רבה של מוסקבה מדבר:

הרב פנחס גולדשמידט: "בתי הדין לגיור נתונים ללחצים"

"יש בעייה בעצם המושג של בית דין שהוקם במיוחד למען הגיור, ועומד תחת לחץ של הספק. זה מייצר בעיות", אומר רבה של מוסקבה הרב פנחס גולדשמיט שליט"א בראיון ל´כיכר השבת´. וגם: "אני נגד מניעת אזרחות ליהודי. זה נוגד את ההלכה שאוסרת יציאה מארץ ישראל ללא היתר". הראיון המלא (חרדים)

יוסי וייס | כיכר השבת |

חוק הגיור הנבעט ככדור בין המפלגות החרדיות, לבין ישראל ביתנו, מעלה ומציף שוב את אחת מבעיותיה הגדולות ביותר של ישראל: העליה הרוסית.

אלא שבעוד אנו כאן בארץ חיים בחברה יהודית ברובה, ומתמודדים עם מיעוט יחסי של גויים, הרי שיש כאלו החיים בחו"ל - בן גויים, ומתמודדים עם מיעוט אפסי של יהודים.

המשותף לכל המתמודדים הללו, הוא למרבה הפלא הטיפול במתגיירים. כמו כאן - כך שם. ישנם רבים המתדפקים על דלתות הרבנים, ומבקשים להתגייר.

אלא שבתוך גל המבקשים הללו, מעטים מאוד הם החפצים בגיור האמיתי, זה הכולל קבלת עול מלכות שמים וקיום מלא של תרי"ג מצוות, כאשר בפועל רובם של ה'מתגיירים' כביכול, הינם כאלו המחפשים במסלול הגיור, פטור מצרותיהם האחרות.

מי שיושב בחו"ל, ובתוקף תפקידו נאלץ להתעסק רבות בסוגיית הגיורים, הינו הגאון ר' פנחס גולדשמיט שליט"א רבה של מוסקבה.

20 שנות שליחות

הרב גולדשמידט נולד בעיר ציריך בשווייץ בשנת תשכ"ג. את לימודיו עשה אצל הגאון ר' משה סולובייצ'יק, ולאחר מכן בישיבת פוניבז' ובישיבת נר ישראל בבולטימור, שם גם הוסמך לרבנות.

בשנת תשמ"ט נשלח על ידי רבו ר' משה סולוביצ'יק והרבנות הראשית לישראל לעמוד בראשות בית הדין של מה שהיה אז 'ברית המועצות' ולאחר מכן חבר המדינות.
מאז חלפו למעלה מ-20 שנה, בהם נכרך שמו של הרב גולדשמידט כמעט באופן אוטומטי עם כל אזכור יהודי של רוסיה. הרב גולדשמידט היה בין המייסדים של קונגרס הקהילות והארגונים היהודיים והקונגרס היהודי הרוסי. הוא הקים שורה של מוסדות חינוך ויישבות במוסקבה, וחיבר ספרי שו"ת העוסקים בשאלות ההלכתיות הייחודיות שעומדות בפניו.

הרב גולדשמיט, העומד גם שם בחו"ל, נוכח כמות גדולה של פניות מצד מתגיירים פוטנצייאלים, אינו מוכן לשתף פעולה בתעשיית המרמה של הגיורים, ולבצע 'גיורי קריצה', גיורים מהסוג בהם ברור לכל הצדדים, כי למתגייר אין כל כוונה לקיים תורה ומצוות.

ההקפדה על ההלכה מסתבר, כלל אינה נוגעת להערכה ולכבוד לה זוכה הגר"פ גולדשמיט מצד חוגי השלטון ברוסיה, שם הוא נחשב לדמות מפתח, המקובלת עד למאוד על גורמי השלטון.

גם בימים בהם נמצאת הממשלה בארץ במתח עם ממשלת רוסיה, לא מפריע הדבר לקשריו הטובים של הרב גולדשמיט, שרק לאחרונה קיבל כאות הוקרה - אזרחות כבוד רוסית, היישר מידיו של נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב.

אור לגויים?

הוא יושב במוסקבה, מצודתו פרושה שם, אך עיניו צופיות לכאן, אל מאבק הגיור המתחולל בישראל בימים אלו. הוא חרד מאוד ממה שקורה כאן, לא רק בגלל ההשלכות על מה שיהיה בארץ, אלא גם על ההשפעה שהדברים הללו יגרמו, בכל קהילות ישראל, בעולם כולו.

"עצם המושג הזה של 'בית דין מיוחד לגיור' הוא בעייתי", אומר הגר"פ גולדשמידט בראיון מיוחד ל'כיכר השבת', "המצב שיושב בית דין אך ורק למען מטרה אחת ששמה גיור, ובית הדין הזה נתון ללחצים של גורמים אינטרסנטים, הוא בלתי נסבל, והוא שגורם מראש לתוצאות בעייתיות".

"בנוסף לכך, בית דין שמגייר חייב להיות בית דין שמחובר לקהילה ולציבור. רק בי"ד כזה יכול לבדוק האם המתגייר באמת מתכוון לקיים תורה ומצוות. מתגייר שאינו מתגורר בקרב שומרי מצוות, ולא קשור לשום קהילה שכזו, לא באמת ישמור מצוות אחרי הגיור. אולם בית דין שקם אך ורק למטרת גיור המוני, ולא קשור לציבור או לקהילה, חסר כל כלים כדי לבדוק את אורח חייו האמיתי של המתגייר" אומר הרב גולדשמידט.

"בית הדין שמגייר חייב להיות בית דין רציני, כזה שעוסק בכל הסוגיות שבהן עוסקים בתי דין, דיני ממונות, כשרות, וגם גיורים. בית דין שמגייר חייב להיות בקשר עם הקהילה, ולבדוק מהי מטרתו של המבקש להתגייר. לא יתכן שבית דין יערוך גיורים כמעט בשלט רחוק, לאדם שלבית הדין אין שום מושג על כוונותיו".

גיור כבקשתך

"מצד שני", אומר הרב גולדשמידט, "אי אפשר שכל רב וכל בית דין מקומי יוכלו לגייר כאוות נפשם, כל אחד על פי דעותיו. עולם הדיינות חושש מאוד מהמצב הזה, זו עלולה להיות פירצה קשה בעניין הגיור, ובכייה לדורות".

ומה קורה אצלכם? "בבית הדין אצלנו במוסקבה, אנו מנהלים בדיקות מדוקדקות אחר אלו שבאים להתגייר. יש הרבה שפונים, מכל מיני סיבות. נכדים של יהודים, זוגות מעורבים וכו', אנו מוודאים שהמבקש באמת מעוניין לשמור תורה ומצוות, ולא סתם לקבל תעודה של יהודי".

"לצערינו אני נתקל לא מעט במקרים בהם אני דוחה את מתגיירים, לאחר שנוכחתי כי כוונותיהם אינן רציניות, וכי אין בכוונתם לקיים תורה ומצוות, ולאחר זמן אני שומע כי הם נסעו לרבנים אחרים ש'גיירו' אותם ללא שום בדיקה".

אגב, גיור למען עלייה לארץ מטעמים כלכליים, כבר אינו מהווה כיום עילה לגיור. "המצב הכלכלי כאן השתנה באופן דרסטי. אין את הפרשי השכר שהיו פעם. קופאית ברוסיה מרויחה היום יותר מקופאית בישראל..."

האיחוד האירופי

בתוקף תפקידו חולש הרב גולדשמידט לא רק על רוסיה. כאחד מבכירי 'ועידת רבני אירופה' - ארגון הרבנים היהודים הידוע, נדרש הרב גולדשמידט להתייחס לא רק לנעשה בתחומי ארצו של הדוב הרוסי, אלא גם לנעשה ברחבי אירופה כולה.

אחת הבעיות הקשות שמדירה שינה מעיניו, הינו הגיור הבעייתי המתבצע ברחבי אירופה. "אני חושש מהכנסת גויים המונית לכרם ישראל. זהו תהליך חד סטרי של התבוללות".

ואם חשבתם כי הרבנות הראשית לישראל הינה כתובת עבורו במקרה הזה, כנראה שטעיתם. " יש לי אמנם קשר מצוין עם הרבנות הראשית, אבל זה אינו מבטל את הביקורת שיש לי עליהם במספר תחומים, כמו בסוגיית בית הדין בגרמניה", אומר הרב גולדשמידט, ואינו מוסיף...

ויש לרב גולדשמידט גם עמדה מפתיעה, הפוכה לכאורה, בתוך כל החשש הזה מגיורים פיקטיביים: "אני נגד הסעיף בחוק החדש שמונע אזרחות ממי שהתגייר. הסעיף הזה הוא במפורש נגד ההלכה, שהרי ע"פ ההלכה אסור ליהודי לעזוב את ארץ ישראל ללא סיבה וללא היתר של רב. החוק הזה, שיגרום למתגיירים לצורך לצאת מהארץ, הוא במפורש אנטי הלכתי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר