הסאגה לא נגמרת

'אל על' פרסמה 'הבהרה', נוסעים חרדים זועמים: 'זה צחוק'

הדיילות האשימו את 'שומרי השבת', החברה איימה להתלונן במשטרה ולמרות הכל 'אל על' מפרסמת הבהרה מתחמקת ומציע פיצוי עלוב לנוסעים ב'טיסת השבת'. נוסע חרדי: עושים מאיתנו צחוק (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
נתב"ג (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

פרסום ראשון: לאחר יותר משבוע סוער ומטלטל שעבר על חברת אל על מאז תקרית 'טיסת השבת', ושעות לאחר החלטת רבנים חרדים להחרים את החברה בעקבות היסח המזלזל כלפי החרדים וההסתה כלפי שומרי המצוות, חברת אל על מפרסמת "הודעת הבהרה" בפני המגזר החרדי ופיצוי עלוב לנוסעים כך שספק גדול אם היא תתקבל ותביא לסיום הסאגה.

בהודעת החברה המתפרסמת לראשונה ב"כיכר השבת" נאמר: "הודעה בנוגע לטיסה 002 מה-15 בנובמבר מניו יורק לתל אביב: אל על מוצאת לנכון לחזור ולהבהיר, כפי שכבר הבהירה בהודעה לתקשורת ביום 19 בנובמבר, כי היא לא הטילה אשם בציבור החילוני הדתי או החרדי באירועים עליהם דווח. כל פרסום אחר לא נעשה על דעת אל על.

"אל על אינה מבחינה בהשתייכות לקוחותיה למגזר, מגדר או לאום כלשהו", נמסר מהחברה. בהמשך ההודעה מגבה ההנהלה את צוות המטוס: "הנהלת אל על מגבה ומוקירה את אנשי צוות האוויר והקרקע שפעלו בטיסה זו באופן מעורר הערכה".

באשר לפיצוי לנוסעים, נמסר כי "אל על החליטה להעניק כרטיס טיסה הלוך ושוב לאירופה לכלל 400 נוסעי הטיסה נוכח אי הנוחות שנגרמה ללקוחות החברה".

כזכור, החברה עצמה איימה להגיש תלונה במשטרה נגד הנוסעים שעוררו מהומה במטוס. "אנו מקווים שמשטרת ישראל תפעל לחקר העניין ומיצוי הדין", נמסר מהחברה, שכעת טוענת כי לא האשימה את החרדים או החילונים במה שהתרחש.

לאחר השבת, פורסמה באתר ynet כתבה בה צוטטו דיילות של החברה, שהכפישו את המגזר החרדי במה שהתרחש. אחת הדיילות סיפרה כי "מאמציי להסביר להם שמדובר בכוח עליון (שלג. שלג ראשון בניו יורק) עלו בתוהו. ההתלהמות האיומה והכניסה למרחב האישי ואף ירידה לפסים אישיים... אפילו אין לי כוחות נפשיים לפרט לכם מה היה שם. כל זה בשם השבת...".

דיילת נוספת תיארה את שהתרחש: "ברגע זה החלה התלהמות גדולה מצד הרבה מנוסעינו, חילוניים ודתיים כאחד, והחל עליהום מטורף על הצוות שכלל: גידופי פה, הרמות קול, אי כיבוד של מרחב אישי, איומים, השפלות ואף - הרמת יד על הצוות. (נוסע שתפס בחוזקה ביד של דיילת)".

נוסעים חרדים מסרבים לקבל את ההתנצלות ואומרים ל"כיכר השבת", "פשוט עושים מאיתנו צחוק, עושים עלינו סיבוב חושבים שהחרדים מפגרים. זו התנצלות זאת? כולם ידעו וקראו בכל מקום שהחרדים אשמים פתאום לא האשימו את החרדים? והפיצוי? כרטיס לאירופה? זה לא מקובל בשום צורה. אנחנו חרדים אבל לא מטומטמים".

נוסע חרדי נוסף מספר ל"כיכר השבת" כי "מדובר בטיסה מניו יורק, מה הקשר פיצוי כרטיס לאירופה? על מי הם עובדים? ואיך זה שאחרי ההבטחה להתלונן במשטרה וההסתה של הדיילות נגדנו החברה טוענת שלא האשימה את החרדים?".

כפי שדווח ב"כיכר השבת", אמש התאספו בסמוך למשרדי אל על בנתב"ג באורח חריג בכירים במגזר החרדי ובראשם הגאון רבי שלום בער סורוצקין, מי שעמד בחזית המאבק נגד חברת אל על, זאת לאחר ששהה על טיסת השבת ופעל להגן על כבודו של המגזר החרדי כאשר נטען כי הופעלה אלימות בטיסה עליה שהו רבים מבני המגזר לפני כשבוע.

מנכ"ל חברת אל על לצד בכירים נוספים בחברה ערך שיחות ממושכות עם הגרש"ב סורוצקין כשבסיומן סוכם כי החברה תתנצל ותוציא הבהרה.

ל'כיכר השבת' נודע כי בהבנות שגובשו מול חברת 'אל על' הוחלט על הקמת צוות להכרות ובירור צרכיו של הציבור החרדי בכל המובנים. הצוות יורכב מהרב יוחנן חיות רב אל על, ומטעמו של הגרש"ב סורוצקין - מנכ"ל עטרת שלמה יהודה סרברניק וכן יד ימינו של הרב סורוצקין אבי רפול.

הרב חיות, מנכ"ל אל על והרב סורוצקין - השבוע

לפי הערכות, נוסעי אל על החרדים מהווים לפחות 20% מכלל הנוסעים, ב"החדשות" דווח כי ישנם קווים, כמו קווי הטיסה לניו יורק, שבהם החרדים מהווים מעל 30%.

במהלך הטקס אמש שכלל גזירת כרטיסי חבר פלטיניום של מנהלי המוסדות אמר הגרש"ב סורוצקין: "לצערנו הרב בשבוע האחרון מאז הטיסה, זכינו לראות 180 יהודים, כמעט חצי מהנוסעים בטיסה כולל אנשים בלי כיפות ירדו והכריזו אנחנו שומרי שבת מקדשי שם שמיים ברבים".

"אנחנו מתחננים לאל על: תכבדו אותנו - כמו שאנחנו מכבדים אתכם", המשיך הרב סורוצקין, והדגיש: "שבוע שלם אנו מבקשים שיכחישו, ושיגידו את האמת הפשוטה: שלא הייתה שום אלימות בטיסה, אלא להיפך - היה כבוד שמים גדול, לראות איזה איפוק... מתי שלא קיבלנו שום נתון אמיתי, התנהגנו למופת, על אף כל הזלזול והדברים הלא מדויקים שנאמרו לנו".

בסיכום דבריו הכריז הרב: "חילול שבת זה חיים ומוות. לצערנו, באנו עם שליחות של 180 איש, שמכריזים: עד שתבוא ההתנצלות הזאת, לצערנו נאלץ להפסיק את נסיעתנו בחברת אל על".

טיסת השבת, תזכורת: חברת אל על טענה - וזכתה מיד לגיבוי של כמה מכלי התקשורת - כי חרדים ששהו על מטוס שאיחר להמריא בערב שבת לפני יותר משבוע מארה"ב לישראל, הכריחו באלימות את צוות המטוס להנחית אותו באתונה שביוון כדי לא לחלל את השבת.

אלא שלמרבה המזל, הפעם בין הנוסעים היה גם עיתונאי ישראל היום יהודה שלזינגר, שלאחר צאת השבת חשף את הגרסה האמיתית של השתלשלות האירועים: מאיחור רשלני של הדיילות, עבור דרך שקרים של צוות 'אל על' לנוסעיו ויחס מזלזל ומשפיל כלפיהם - ועד כאמור הסיפור על אלימות הנוסעים החרדים, שכלל לא התרחש.

בעקבות כל זאת, כפי שנחשף ב'כיכר השבת', החליטו 180 מהנוסעים להגיש תביעת פיצויים גדולה נגד חברת התעופה נערכת פגישה עם נציגיה, שמצידה מנסה בימים אלו להגיע לפשרה עם הנוסעים וכך למנוע את התביעה. כחלק מזה, אף הודיעה אל על כי תקים ועדת בדיקה לכל ההתנהלות באירוע המסעיר.

בהמשך, הודה מנכ"ל 'אל על' בשיחה עם אישיות רבנית שהיה על הטיסה, והבהיר: "לא אמרתי שחרדים תקפו או השתוללו על הטיסה. לא הייתה כל אלימות פיזית" - כך לפי דיווח ב'ישראל היום'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר