חרדים, על בית-משפט שמעתם?

אבישי צור טוען שההפגנות לא יועילו במאבק החרדי חילוני. מה כן? עתירות לבתי-משפט, והרבה. "תלמדו מהמתנחלים", הוא אומר

אבישי צור | כיכר השבת |
(פלאש 90)

לפעמים נדמה, שהציבור החרדי אטום לחלוטין למתרחש סביבו. אחרי 60 שנה, עדיין לא הפנימו בציבור הזה את כללי המשחק במדינה דמוקרטית. בכללים הללו, הפגנות הם חלק קטן - ואפילו שולי – בין כלי המאבק וההשפעה. הכלי המרכזי הוא בתי המשפט. אבל החרדים עדיין לא שמעו על זה.

כמה מכם נכנסו לכתבה עם הציטוט המגעיל של נתן זהבי? כנראה שכולכם. מה עשיתם? התעצבנתם, סגרתם את הכתבה והמשכתם הלאה. ואני חשבתי שרק זהבי עצבני.

עוד לא התיבש הדיו מהתחקיר של גלסנר, שחשף כאן באתר את השקרים הבוטים בהם האכיל אמנון לוי את צופי ערוץ 10, כדי להסית שוב נגד תלמידי הישיבות החרדיות באופן פרוע ומבחיל. מה עשו נגדו החרדים? האם הוגשה תלונה בחשד להסתה? האם הנוגעים בדבר שקלו הגשת תביעת דיבה?

וכעת – זהבי פותח את ביב השופכין שלו. מיהו בכלל נתן זהבי, הבער בעל מראה הגנגסטר ומשקפי השמש ועשירית גרם השכל (וגם זה לא בטוח), שנחשד ונעצר על רשימה ארוכה של פשעים, כמו שוד יהלומים, שריפת מערכת עיתון ועוד? האמנם יכול אדם שסיים שמונה שנות לימוד בלבד, ועוד מתגאה בזה, לומר עליכם ככל העולה על רוחו, ואתם לא תעשו כלום נגדו?

בישראל יש שני ציבורים שנואים, שכלפיהם מותר הכל: החרדים והמתנחלים. חוקי זכויות האדם, החוקים נגד הסתה והמרדה, החוקים נגד אפליה – חלים על כל האזרחים, חוץ מעליהם.

המתנחלים למדו בשנים האחרונות את הלקח, גם אם באיחור. היום יש כמה וכמה גופים, שנלחמים למען המתנחלים בכלים משפטיים: 'הפורום המשפטי למען ארץ ישראל', 'ארגון זכויות האדם ביש"ע', 'חננו', ועוד. לחרדים לעומתם, כלום. נאדה. ישנו מיקרו-ארגון התנדבותי קטנטן בשם 'בצדק' של מרדכי גרין (להבדיל מעמיתו – 'בצדק' הימני), שאינו יכול לשאת אפילו בעלויות של הגשת בג"ץ אחד לשנה. וזהו. (יש גם את 'התנועה להגינות שלטונית', אבל היא אינה מייצגת את החרדים. רוב הבגצי"ם שהתנועה הזו מגישה אינם מגינים על האינטרסים של הציבור החרדי, ולהיפך).

מי מכם זוכר את האמירות הבאות:

• "החרדים יונקים מאותם יצרים אפלים שינקה הזוועה הנאצית הפאשיסטית". (שולמית אלוני).

• "אלי ישי פועל לפי חוקי נירנברג". (הנ"ל).

• "יש להקים יחידה מיוחדת למאבק באינתיפדה של החרדים כמו שהקימו בשטחים" (יוסי שריד).

• "צריך להיכנס למאה שערים עם זחל"מים ומקלעי אפס-חמש ולרסס אותם" (ארנן יקותיאלי, חבר מועצת ירושלים מטעם מרץ).

• "כשאני רואה את החרדים, אני מבין את הנאצים" (הפסל יגאל תומרקין, זוכה פרס ישראל).

ואלו רק דוגמאות על קצה המזלג, כמותם יש מאות. האם אחד מכל אלו נתבע על אמירותיו? מובן שלא. למה?! זהבי מתלונן על השימוש במונח 'נאצי' כלפי שוטרים וחיילים. מסתבר, שלא רק החרדים והמתנחלים שמעו על ההשוואה הזו. רק שהחרדים לא עושים כלום כדי להזכיר את אלו שאמרו כך עליהם.


התירוצים מוכרים: החרדים חיים בתחושה מוצדקת, שבתי המשפט ממילא לא שמים עליהם, ותמיד יפסקו נגדם. אז מה? זו סיבה לנטוש? הרי זה נכון גם כלפי המתנחלים, ובכל זאת, הארגונים שהזכרתי הגיעו להמוני השגים משמעותיים ביותר. כולנו זוכרים את השוטר הנוגח מעמונה, שהורשע ונשא באחריות אישית למעשיו הנפשעים. שימו לב לנתון הבא: מתוך כלל התלונות המוגשות במח"ש נגד שוטרים בישראל, רק 2 אחוזים נמצאים מוצדקים. וכמה אחוזים מכלל התלונות המוגשות למח"ש על ידי 'ארגון זכויות האדם ביש"ע' נמצאו מוצדקים? 50 אחוזים.

טעות לחשוב שתמיד אפשר להשיג בפוליטיקה יותר, ולכן צריך להפנות את האנרגיות לכיוון הזה. קחו למשל את קווי המהדרין: העתירה בענינם לא הוגשה לבג"ץ על ידי החרדים, אלא על ידי הרפורמים. ובכל זאת, הרכב שופטים עם אליקים רובינשטיין, שונא חרדים ידוע, פסק שהדבר הזה חוקי והגיוני לחלוטין. ומי בכל זאת יצליח כנראה לתקוע מקלות בגלגלי האוטובוסים הללו? ועדה פוליטית, שהוקמה על ידי משרד התחבורה.


לא נדרש הרבה. עשרה אחוזים מהאנרגיות ומסכומי העתק שהחרדים משקיעים בארגון ההפגנות המיותרות, הטורדניות והבלתי-פוסקות. עשרה אחוז. שאותם מתנדבים המכלים את זמנם לריק ומשניאים שם שמים, יפנו את האנרגיה שלהם להגשת בגצי"ם, תביעות דיבה ותלונות משטרתיות. שיטרטרו כל אדם כמו אמנון לוי ונתן זהבי, שיוציאו לו את החשק לחזור על מעשיו. מצבו של הציבור החרדי, וגם מצבה של הדת בישראל, יהיו טובים בהרבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר