היסטוריה ואקטואליה

מה החרדים צריכים ללמוד מכת ה'אמיש'?

פגישת הרבנים והאדמו"רים עם שר התקשורת, עוררה הדים נרחבים, אך בעיקרה - הדאגה שיתהדרו במספר כשר במכשיר לא כשר; איפה הכשל בחינוך הפנימי ומה צריך לעשות? (ארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חברי קבוצת האמיש על סוס ועגלה (צילומסך: ladytron71, יוטיוב)

מפגש גדולי התורה והחסידות עם שר התקשורת יועז הנדל, עורר תגובות רבות בציבור החרדי. הרבנים ביקשו משר התקשורת שלא יאפשר ניוד של מספרי טלפון מהקומה הכשרה לקומה הרגילה.

ממבט ראשון המחזה נראה כלא יאמן. רבנים חרדים מבקשים משר חילוני שיעזור לצאן מרעיתם בניסיון כנגד האינטרנט.

כיום, בחור ישיבה שמחזיק מכשיר כשר עם קידומת כשרה, מעמדו בשידוכים גבוה עשרת מונים מבחור ישיבה שמחזיק במכשיר לא כשר.

היאך השדכנים יודעים זאת? כמובן, מהקידומת של המספר פלפון של הבחור.

טלפון כשר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הכי חשוב זה מוסדות החינוך, תלמודי התורה והסמינרים שדורשים מהורי התלמידים/ות שלא יחזיקו במכשיר לא כשר.

כיום, ברור וידוע מי מחזיק מכשיר שלא כשר, ומי לא. אולם החשש מצד גדולי ישראל, שאחרי הרפורמה של שר התקשורת, חלשי האופי מהציבור החרדי יוכלו לנייד מספר כשר, למספר לא כשר. וכך העסקנים לא יוכלו לדעת על סמך מספר סלולרי של אדם חרדי - האם הוא כשר, או לא.

כיום המצב, שמי שמעונין רח"ל להחזיק מכשיר לא כשר, הוא קונה מכשיר שני, ויש בקרב הציבור החרדי כאלו המחזיקים שני מכשירים.

המצב אבסורדי עד כדי כך, שבחסידות מסוימת שהאדמו"ר עם ראש על הכתפיים ומכיר את העולם שלפניו, ומאשר אייפון עם חסימה הרמטית, כשרק בנקים, ואתרים ספורים כדוגמתו מאושרים, ולא אתרי בידור וחדשות, חסידיו עוקפים גם אותו ומחזיקים ב... שלושה מכשירים.

אלו שלושת המכשירים שמחזיק קרוב משפחתי הנמנה על החסידות הנ"ל: 1: מכשיר כשר של ועדת הרבנים עם קידומת כשרה 2: אייפון חסום הרמטית עם הכשר של החסידות. 3: איפון עם חסימה חרדית קלאסית, בו סגורים אתרי חדשות כללים, לעומת אתרי חדשות חרדים, כגון אתר 'כיכר השבת', שמפרסם את כל החדשות של הציבור החרדי, לא כמו היומונים החרדים שמפרסמים רק מה שעורכיו רוצים שקוראיו יקראו.

הרבנים והאדמו"רים בפגישה עם השר יועז הנדל (באדיבות המצלם)

מעשה שנתקל כותב השורות, ביהודי דתי לאומי, שניסה להשיג יהודי חרדי, ושלח לו אס־אם־אס ולא ענה לו. לאחר כמה ימים, התקשר הדתי לאומי לידידו החרדי, בתמיהה: מדוע אינך עונה לי? וענה לו החרדי, שהוא שלח את האס־אם־אס למספר הכשר, והיה לו לשלוח למספר הלא כשר...

הדתי לאומי, היסטוריון דגול, אמר לו בהאי לישנא: "לימדת אותי שהורדוס היה חרדי". שאל אותו החרדי מנין לך? וענה לו, שהורדוס בנה בית מקדש לפרושים, את קיסריה לרומאים, וכן דאג לצדוקים, וכך הסתדר עם כל אזרחיו: "היה לו פלפון פרושי, פלפון רומאי, ופלפון צדוקי...".

נחזור למדינת ישראל תשפ"ב. החשש מצד העסקנים שעוסקים בתחום התקשורת, הוא שלאחר הרפורמה יהיו אברכים או אף בחורי ישיבה שיוכלו להתהדר עם מספר כשר, במכשיר לא כשר.

רבים תהו, מדוע המחנכים לא הצליחו לחנך את בחורי הישיבה, ואת האברכים, שמעצמם לא ירצו להחזיק מכשיר שלא כשר, ומדוע גדולי התורה והחסידות צריכים ללכת להיפגש עם שר חילוני שיעזור להם לשמור על צאן מרעיתם.

בעניין זה אנו משוחחים עם הרה"ח יוסף קמינר, איש אשכולות מפורסם, שאף הוא קשור לעולם החינוך. מיזם אתר 'המכלול' ביוזמתו של הרב קמינר שזיכה את הציבור החרדי באתר חילופי ל'ויקיפדיה' ששם יש דעות זרות ליהדות החרדית.

איש האשכולות הרה"ח יוסף קמינר נשיא מכון חכמת התורה, מקים ויוזם אתר המכלול, אתר שיתופתא ומרכז אספקלריה (צילום: כיכר השבת)

האם אתה מצפה מהציבור החרדי שיתגבר בכוחות עצמו על האינטרנט הלא מסונן?

"ישנן שלוש דרכים לקיום היהדות החרדית. א ביצור החומה. ב. התאמת תכנים ומוצרים. ג. חיזוק הזהות. אי אפשר בלי שלושתן לגבש ציבור נאמן למסורת התורה.

"חשוב ביותר האיזון ביניהם וזה מה שאפשר בכל הדורות את שימור היהדות מפני ההשכלה והפילוסופיה וכדומה.

"בעבר היו גבולות פיזיים כשל גטו, והיום מדובר בחומות תרבותיות של גבולות, מוסדות חינוך שהם תיבת נח".

אתה הרי סמל של פתרונות טכנולוגים כשרים למהדרין, וישנם מהעולם החילוני שלא מבינים את המיזם שלך, זה אתר של צנזור?

"אתר המכלול עוסק בהתאמת חומר בהתאם להשקפת היהדות על העולם. זה לא צנזורה. התאמה זה אחד הכלים שתמיד השתמשו להקים מוצרים כשרים מקבילים למה שקיים בחוץ, כמו עיתון כשר, בתי ספר כשרים לבנות, פלפון כשר, אינטרנט מסונן וכיום אף סמארטפון מסונן, מי שהיווה עבורי השראה גדולה, הוא מרן ה'אמרי אמת' מגור שראה במו עיניו בפולין ובאירופה כולה עשרות אלפי בחורים ובנות חרדיים שנטשו את בתי הוריהם והפכו לחילונים גמורים.

"האמרי אמת פעל להתאמה והקים עיתון חרדי, שבזמנו היה נחשב כרפורמה ממש. במקביל הוא נכנס לפוליטיקה והקים תנועה פוליטית חרדית, ואף הקים ארגון פועלים חרדי. הוא דאג להקים ספריות חרדיות, שלא יקראו את ספרי המשכילים. הוא עודד את הקמת 'בית יעקב' ללימוד תורה לנשים ובנות. מה אתה חושב שהקנאים של דורו אהבו את זה? אבל תוך כמה שנים הם חיקו אותו, ואף לסאטמר בימינו יש להם עיתון ובית יעקב.

"נקודה שלישית לשימור היהדות החרדית, היא הנקודה של זהות, חובתנו לשדר ביטחון לנוער שלנו, שאנו סומכים עליו שמעצמו יאמין בהשקפות התורה והיה נאמן לה.

"להבדיל אלף הבדלות ניתן לראות מזה אצל קבוצת ה"אַמִישׁ" שנודעים כאנשים שמרנים ובעלי אורח חיים פרימיטיבי. הם לבושים לבוש מקביל לחרדים, ונמנעים משימוש בטכנולוגיה מודרנית.גם הם נמנעים מפלאפון חכם, ואף לפני מאה שנים הם התנגדו לטלפון מכל סוג שהוא למעט טלפון ציבורי. בתקופה ההיא אף נאסר אצלם להשתמש במצלמה. (להבדיל אלף אלפי הבדלות: רבה של לומז'ה אסר צילומי דיוקן בזמנו. ראה, שו"ת דברי מלכיאל חלק ג', סימן נ"ח).

"במלחמת העולם הראשונה, האמיש נמנעו מגיוס, מה שגרר צווי מעצר למשתמטים, ואף היה ביניהם לממשלת ארה"ב ויכוחים על צורת החינוך, מה שגרר מעצר של הורים בבתי כלא, בדומה ל"אסירי עמנואל" לפני 13 שנים. היום קבוצת האמיש מונה מעל שלוש מאות אלף חברים".

היאך באמת באמריקה הגשמית על שלל פיתויה הם מצליחים לשמור על הנוער?

"תתפלא. יש להם הצלחה של כמעט מאה אחוז. הנקודה שאני חושב שיש מה ללמוד מהם, שאצלם קיים אמון רב בין הצעירים למבוגרים. כשמגיעים הנערים לגיל 18-16, כחלק מסדרי החינוך שם זה שמשך תקופה הצעירים יוצאים מהקהילה ל"עולם המודרני" כדי להחליט האם הם רוצים להמשיך באורח החיים של הוריהם, או נגיד, לבלות את שאר חייהם ב"לאס וגאס", ובחופי "פלורידה".

נערות מקבוצת האַמִישׁ לבושות בלבוש מסורתי כפי שמקובל אצל קבוצות קיצוניות ממאה שערים ובית שמש (צילום: איזי טורס Eztours יוסי אלוני טיולנו לישראלים מניו יורק למזרח ארה"ב ומפלי הניאגרה)

"לא יאומן כי יסופר, בין 90% ל-97% מקרב בני הנוער בוחרים מרצונם לחזור ולהצטרף מחדש לקהילה, למרות כל המגבלות שלה ולמרות שהכירו את העולם המודרני מקרוב.

"מה שאפשר לראות מזה, שיש לנוער בקבוצת האמיש זהות עמוקה עם קהילותיהם ומורשתם ואמון עצום של המחנכים בכוחה של דרכם והשקפתם ושהנוער יבחר בה מרצון, ובכך הם מצליחים לעמוד בפיתויי העולם המודרני - ותזכור שמדובר במשיכה החומרית של ארה"ב. בכל אופן חינוך מבוסס על אימון ועל זהות יציבה יש לו הצלחה מרשימה הרבה יותר מאיום ופחד.

חברי קבוצת האמיש על סוס ועגלה (צילומסך: ladytron71, יוטיוב)

"קל וחומר אנחנו לא זקוקים לפחד, ואנו צריכים לתת אמון ולחנך לעוצמה הרוחנית של התורה שקבלנו בהר סיני שהיא מרפה לכל הנפש, כפי שקבלנו ממשה רבינו, רבינו הקדוש, רב אשי, הרמב"ם, עד הבעש"ט הגר"א וגדולי ישראל שליט"א.

"אסור לנו לשדר לחניכים פחד מפני מה שיש בחוץ, כאילו מה שיש שם זה באמת מאיים עלינו. אם אנו נשדר לתלמידים שלנו - שגם אם תפגשו בעולם החיצוני, אנחנו בטוחים שתישארו עמנו נאמנים לדרך התורה - כמו שעושים להבדיל קבוצת האמיש - בטוחני שהנוער שלנו יחזיר לנו אמון ומעצמו ישמור על עצמו, ואף יאמין בתקנות ובסייגים שאנחנו מתקנים עבורו, כדוגמת איסור אינטרנט ללא סינון וסמארטפונים ללא אישור, ולא נזדקק לשר התקשורת החילוני שיעזור לנו בכך.

"לסיכום שילוב שלושת האסטרטגיות של: חומה וגבולות, התאמה של תכנים ומוצרים, ושידור תחושת ביטחון בזהות שלנו ללא פחד, הם יבטיחו לנו את המשכיות היהדות החרדית למרות כל הפיתיונות בכל קרן רחוב".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר