"חיזוק מוראלי אדיר"

כינוס הרבנים ננעל במפגש מרגש עם הפליטים היתומים | צפו

הרבנים הבכירים ב'ועידת רבני אירופה', התכנסו השבוע לועידה מיוחדת בבירת רומניה. את היום האחרון של הכינוס, עשו הרבנים בעיר נפטון, שם ערכו סיור בקהילת תקווה של הגר"ש בקשט והרב רפאל קרוסקל, שנמלטו לעיירת הקיט - מאימת המלחמה | סיקור ותיעוד (חרדים)

הרבנים מבקרים במוסדות הקהילה בנפטון (צילום: אלי איטקין)

רבני ה'ועדה המתמדת', של 'ועידת רבני אירופה', נעלו את שבוע הדיונים של הועידה בביקור מרגש ומחזק, בקהילת תקווה, השוכנת כיום בעיר הקיץ נפטון שברומניה - שם מצאו מקלט מאימת המלחמה, לאחר שנמלטו ממקום מושבם הקבוע בעיר אודסה.

הרבנים ערכו ביקור חיזוק והצדעה במקום ונשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט הודיע במהלך הביקור כי הקרן לסיוע לפליטים של הועידה תעניק 33 גנרטורים מקצועיים לקהילות הקודש ברחבי אוקראינה, הסובלות מהפסקות חשמל תכופות ומתקשות לתפקד כבר כעת ובוודאי לקראת החורף הקרב והקור העז השורר במדינה.

הרבנים סיירו במשך שעות ארוכות ברחבי הקמפוס הענק ואף זלגו דמעות כאשר ביקרו במוסדות החינוך ובבתי היתומים בגני הילדים ובתי הספר, בחיידר, בישיבה הקטנה ובישיבה הגדולה.

המשתתפים למדו ושוחחו עם התלמידים והתרשמו מרמת הלימודים הגבוהה וממאמצי הלוגיסטיקה המרשימה של ראשי הקהילה סגן יו"ר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' ורבה של אודסה הגאון רבי שלמה בקשט ושותפו יד ימינו חבר הועדה המתמדת ומנכ"ל 'תקוה' אודסה הרב רפאל קרוסקל.

הגאון רבי משה לבל הקריא את המכתב שכתבו הגרי"ג אדלשטין והגר"ד לנדו, לבני קהילת 'תקוה' אודסה:

"לכל קהל הקדוש המסתופפים במוסדותיו של הגר"ש בקשט שליט"א, רבה של אודסה, החונים כעת בעיר נפטון שברומניה, שלום ורב ברכה. ראוי לדעת כי הקשיים נותנים זכויות ולפום צערא אגרא, ואדרבה במצבכם יש לכם את האפשרות לזכות למעלה של תורה מתוך הדחק. חזקו ואמצו ותזכו לסייעתא דשמיא ולחיים טובים ומאושרים, ורב נחת מכל צאצאיכם, ויתברכו כל המסייעים למוסדות, בכל הברכות המובטחות לאוהבי תורה ותומכיה רודפי צדקה וחסד".

במהלך הביקור הרבנים שמחו לגלות כי הנער - תלמיד כיתה ח' דוד בוגוצ'וב, חוגג באותו יום בר מצוה. הרבנים רקדו עם הנער וילדי כיתתו בהתרגשות רבה. בערב עלו הרבנים אל בית המדרש שהוקם במרכז הקונגרסים, שאיש אינו יודע להסביר מדוע נבנה בעיירת נופש, ולמדו עם תלמידי הישיבות הקטנה והגדולה.

בצהרים ביקרו הרבנים בשלושה בתי היתומים שמצאו אבא-אמא-בית, המשתתפים התקשו להסתיר את התרגשותם בביקור בחדרי המשחקים, האחיות והממתקים ובחדרי הטיפולים הנפשיים לילדים שנפגעו ממאורעות המלחמה.

סיפור ההגעה לנפטון

לפני כשמונה חודשים לאחר תלאות רבות הצליחו הגר"ש בקשט והרב קרוסקל, להימלט מאודסה יחד עם חברי הקהילה המונה כ-1200 נפש על מוסדותיה, מתוכם כ-250 ילדי בתי היתומים, לרומניה.

לאחר ששהו במסתור זמני בהרי הקרפטים, הצליחה הקהילה לבנות את חייה מחדש בעיר נפטון שברומניה, בעזרת קרן הסיוע של ועידת רבני אירופה ותורמים רבים ברחבי העולם. בביקור סיפרו הגר"ש בקשט והרב קרוסקל את מסכת התלאות שעברו והקשיים שעברו כדי להקים מחדש את מוסדות התורה החינוך, מערך ביטחון, תעסוקה ורפואה, בנפטון.

כזכור עם פרוץ הקרבות הקימה 'ועידת רבני אירופה' קרן בינלאומית שתסייע לפליטים מאוקראינה ובניהם לקהילה היהודית מאודסה.

הסכום הראשוני שגויס לקרן היה 3 מיליון דולר שתרמו מר יורי וג'וליה מילנר, שהקימו קרן מיוחדת לסיוע לפליטי אוקראינה. קרן הסיוע תומכת במאמצים ההומניטריים בפליטים היהודים הכוללים: מקום מגורים, מזון כשר, תרופות, סיוע רפואי - משפטי ופסיכולוגי, הסעות אל וממעברי הגבולות וסיוע בעליה וקליטה בישראל. הפליטים שוכנים במגוון של קהילות יהודיות ברחבי אירופה ובהם: פולין, מולדובה, רומניה, הונגריה, גרמניה ומקומות נוספים ביבשת.

במהלך הביקור סיפר הגר"ש בקשט על היערכות הקהילה לקליטה של גל פליטים נוסף מרחבי אוקראינה. "מדי חודש מגיעים עשרות משפחות מכל אוקראינה אל מתחם הקהילה שלנו כאן בנפטון ובהתאם לכך אנו מתגברים את הצוות החינוכי בעשרות מורים ומורות, מדריכים ואנשי מקצוע המגיעים גם מישראל. מדי יום מגיעה אספקה של מזון כשר מבלגיה, צרפת ואנגליה אל נפטון. והמשימה העיקרית של הקהילה הייתה ועודנה לייצב את מוסדות החינוך ולהעניק סיוע נפשי ורגשי לילדים".

"על אף שהצלחנו לייצב מחדש את הקהילה שלנו, החיים בנפטון מורכבים. גם בהימצא כל האמצעים הלוגיסטיים הנדרשים, פליט הוא עדיין פליט ותחושת האובדן היא גדולה. אנחנו עובדים מסביב לשעון בשביל לענות על כלל הצרכים של חברי הקהילה שלנו ושל הפליטים המגיעים מרחבי אוקראינה מדי שבוע. הביקור היום של ידידיי היקרים הגר"פ גולדשמידט וחברי הועידה, שסייעו לנו לאורך כל הדרך, מעניק לנו חיזוק מורלי אדיר".

את הביקור חתמו הרבנים בערב גאלה חגיגי במהלכו הוענקו מתנות כבוד ייחודיות לגר"פ גולדשמידט כאות הערכה על פעילות קרן הסיוע של הועידה למען הקהילה ולתורמים נכבדים נוספים.

הגאלה בקהילת תקווה | תיעוד מרהיב

בנאום המרגש אותו נשא הגר"פ גולדשמידט הוא אמר: "ברגעי משבר, העם היהודי מתגלה בשיא תפארתו ומפגין ערכים של רעות, איתנות וחוסן נפשי שאין כדוגמתו. התרשמתי מאוד מפריחתה המחודשת של הקהילה שגלתה מאודסה, ברומניה ומהדרך שבה אתם מצליחים לקיים שגרת חיים מלאה בכל התחומים. והכל בזכות הניווט במסירות נפש של חברינו הרה"ג שלמה בקשט ושותפו הרב רפאל קרוסקל. אנחנו נערכים לקליטה של גל שני של פליטים ברחבי היבשת. אני מודה לכל השותפים והתורמים של קרן הסיוע שלנו. בזכותם הקהילה היהודית באודסה ועוד אלפי פליטים יהודים נוספים שברחו מאוקראינה, פתחו דף חדש ונקלטו בקהילות היהודיות ברחבי היבשת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר