"אזולאי צריך להתנצל"

סערת הגזענות: השר תקף בניגוד לעמדת אנשי משרדו

שר הדתות הנכנס שיגר בשבוע שעבר מכתב חריף נגד גזענות לכאורה כלפי אתיופים באגף הרישום לנישואין בפתח תקווה, אולם ראש אגף הנישואין במשרד הדתות שולל את הטענות נגד המועצה הדתית • גורם רבני: "בשביל כותרות השר אזולאי מפקיר את רבנות פ"ת? הוא צריך לעמוד לצד הרבנים ולא לצד התקשורת" (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
"מוטב שיתנצל" השר דוד אזולאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשבוע שעבר שיגר שר הדתות דוד אזולאי מכתב חריף לרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו, בו הודיע כי "רבנות מקומית שיתברר שנתנה יד לאפליה בתחומה תישלל ממנה הסמכות לבצע רישום נישואים".

המכתב של אזולאי הגיע בעקבות דיווח ב'גלי צה"ל 'על אפליה של בני העדה האתיופית הבאים לבירור יהדותם במועצה הדתית בפתח תקווה בראשות רב העיר הגאון רבי בנימין אטיאס.

אזולאי כתב במכתבו כי "בא לידיעתי כי ישנן טענות על קשיים ואפליה ברישום נישואין ליהודים יוצאי אתיופיה ברבנות העיר פתח תקווה. בכוונתי להיכנס לעומק העניין על מנת להביא לפתרון מלא של הבעיה ככל שישנה".

אך עוד יום קודם לכן, כפי שפורסם ב"כיכר השבת", שיגר הרב הראשי הגר"ד לאו מכתב ברור לראש עיריית פתח תקווה בו הוא קובע כי אין גזענות במועצה הדתית המקומית וזאת לאחר שתי בדיקות שעשה צוות מיוחד שהוקם על ידי הרבנות הראשית ומשרד הדתות.

"לצערי אני מגיע למסקנה כי גורמים שונים מנסים להצית אש זרה מתוך אינטרסים שונים, חבל", קבע הרב הראשי במכתבו.

מכתב הרב הראשי הגר"ד לאו

במכתב נוסף שהגיע לידי "כיכר השבת", מתייחס לנושא ראש אגף הנישואין במשרד הדתות, הרב חזקיהו סאמין, שקובע כי אין גזענות במועצה הדתית פתח תקווה. גם המכתב הזה שוגר למשרד הדתות ולמנכ"ל המשרד.

במכתב, מספר ראש אגף הנישואין כי רק בחודש האחרון התקיימה בדיקה של צוות מיוחד שהוקם ובדק את הטענות והגיע למסקנה כי אין חשש לגזענות במועצה דתית פתח תקוה.

במכתב, שכאמור נשלח גם למנכ"ל משרד הדתות, נקבע: "התרשמנו ונוכחנו מעל לכל ספק שמחלקת הנישואין בראשות הרב אטיאס פועלת על פי הנהלים וללא דופי בכל הקשור לעדה האתיופית".

טקס חילופי השרים במשרד הדתות (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

יצוין כי אחד מחברי צוות הבדיקה המיוחד היה הגאון רבי יוסף הדנה, רבה של העדה האתיופית בישראל.

גורם רבני בפתח תקוה אומר ל"כיכר השבת" כי "לא היה ברור מדוע השר אזולאי בחר להוציא מכתב במקביל לרב הראשי וראש מחלקת הנישואין. בשביל כותרות הוא מפקיר את רבנות פתח תקווה? הוא צריך לעמוד לצד הרבנים ולא לצד התקשורת".

לדבריו: "מוטב שכבוד השר הטרי אזולאי היה דואג לשאול את ראשי האגפים שלו והיה בודק את מסקנות הוועדה שהוקמה וקבעה שאין גזענות. ועדה שהחברים בה היו אנשי משרדו".

מכתב ראש אגף נישואין

"אזולאי צריך להתנצל, שיקרא שוב את מכתבם של הרב הראשי וראש מערך הנישואין", מסכם הגורם.

מנגד, בכירים במשרד הדתות אומרים כי המכתב לא היה מכוון נגד הרב אטיאס או מי מאנשי המועצה הדתית פתח תקווה. לדבריהם, השר בודק בימים אלו טענות שהתקבלו גם לאחר הבדיקות שערך הצוות המיוחד שהוקם.

כמו כן, בכיר בעיריית פתח תקווה טוען כי "העבודה של הוועדה הייתה שטחית, היא לא דיברה עם בני הקהילה שנפגעו. ההוכחה שיש בעיה עם האתיופים בעיר היא שההבדל בין מספר הנרשמים לתעודות רווקות לבין המספר של רישום הנישואין הוא גדול, חלקם בורחים להירשם בערים אחרות".

לדבריו: "לא מן הנמנע שמחלוקת אישית בין אחד מבכירי המועצה הדתית לבכירי העדה האתיופית בעיר גורמת לבעייה הגדולה הזו".

מכתב השר אזולאי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר