חרפת מירון תשפ"ב

העולים להילולה במירון כואבים וזועמים: "הפכנו לבהמות"

מתוך עשרות תלונות שהגיעו לידי 'כיכר השבת', עולה תמונה מדאיגה ועצובה מהמתרחש השנה בהר מירון, בעקבות ההתנהלות המחפירה של המשטרה והרשויות; "עשינו הכל לפי החוק - ונדפקנו" (ארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
מירון תשפ"ב (צילום: חיים גולדברג)

ביקורת רבה בקרב עשרות אלפי המתפללים והחוגגים שעלו הלילה (חמישי), ל"ג בעומר, למירון, בשל מה שהם מגדירים פגיעה חמורה בהילולה ובמסורת הנהוגה מזה שנים רבות.

חשוב לציין, כי המרואיינים, הצדיקו את הצורך ביצירת כללי בטיחות בצל האסון הכבד והנורא שהתרחש בשנה שעברה, אך יחד עם זאת, לדבריהם, הם עברו התעללות לחינם ושלא לצורך.

בשיחה עם 'כיכר השבת', תיארו כמה מהם את מה שעבר עליהם בדרך למירון ובנסיעה שלעיתים נמשכה קרוב לשש שעות, במהלכה הם היו תקועים בחניוני הוויסות בהוראת המשטרה והפרויקטור.

יעקב מביתר עילית, מתאר בשיחה עם 'כיכר השבת' את שעבר יחד עם בני משפחתו וילד ה'חלאקה' שיצאו אמש בסביבות השעה 15:00 בצהריים מביתר עילית, אך הגיעו למירון רק בסביבות השעה 21:30.

מירון תשפ"ב (צילום: חיים גולדברג)

לדבריו, "אחר בדיקת הכרטיסים יצאנו לכיוון מירון, אך כשהגענו לחניון וויסות באזור מירון, נמסר לנו שיש עיכוב בשל העובדה שההר מלא, ומאותו רגע המתינו בשטח עשרות אוטובוסים ללא תנאים בסיסיים כמו תאורה, שירותים וחלוקת מים לאלפי אנשים, נשים וילדים אשר עשו דרכם למירון".

"רק לאחר כשלוש שעות!!", מספר יעקב, "המשכנו הלאה, אך כעבור דקות ספורות הוכנסנו שוב לחניון נוסף, שם נאמר לנו להמתין 20 דקות, עד שהתאפשר לנו לרדת. לאחר שהגענו לשטח, נתקלנו בעיקר בכוחות משטרה. ההר עצמו היה דיי ריק, ואנשים רק חיפשו מקום לשמוח ולחגוג עם מוזיקה. לשמחתי, לאחר שנכנסתי לציון שמעתי מחבר כי בכניסה למושב ישנו אוהל שבו נערכים ריקודים במשך מספר שעות, ולמזלי זהו המקום היחיד שנתן לי להרגיש קצת את מירון".

מחכים שעות בחניון חשוך

דוד, שעשה דרכו למירון מספר אף הוא ל'כיכר השבת' כי הוא יחד עם עוד 50 אוטובוסים ואלפי נוסעים המתינו במשך שעות בחניון בצומת קדרים, שם אף החליטו כמה מאות אנשים להדליק מדורה ולרקוד בשטח, זאת לאחר למעלה מחמש שעות נסיעה, ולאחר שהבינו כי זו האופציה היחידה כדי ללחוץ לדבריו על האחראים לשחרר את האוטובוסים הלאה למירון.

מירון תשפ"ב (צילום: חיים גולדברג)

נפתלי, שעשה דרכו למירון במשך קרוב לשבע שעות, והוכנס ל'חניון המתנה' במשך שלוש שעות, מאשים את הרשויות בכך שלא הכינו עצמם מראש לסיטואציה.

לדבריו, "אני עולה כבר הרבה שנים למירון ולא זכור יחס כזה וחוסר התארגנות כזאת מצד הרשויות בכל מה שקשור לחניונים. ראיתי אישה שמתחננת לסדרנים ולשוטרים בבכי של ממש שאין לה היכן להתפנות, כאשר הם כלל לא התייחסו אליה והמשיכו, כאילו מדובר בבהמות".

נפתלי מוסיף כי אחרי כל העיכובים, ואחרי שסוף סוף הוא עלה למירון השטח היה רדום, עצוב, ובעיקר הפוך לגמרי מהמסורת הנהוגה מזה שנים רבות.

"לא זוכר דבר כזה שעולים למירון ואין מוזיקה וריקודים, הוא אומר ומוסיף כי" גם אם הגיעו למסקנה שחצר הציון אינו ראוי לריקודים, מדוע המוזיקה לא המשיכה לפעול אחרי ההדלקה של באיאן?".

הרסו לנו את המסורת

צילה, אותה פגשנו במעלה ההר סיפרה בעצב כי היא מרגישה שהרסו את ההילולא, תוך שימוש באסון הכבד שאירע. לדבריה, "אמנם כולנו כואבים את האסון, ואין ספק שהיו צריכים להתבצע שינויים משמעותיים, אך המשטרה והפרויקטור לדבריה, לקחו את המצב לצד השני בצורה קיצונית מידי, תוך פגיעה הרסנית במסורת."

מירון תשפ"ב (צילום: חיים גולדברג)

"איך יתכן שלא מאפשרים לאלפים לעלות למעלה בזמן שההר עצמו ריק מאנשים, היא תוהה ומוסיפה. "אני לא מבינה מדוע אחרי שלא התאפשרה גישה לציון כמידי שנה, גם לא התאפשר לאנשים לשמוח ולרקוד. אין שום קשר לנושא הבטיחות, ואני מרגישה עצובה ומאוכזבת".

מתפלל נוסף סיפר ל'כיכר השבת' כי הוא כבר עולה במשך 60 שנה למירון, ומידי שנה הוא שוהה במירון במשך 24 שעות. השנה הוא מספר שהוא שהה במירון חצי שעה בלבד.

"לא הייתי מסוגל להיות במירון במצב כזה. הסתובבתי בעצבות, ללא השמחה המסורתית, וללא החגיגה הגדולה המוכרת כל כך במירון".

מירון תשפ"ב (צילום: חיים גולדברג)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר