סאגת חוק הגיוס

הליטאים שוברים שתיקה: חוברת חדשה מציגה תשובות על חוק הגיוס המתוקן

בעוד "העדה החרדית" ו"הפלג הירושלמי" יצאו להפגנות כנגד החוק המתוקן לגיוס חרדים, הממסד הליטאי שמר על שתיקה. אבל לא עוד: בחוברת חדשה מתעמתים נאמני גדולי ישראל עם כל הטענות (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי (צילום: יעקב נחומי ויעקב כהן)

חודשים כבר עברו מאז אישור חוק הגיוס המתוקן, אולם הסערה הגדולה בציבור הליטאי מסרבת להירגע. בעוד "העדה החרדית" ו"הפלג הירושלמי" יצאו להפגנות כנגד החוק המתוקן וגורמים שונים ניהלו קמפיין "ציידים" ופעילות כנגד חיילים חרדים, בממסד הליטאי נרשמה שתיקה רועמת ועסקנים ונציגי ציבור נזהרו מלשבח את החוק זאת מחשש ל"עינא בישא" והתגרות בציבור הכללי.

אלא, שבשבוע האחרון בחרו גורמים המזוהים עם הממסד הליטאי לשבור שתיקה ולהציב את העובדות מנקודת מבטם של נאמני גדולי ישראל מרנן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן ושר התורה הגר"ח קנייבסקי. העסקנים הוציאו חוברת הסברה מיוחדת ש"מעמידה בבהירות" את עמדת היהדות החרדית לדורותיה, בנוגע לתיקון חוק הגיוס. החוברת הנושאת את השם "בהירות", מתעמתת באופן ישיר עם הסיסמאות והטענות מבית הפלג הירושלמי.

כך למשל מול הסלוגן "לשמור על החלשים" שנועד לטעון כביכול החוק החדש פוגע בבחורים בני עדות המזרח או מערי הפריפריה מובהר בפשטות מה משמעותו של עימות כולל מול החוק והשפעתו האמיתית על רבבות בחורים מבתים חלשים יותר שעלולים חלילה שלא להמשיך במסגרת הישיבות ולהיפלט לצבא.

עצרת הפלג נגד תיקון חוק הגיוס (באדיבות המצלם)

בהמשך תוקפים בחריפות העסקנים את "הפלג הירושלמי" הפועל לדבריהם להציג את העמדה הפרקטית של גדולי ישראל והציבור החרדי כ"הסכמה לצבא". בהקשר זה מובאים דברים ממרן הגראי"ל שטיינמן שאמר לאחרונה: "על כבודי אני מוחל, אולם איני מוחל על כך שבגלל תעמולתם יגידו "התירו פרושים את הדבר" וגם אם אכחיש יאמרו: בפה הוא מכחיש, אולם מתחת לשולחן הוא שולח את כולם לצבא".

החוברת סוקרת בפרוטרוט את "שיטות התעמולה והשכנוע" בהן נוקטים בפלג הירושלמי בכדי ליצור מצג שווא בו כביכול גדולי ישראל ושלוחיהם בכנסת "פועלים לשלוח בחורים לצבא". את טענות עיתון הפלס בעניין "הגיוס", מדמים יוצרי החוברת לתעמולה אפשרית על "בעיית דיזנגוף", אשר ישנם רח"ל בני ישיבות שהולכים לשם, ופתיחת עיתון ומפלגה שיעסקו מבוקר עד ערב בבעיית "דיזינגוף"...

בחוברת מובאים גם מספר קטעים הסטוריים, בהם מכתבו של המשגיח הגר"ש וולבה זצוק"ל זצוק"ל, המספר על גלגולה של חתימתו כנגד חוק טל, אשר הוצאה ממנו במרמה והוא מבקש לגונזה:

ז' ניסן תש"ס

הו"כ הרה"ג ר' אשר טננבוים שליט"א רב שלום וברכה!
הנני מצטער שאני צריך עוד פעם לכתוב אל כת"ר, אך ההכרח לא יגונה. הטעם למכתבי הראשון הי' שבאו אלי מבינים שהסבירו לי כי בהחלטת "ועדת טל" יש פרטים שהם סכנה גדולה לקיום הישיבות, שבגלל זה לא חתם כת"ר על החלטות. הם ביקשו אותי לכתוב אל כת"ר ולהודות לו על החלטתו לא לחתום ולחזקו על החלטתו זאת. -הבנתי מתוך דבריהם כי להם ידוע עומק נוסחת ההחלטה של "ועדת טל", ושהיא אינה ידועה עוד לגדולים שלנו, ולכן כתבתי רשימות את כת"ר.

אולם עכשיו נודע לי כי הגאון מוהרא"ל שטיינמן שליט"א ידע בדיוק (ההדגשה במקור) את כל נוסח ההחלטה של "ועדת טל" והוא מסכים בהחלט שהנציגים שלנו יחתמו עליהן. אי לזאת, אני מבטל את מה שכתבתי במכתבי אל כת"ר שליט"א. מסתמא יש לכת"ר טעם משלו על שלא חתם, אך מה שאני כתבתי במכתבי אל כת"ר הוא בטל ומבוטל, והנני מבקש את כת"ר בכל ליבי שלא יפרסם את מכתבי ואולי אף יסכים לבטל אותו.

הנני מבקש סליחה מכת"ר על מה שאני מטרידו במכתביי, ומה אעשה - אדם פשוט כמוני לא היה צריך להתערב בעניינים השייכים לגדולי ישראל שליט"א.
ברוב כבוד והוקרה
שלמה וולבה

כאמור, החוברת מתפרסמת בימים אלו ונשלחה לבתיהם של רבנים, ראשי ישיבות ומרביצי תורה מכל שכבות הציבור החרדי. לדברי יוזמיה, מדובר ב"טענות ניצחות כלפי אותם המחפשים להשמיץ ולפגוע הגדולי ישראל וליצור מצג שווא חלילה של פשרנות".

קטעים מתוך החוברת:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר