חרדים, אין לכם זכות להביע דעה

"חרדים יקרים, שאינם מתגייסים, שאינם מצביעים בבחירות: אין לכם זכות להביע דעה על הצביון הציבורי של המדינה. היא אינה שלכם" (דעה)

אבישי צור | כיכר השבת |
אילוסטרציה: פלאש 90

אם החרדיים ממאה שערים היו מבינים כמה מגוחכים הם נראים בהפגנות על השבת, אולי הם לא היו חוזרים על כך שוב ושוב.

אם אנחנו, הדתיים לאומיים, היינו מפגינים נגד חילול שבת, זה היה מובן. הרי אנו רואים במדינה הזו את מדינתינו, ואנו חלק פעיל ושותף בה. איננו פוטרים את עצמינו מחובות שהמדינה מטילה עלינו, ולהיפך: אחוזי הדת"לים ביחידות קרביות גבוה בהרבה משיעורם באוכלוסיה. שיעורי העלמות המס ושאר עבירות 'צווארון לבן' בקרב הדת"לים, נמוך בהרבה משיעורם באוכלוסיה.

לכן, העובדה שאכפת לנו הצביון היהודי הציבורי של המדינה, מובנת. אכפת לנו כיצד יראה כל רחוב ורחוב, בין אם מדובר בהר חוצבים ובין אם מדובר בכיכר המדינה או בשיינקין. והסיבה שאנחנו לא יוצאים להפגנות אלימות היא, שזו פשוט אינה הדרך שלנו. אנחנו ציבור לא אלים. גם כשהרסו לנו תוך ימים חבלי ארץ שנבנו במשך שנים, לא נהגנו באלימות. אנחנו מעדיפים להפסיד במערכה, ולא להיות אלימים. וגם אנחנו וגם החרדים יודעים, שזו דרכה האמיתית של היהדות: דרכיה דרכי נועם.

אבל כשחרדים מפגינים על דברים הקשורים לצביון הציבורי של המדינה, זה אבסורד. הרי אותם מפגינים אינם מכירים בכלל במדינה הכופרת. הם סבורים שהציונות רק הרעה לעם ישראל. לדעתם אנחנו עדיין בגלות, בדיוק כמו באירופה. אז למה הם עדיין מצפים שהמדינה הכופרת תשמור שבת במרחב הציבורי? האם גם חכמינו נלחמו בצדוקים, או שהם פשוט הוקיעו אותם וזהו? האם אותם חרדים היו מפגינים גם באמריקה נגד פתיחת מפעלים בשבת?

הרי ההפגנות אינן על חילול השבת הספציפי של יהודים: חילולי השבת הללו לא הפריעו מעולם לאנשי מאה-שערים. כל זמן שלא מתקרבים לשכונה שלהם, הכל בסדר. שיהודים עובדים במפעלים עובדים בשבת, בהכשר של המדינה היהודית, זה בסדר. רק כשהמפעל הוא קרוב אלינו – זו סיבה להפגין. ההפגנות הם על "הרשמיות", אותה רשמיות שאין לה כל משמעות יהודית או דתית מבחינתם.

בקיצור, חרדים יקרים, שאינם נושאים בנטל הצבאי, שאינם מוכנים לשבת לשולחן הממשלה כנושאים בתפקיד 'שר', ובפרט אלו שאינם מצביעים בכלל בבחירות: לכם אין זכות להביע דעה על הצביון הציבורי של מדינת היהודים. המדינה הזו אינה שלכם. אם אינכם רוצים להיות חלק ממנה, ולראות בה מסגרת המאגדת בתוכה גם אתכם, זכותכם. אבל זה שולל את זכותכם להביע דעות על התנהגותה הציבורית. אתם אלו שיותר מכל מחזיקים בדעה ש'איש באמונתו יחיה' – כל זמן שלא מדובר במישהו מתוך הקהילה הסגורה שלכם. אז תהיו עקביים בבקשה.

שאתם תבקשו ממדינה כופרת, חילונית, שמנהיגיה הם מבחינתכם גויים גמורים, לכבד את השבת בהתנהגותה הציבורית – אין לך בזיון גדול מזה לכבודה של השבת.

*

ועוד לא דיברנו על חוסר היושר שבהפגנה על חילול שבת בהר חוצבים, תוך שותפות פעילה בממשלה שמכשירה חילולי שבת בכל רחבי הארץ. ועל האבסורד שבהחלטה להילחם נגד חילול שבת על ידי רשת צרכניות אחת, תוך התעלמות מחילול שבת של רשת צרכניות אחרת. ועל ההחלטה הלא-מובנת שחילול שבת הוא העבירה הכי חמורה שבתורה, תוך התעלמות מכל שאר העבירות החמורות המתרחשות בכל הארץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר