במה יש להתחזק?

להתפלג מ'אגודה'? הגרב"צ קוק על הנהגת הגרי"ש אלישיב זצ"ל

האם להתפלג מ'אגודת ישראל'? במה להתחזק? ומדוע צריך "לקרוע את השמים"? • עשור לפטירת מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, הפוסק הגרב"צ קוק בשיחה מיוחדת עם בנו שלמה קוק על הנהגת הרב'ה • האזינו (בארץ)

הגרב"צ קוק שיבל"א ומרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל (צילום: יעקב נחומי, נתי שוחט - פלאש 90)

במלאות עשור לפטירתו של מרן פוסק הדור הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצוק"ל, שוחח העיתונאי שלמה קוק, עורך 'בקהילה', עם אביו הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, ראש בית הוראה הכללי ירושלים ורב קהילת 'אבי עזרי' – מרכז פתח תקווה, תלמידו המובהק של פוסק הדור זצ"ל.

הגרב"צ מעולם לא התראיין בקולו, אך שונה היתה שיחה אישית זו במסגרת תוכנית 'התעוררות' ברדיו 'קול חי', אותה מגיש בנו בימי חמישי בימים אלו, ימי בין המצרים.

הגרב"צ קוק בשיחה על הנהגת הגרי"ש אלישיב זצ"ל | השיחה המלאה

במהלך השיחה, שאל שלמה קוק את אביו הגרב"צ על האפשרות שנידונה בימים אלו אודות ריצה נפרדת ביהדות התורה: "האם הרב אלישיב קידש את האחדות גם בפוליטיקה, או שהיו רגעים שהרב אמר שצריך להתפלג?".

הגרב"צ קוק השיב כי "התשובה היא שהרב אלישיב קידש את האחדות ואת הפילוג, כל דבר בשעתו, כמו שאומר החכם מכל אדם: לכל דבר - עת. כשמרן ראש הישיבה הרב שך הסביר לו את הצורך בפילוג, הרב אלישיב היה הראשון שהצטרף לזה. 'הצטרף' לזה לא הכוונה רק הסכים לזה, אלא הצטרף לזה ברמ"ח איבריו, כשהבין שזה הצורך הוא קידש את הפילוג.

"שנים אחר כך, כשהבין את הצורך באחדות, הוא קידש את האחדות ונלחם בכל מחיר כדי שהאחדות תחזור".

הפוסק הדגיש כי "בהחלטה כזו נחוצה דעת תורה - לא הקטנים ואלו שדשים בזה, שיכולים להבין את השיקולים וההחלטות. ההחלטה הזו נתונה אך ורק ליחידי הדור, שהם גדולי התורה. יש לנו הבטחה מהקב"ה שתמיד יהיו גדולים, שהם יורו לנו כל דבר. כך יהיה עד ביאת משיח צדקנו".

בהמשך, שאל שלמה קוק את אביו: "המצב לא פשוט מכל הבחינות - ביטחונית, פוליטית, כלכלית. כל כך הרבה גזירות. האם קיבלתם מהרב אלישיב הנהגה מסוימת במה לחזק את הציבור בזמנים קשים?".

הגרב"צ קוק: "יש פה שני דברים - להתחזק ודאי, חייבים להתחזק. הרבה פעמים נשלחתי על ידי רבני קהילות בארץ ובחו"ל בהן התרחשו אסונות. הרב'ה תמיד אמר 'להתחזק ודאי צריך להתחזק, אבל אני יודע במה צריך להתחזק?!'. אחד יודע שחלש בבין אדם למקום, אחד בבין אדם לחבירו, אחד חלש בצניעות. רבני המקום - כך אמר - הם יכולים לעזור לקהל הקודש ולהחליט יחד איתם במה להתחזק, איזה דבר טעון שיפור.

"היו ילדים שהיו שואלים: 'מה לקבל עליי לכבוד בר המצווה?', והתשובה הייתה: 'תקבל עליך להתחזק במה שאתה לא מספיק בסדר'.

"ובכל זאת, חיזוק אחד: אי אפשר לשכוח את צורת התפילה שלו, הרצינות שלו בתפילה, ההתרפקות שלו על המילים. הוא היה בעל תפילה עצום. אנחנו כולנו מודאגים מהגרעין האיראני, ואני זוכר שנה אחת שהבנות שלי חזרו מהסמינר וסיפרו שאמרו בשם הרב אלישיב ש'בראש השנה צריך לקרוע את השמיים'.

"שלחתי לשאול את הרב האם נכונים הדברים. הרב נעץ עיניים ושאל: 'אני אמרתי?! אני צריך להגיד כזה דבר?! עיוור לא רואה! צריך לקרוע את השמיים!'. אם הוא אמר את זה לפני 11 או 12 שנה - מה נגיד היום?! צריך לקרוע את השמיים!".

האזינו לדברים המלאים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר