מעקב 'כיכר השבת'

רשתות הגנים, או העירייה: מי מרוויח מהצהרונים הסגורים

מדוע מרבית הצהרונים בערים החרדיות עדיין לא נפתחו? האם יש מישהו שחוסך כסף - בכל יום שבו הצהרונים נשארים סגורים? והאם יש הבדל בין גנים פרטיים לבין גני עירייה? • תשפטו בעצמכם (ארץ)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

עברו חודשים מתחילת שנת הלימודים, אולם כפי שכבר דווח בהרחבה ב'כיכר השבת', בכמה ריכוזים חרדיים הצהרונים עדיין לא נפתחו.

גם במוסדות שכן פתחו, דרשו מנהלי המוסדות מההורים לשלם מחיר נוסף שאינו חוקי. מדוע בשנים קודמות נפתחו הצהרונים בקלות, ואילו השנה מסרבים מוסדות הלימוד לפתוח את הצהרונים? והאם מישהו מרוויח כסף מזה שהצהרונים נשארים סגורים?

הסיפור מתחיל בשנת 2019, כשאחד מחשבי השכר במשרד האוצר עבר על התקציבים וגילה כי רשתות הגנים מתוקצבות על הסייעות בתקצוב כפול: מצד אחד מקבלים רשתות הגנים תקצוב עבור הסייעות ליום שלם כשהתקצוב הוא משעות הבוקר ועד 15:30 - 16:00 אחה"צ, ומצד שני כחלק מתקצוב הצהרונים העביר משרד החינוך כסף שכלל תוספת שעות עבור הסייעות בצהרון. ובמילים אחרות - רשתות הגנים קיבלו תקצוב כפול על הסייעות.

משגילה זאת משרד האוצר, החליט להסיר את התקצוב הכפול, אולם בשל קושי תחשיבי החליטו באוצר להסיר את התקצוב של הסייעות הניתן במסגרת הצהרונים ולהשאיר דווקא את תקציב הסייעות הניתן כחלק מהתקצוב הכולל של הגנים. מיותר לציין שמפעילי הגנים לא ששו להעביר תקציב הסייעות לטובת הצהרונים למרות שהכסף ניתן למטרה זו, וכאן החל כדור השלג להתגלגל.

מנהלי רשתות הגנים שהתקשו להשלים עם הסרת התקצוב הכפול, דרשו מחברי הכנסת החרדיים להתערב במשבר. ואמנם הח"כים החרדים נחלצו לעזרה, ומשרד האוצר הוסיף תקצוב מיוחד עבור הסייעות, והצהרונים נפתחו.

אולם לא לעולם חוסן, וכעת משחברי הכנסת החרדים נותרו באופוזיציה נשארו מנהלי רשתות הגנים עם חצי מהתקצוב אליו הם הורגלו, ולכן העדיפו חלק ממפעילי הגנים שלא לפתוח את הצהרונים, ולקחת את התקציב שיועד לסייעות בכדי להרחיב את התקציב של הגנים.

בתחילת השנה ניגשו מנהלי המוסדות לעירייה ודרשו שתשלים את מחיר הסייעות שקיצץ משרד האוצר. משנענו בשלילה התאגדו מפעילי הגנים והחליטו לעמוד על שלהם ולא להשלים עם הסרת התקציב ולא לפתוח את הצהרונים עד להשלמת התקציב. (חשוב לציין שבגני הספר הממלכתיים הצהרונים פתוחים כבכל שנה...) וכך, תוך שמנהלי רשתות הגנים מנהלים מאבק מול העירייה, הגיע הפתרון הקל - לא העירייה ולא הגנים יפסידו מהסרת התקציב הכפול, אלא דווקא ההורים. בשל כך דרשו מנהלי המוסדות מההורים להוסיף 70 ש"ח לחודש - הסכום הכפול אותו הורגלו המפעילים לקבל.

רוב ההורים לא הסכימו לשלם את תקציב הצהרון והעדיפו להשאיר את הילדים בבית. לכן, מרבית הצהרונים עדיין לא נפתחו, גם לא במחיר הכפול, וההורים העובדים נמצאים במצוקה אדירה. מצב זה שבו הצהרונים נפתחים כנראה נח עבור מפעילי הגנים כשהם יכולים ליהנות מתקצוב שנועד עבור הסייעות עד לשעה 4 אחה"צ, כשבפועל הסייעת עובדת עד סביבות השעה אחת בצהרים בלבד. בנוסף, זעקת ההורים מסייעת למפעילי הגנים להפעיל לחץ על העירייה כשהם מקווים שבסופו של דבר היא תוסיף את התקציב אליו הם הורגלו והצהרונים יפתחו.

האם תוספת המחיר שדורשים מנהלי המוסדות מההורים היא חוקית? לא בדיוק. מנהלי הגנים הבינו שהתקצוב החסר להם עבור כל ילד עומד על סך של 1,320 שקלים, כשבערים כמו בית שמש שמוגדרות כאשכול ב' מותר לגבות מההורים סכום שאינו עולה על 50 שקלים לחודש בלבד. אולם הם מצאו סעיף שמאפשר לגנים להאריך את זמני פעילות הצהרון ולארגן חוגים, ולגבות עד סכום של 70 שקלים נוספים כתשלום על הפעילות הנוספת (בסה"כ 120 שקלים).

מנהלי רשתות הגנים רוצים לקבל סכום של 1,320 ש"ח, ולשם כך הם דרשו מההורים סכום של 120X11, אך מכיוון שהצהרונים נפתחים רק עכשיו, נשארו פחות מ-9 חודשים, כך שאין צידוק לגבות תשלום על 11 חודשים... מסיבה זו בגנים אחרים דרשו מההורים לשלם סכום של 150X9 - למרות שגביית סכום העולה על 120 לחודש (תוספת של 70 ש"ח) אינה חוקית.

'כיכר השבת' שוחח עם עו"ד הבקיא בחוק, שטען כי גם אם היו גובים מנהלי הגנים סכום של 120 כפול מספר החודשים האמתי, עדיין הגבייה היא בלתי חוקית: "הסכום של 70 ש"ח נועד אך ורק למקרים שבהם מאריכים את פעילות הצהרון מעבר לשעה 16:00 וכשמפעילי הצהרונים מוסיפים חוג נוסף, ומבלי לגרוע מזכותם של ההורים לשלם סכום של 50 שקלים בלבד ולקבל את הצהרון הבסיסי בלבד, בשעה שמפעילי הצהרונים מפעילים את הצהרון במתכונתו הבסיסית כמידי שנה, ומבלי לאפשר להורים לבחור באפשרות שלא להוסיף את 70 השקלים הנוספים".

חלק נוסף שיתכן שאינו חוקי הוא בכך שאת הסכום הנוסף דרשו המוסדות בכדי להגדיל את תקציב המוסד, ולא לשם הפעלת הצהרונים.

האם העירייה תיכנע ותוסיף את הכסף? האם מפעילי הגנים ייכנעו ויוותרו על תוספת התקציב? את ההורים המתוסכלים זה הרבה פחות מעניין. הם דורשים שהצהרון יפתח מידית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר