דעה: שקר האפליה והעדתיות

ש"ס מסבירים שלא רצו להיות חלק ממסע השיסוי בחלק מהחרדים. שקר. הבל. רציתם לראות את המאבק בבחינת להיות עם ולהרגיש בלי (חרדים)

הרב אבא טורצקי | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

תיבת הפנדורה העדתי שהוצף מחדש בעיקר באשמת התקשורת ובליבויה של הממסד "הקדוש" בג"ץ ע"י השופט המהולל שלקח את המאבק ברמה האישית ביותר מר אדמונד לוי, רק החל.

לרגע אתה מצפה לשמוע את הקול השפוי, אך לא מאבקים עדתיים יהיו אלו שיתנו לקול שפוי ונכון לבצבץ לו מתוך ההיגיון. במלחמת העדתיות האמוציות מדברות ואין כל סיכוי לגישור וקיום שיח אמיתי כן וצודק.

לאחר שתיקתם התמוהה של נציגי ש"ס שיכלו לתרום להשקטת העניין עוד לפני שבועות מספר לפני שכול הקיאה הזה צץ מעל ראשנו, יכלו - אך לא נקפו אצבע.

היום, בדיעבד, הם מסבירים שלא רצו להיות חלק ממסע השיסוי בחלק מהציבור החרדי. הבל. שקר. רציתם לראות במו עיניכם את המאבק בבחינת להיות עם ולהרגיש בלי.

כשאתם מעוניינים לעלות לשידור להגיב למחות יודעים אתם לעשות זאת מהרגע להרגע בפרשייה כאובה זו מילאתם פיכם מים בהודעה גורפת לכל החכי"ם לא לעלות לשידור באף תחנה דבר שאין ח"כ מוותר עליו כ"כ מהר.

אינני מאשים את יו"ר התנועה הרב אלי ישי שאני מכירו אישית ומוקירו עד מאד. אדם נבון ללא גאווה מדבר בגובה העיניים ועוזר לכל דורש.

אני מודע גם להיותו קשוב ודרוך לכלל גדולי ישראל ללא יוצא מן הכלל, מתייעץ ושואל. אני מאמין בכל ליבי שלא האמנת, הרב אלי ישי, שהדברים יצאו לכיוונים ומאבקים בלתי נשלטים.

אולי לא האמנת שמללום כזה יכול לצאת פרשיה כה כואבת, אך תדע שללום זה, שיצא נגד כל גדולי ישראל, עמד מן הצד וחיכה לתגובתכם ומשלא נתתם את דעתכם הרגיש חופשי ומשוחרר לתקוף לנשוך לטרוף ולפצוע.

נכון שלא אתם עשיתם. אולי גם לא רציתם, אך ללום נולד וחי בתוך כור המחצבה של התנועה הקד' ש"ס. ויכולתם בהחלט למנוע בעד קוץ זה. אוך כמה חבל שפספסתם את הרגע.

מדי יום מאז פיצוץ הפרשייה ומאז ששברתם את שתיקתכם עולים בזה אחר זה בתקשורת הכללית ובתקשורת הדתית יותר קולות של פעילים ועסקנים מבית מדרשה של ש"ס ותופסים טרמפ על "עמנואל" מסיתים על האפליה הנוראה.

"אולי הגיע הזמן שנתעורר", זועק אחד מהמרואיינים; "בואו נתנתק מאחינו האשכנזים", צועק אחד מהעסקנים. ואני עומד ושואל האם לא השכלתם להבין שאתם נופלים כפרי בשל בידי ללום והתקשורת?

ללום וחבריו ידעו היטב מדוע הם עשו זאת מטרתם היחידה הייתה להרבות שנאה ותגרה בין החרדים לדבר ה' בשם האפליה העדתית.

אינני עוצם את עיני ואוטם את ליבי לנוכח בעיית קבלת תלמידים ותלמידות ספרדים. אך לרוב היא לא נובעת מעדתיות ואפליה אלא מחוסר התאמה בין התלמידים.

גם אני לא יכול לשלוח את בני למוסד של חסידות גור בעלז וגם של סלונים. בתי לא תתקבל בסמינר של גור וכדומה. אך לא משום האפליה אלא משום חוסר ההתאמה.

האם יוכל בעל תשובה ספרדי להכניס את בנו לישיבת "יקירי ירושלים" או ל"פני יהושוע" או ל"תפארת הלוי" וכאלו עוד אלפי דוגמאות. האם גם שם תאמרו יש אפליה!

האם אתה, הרב אלי ישי, או הרב אריה דרעי, הייתם נותנים לבנותיכם לשבת בבית-ספר אחד עם המגמה הכללית בעמנואל? אם תגידו כן - לא אמת בלבבכם.

האם גם אז היו צועקים לעומתכם גזענות אפליה? מה שלכם מותר לחסידות סלונים אסור?

מרן ראש-הישיבה הרב שך זצ"ל שהציל במו ידיו את יהדות ספרד המעטירה קבע כמסמרות של ברזל את הכללים לקבלת תלמידים לישיבות. ומאז ועד עתה שומרים ע"כ באדיקות כל גדולי ישראל שליט"א.

אותם גדולי ישראל שליט"א הנלחמים למענם של יהדות ספרד קבעו בקביעה חד משמעית שאין למאבק זה כל שחר עם עדתיות ואפליה.

קל מאוד ליצור רושם מוטעה בעל נטיות עדתיות לשיסוי היצרים. אך בדיוק בנקודה זו אנו חייבים לשמוע בכל גדולי הדור ואין בדעתנו דעה אל מול דעתם של גדולי ישראל. משום כך חובה על כולנו להתעשת רגע לפני ההחלקה לתהום ולהתלכד. לאסוף את שברי המערכה ולראות נוכחה כי יותר מאשר מפריד יש מאחד בין כולנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר