים וגברים, נמצא כי גם הנשים שהצביעו בסקר מתנגדות למאבק הנשים לייצוג, כאשר 72% מתנגדות ורק 11% תומכות.

לא שוללים הצטרפות החרדים לממשלת הרצוג-לבני

וכעת לנתון שעלול לקבוע את זהותו של ראש הממשלה הבא, האם החרדים יתמכו בממשלה בראשות יצחק הרצוג וציפי לבני? זה כמובן עדיין לא ברור, אך בקרב הנסקרים החרדים קיימת התנגדות לממשלה כזו, כאשר בכל זאת קבוצה נכבדה לא פחות מותירים את ההכרעה בעניין בידי הרבנים.

41% - נגד.

42% - הרבנים יחליטו.

10% - לא מפריע לי.

8% - בעד הצטרפות לממשלה בראשות הרצוג ולבני.

הבהרה

הסקר נסגר ופורסם ביום 13/03/2015 ואין בנתונים שמתפרסמים כדי להעיד על עמדות הציבור בזמן שהוא לאחר מכן. הסקר לא התבסס על שיטות סטטיסטיות מוכרות ולפיכך אי אפשר להסיק ממנו מסקנות לגבי דפוסי הצבעה או עמדות של הציבור, הסקר נעשה בטכנולוגיות הסקרים המתקדמות ביותר לביצוע סקרים באינטרנט. הגוף העומד מאחורי יזום וביצוע הסקר הוא אתר "כיכר השבת".

תוצאות נוספות:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר