היסטוריה ואקטואליה

ה'צרורות' שהקנאים השליכו לביתו של גאון תנועת המוסר

סיפורו של גאון תנועת המוסר רבי יצחק בּלָאזֶר, ממנו ומאשתו בקשו קנאי ירושלים להחליף את לבושם, ומשלא התמלאה בקשתם, ביתו הפך ליעד הפגנות אליו הושלכו "צרורות" (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
רבי יצחק בּלָאזֶר (צילום: ללא קרדיט)

סדרת המאמרים אודות הלבוש הירושלמי לא יורדת מהכותרות. חוקרים, רבנים ראשי ישיבות, ושאר עמך ישראל, מעדכנים את כותב השורות על מקורות נוספים ופולמוסים היסטוריים בנושא כה חשוב ויסודי זה, של ה'זברה'.

הפרקים האחרונים >>

היום נספר את סיפורו של גאון תנועת המוסר רבי יצחק בּלָאזֶר (ר' איצל'ה פטרבורגר) ממנו ומאשתו בקשו יהודי ירושלים להחליף את לבושם, ומשלא התמלאה בקשתם, ביתו הפך ליעד הפגנות אליו הושלכו "צרורות".

בתאריך ד' תמוז בשנת תרס"ד (1904) התבשרה ירושלים עיר הקודש על עליית הגאון רבי יצחק בּלָאזֶר זצ"ל מראשוני תנועת המוסר, מגדולי תלמידיו של רבי ישראל מסלנט זצ"ל.

גאון תנועת המוסר רבי יצחק בּלָאזֶר

ביפו קיבל הגר"י בּלָאזֶר כבוד מלכים, ואף הראי"ה קוק הגיע לטקס קבלת הפנים. ברם, הירושלמים שגם כיבדו אותו סברו שיש לתקנו ולשנות את לבושו.

רבי יהושע צבי מיכל שפירא מרבותיו של הגרי"מ חרל"פ בפגישה עם הגר"י בלאזר בקשו שיחליף את כובעו - מכובע ליטאי לשטריימל, ומחליפה קצרה למעיל ארוך. בנוסף ביקשו שגם אשתו תשנה את לבושה ותסיר את הפאה הנוכרית לטובת כובע או מטפחת כמנהג נשות ירושלים.

הגר"י בלאזר הסכים באופן מיידי לשנות את לבושו מליטאי לירושלמי, אולם לגבי אשתו סירב, שכן הוא קיבל מרבו מרן רבי ישראל סלאנטר שאין לנהוג חומרות יתרות על חשבון השני.

סופו של המעשה כפי שסיפר מרן הגר"ח קנייבסקי ששמע מאביו הסטייפלר שהגר"י בלאזר פנה לרבה של ירושלים הגר"ש סלאנטר ושאלו האם פאה נכרית אסורה מן הדין או שרק 'תקנה' שנהגו בנות ירושלים? רבי שמואל סלאנטר ענה לגר"י בלאזר שמנהג כיסוי ראש לא ע"י פאה נכרית, היא רק 'תקנה' ומעיקר הדין מותר.

מה אתם חושבים שעשו קנאי ירושלים?

קנאי ירושלים ששנים רבות פגעו גם ברבם רבי שמואל סלאנט המשיכו ופגעו בכבוד התורה של הגר"י בלאזר. רבי אברהם מישקובסקי נינו של רבי איצלה סיפר שהם מחו בגר"י בלאזר אודות לבוש אשתו (למרות שהוא עצמו נענה לדרישתם ושינה את לבושו), ואף השליכו 'צרורות' לעבר ביתו בתור 'מחאה' על הפאה הנכרית שחבשה לראשה (כל זה אירע כשהרבנית הייתה אלמנה מבעלה הראשון).

הגר"י בלאזר לא נתן לקנאים להפחידו, והוא לא ביקש מאשתו לבל תצא מביתו עם פאה נכרית. מרן הגרי"ש אלישיב (שאף הוא סבל מקנאי ירושלים) סיפר לנינו של הגר"י בלאזר - רבי חזקיהו יוסף מישקובסקי, שהגר"י בלאזר טען שהוא מוכן לחזור ליפו, אבל לא לומר לאשתו ללבוש מטפחת. הוא סבר שאסור לבעל לבקש מאשתו חומרות חדשות שלא התנה עמה בעת נישואיו.

על התנהגותם של קנאי ירושלים התבטא במתיקות הרה"ק מסאטמר רבי יואל זי"ע: "בכל העולם משלמים כסף ושומעים ממני עצות, בירושלים לוקחים ממני כסף ונותנים לי עצות".

לקריאה נוספת: ספר רבי איצלה מפטרבורג. קורות חייו של רבי יצחק בלאזר זצ"ל בעריכת נכדו יצחק בלזר ז"ל

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר