היסטוריה ואקטואליה

עצב ב'קבר מתתיהו': הגישה לציון - נחסמה

הסיירת הירוקה בתיאום עם המשטרה אטמו את מתחם 'קבר מתתיהו' ביער בן שמן; כזכור, לאחר חג החנוכה, המתחם פורק ופונה מהחפצים, ספרי הקודש ותמונות הרבנים; צפו (חדשות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
קבר מתתיהו לאחר אטימתו (צילום: ללא קרדיט)

לפני ימים מספר, מנהל מקרקעי ישראל, אטם את מתחם 'קבר מתתיהו' ביער בן שמן.

הכתבות האחרונות בנושא >>

כזכור; 'כיכר השבת' סיקר בחג חנוכה האחרון בהרחבה את העלייה לרגל ההמונית ל'קבר מתתיהו' ביער בן שמן, ואת שלל דעות החוקרים, הרבנים, והמקובלים בשאלת אמינות ה'קבר'.

מרטיט ומרגש: קבוצת פנסיונרים בביקור בקבר מתיתיהו שרים "מי האיש החפץ חיים". חלקם הכירו אישית את נופלי הקרבות באזור זה (משלט 219) בקרבות תש"ח (ללא קרדיט)
טקס בר מצווה בקבר מתתיהו

ימים מספר לאחר חג החנוכה תשפ"ב, המתחם פורק ופונה מהחפצים, ספרי הקודש ותמונות הרבנים שעטרו את כתליו, דבר שגרם צער רב למבקריו.

קבר מתתיהו בחג חנוכה האחרון
סעודת בר מצוות בחצר קבר מתתיהו
קבר מתתיהו כשעוד היה ניתן להיכנס אליו

כזכור, הכוחות שהגיעו למקום פינו גם את לוח הזיכרון שהציבו מבקרי המתחם לזכרם של החיילים שנפלו במקום בקרבות תש"ח (משלט 219).

כעת מתברר שמנהל מקרקעי ישראל לא הסתפק בפינוי המתחם, אלא אטם את שתי הכניסות שהובילו למבנה העתיק, בתוכו יש מצבה עליה נחקק: "פה טמון מתתיהו בן יוחנן כהן גדול זי"ע".

קבוצה ישראלית מגיעה למתחם קבר מתתהו לאחר השחתת הרצפה במקום

כותב השורות שחוקר שנים רבות אחר 'התפתחות הקבר', שוחח עם מבקריו שהלינו על אטימת הקבר.

לא רק מבקרי המתחם המזוהים ברובם עם חסידות ברסלב, מוחים על אטימת המתחם. ארגון הארכיאולוגים 'עמק שווה', הרואה בעתיקות כנכס ציבורי השייך לכל הקהילות והעמים מבקר גם הוא את ההתנהלות במתחם.

אחד המבקרים במתחם בריאיון לכותב השורות

ברשומה ברשת החברתית נטען שלמרות שקיימת חשיבות עליונה לשמור על הבטיחות במקום ולמנוע שימוש לא חוקי בו, חסימה של אתר מורשת בסלעים תוך פגיעה במבנה אינה סבירה ואינה מתקבלת על הדעת. ואם הדבר קיבל את כלל האישורים לכך, הדבר מדאיג מאד.

עוד טען ארגון 'עמק שווה'; לצד השימור, יש לדאוג להסדרה ראויה של הגישה למקום עבור אלו המבקשים לזהותו (למרות הקושי המדעי בזיהוי זה) כקברו של מתתיהו.

חסימת הגישה לקבר

לבסוף נטען שיש לאפשר אף למוסלמים לבקר במתחם, שכן המתחם קדוש לכלל הקהילות בארץ, שכן אלו רואות בו חלק ממורשתן התרבותית.

"לצד זאת, כל שינוי, שימור, הנגשה והצגה של האתר חייבת לבטא את ההיסטוריה המגוונת שלו ושל הארץ, ולכבד את כלל הקהילות הרואות בו חלק ממורשתן התרבותית. כלומר, לתת ביטוי להיסטוריה היהודית והלא יהודית של האתר", נכתב.

תגובת מנהל מקרקעי ישראל: "מדובר בפעילות של הסיירת הירוקה. מהסיירת נמסר שהדבר נעשה בתיאום עם משטרת ישראל לאור הסגות גבול חוזרות ונשנות, שהייה ולינה במתחם ופעולות לא חוקיות נוספות.

"החסימה בוצעה לבקשת המשטרה בתיאום עם רשות העתיקות ובהתאם לסמכויות הקבועות בחוק. כל זאת כדי למנוע המשך ההפרות במקום והפעילות הלא חוקית".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר