סכסוך בסיכון

זעזועים בבית הבטוח; סכסוכים ותלונות בהוסטל לנערות חרדיות של משרד הרווחה

המקלט היחיד בארץ לנערות חרדיות בסיכון בסערה, סיכסוך בין העובדות להנהלה ואיום בשביתה • טענות על התעמרות ומציאות לא פשוטה • מההנהלה נמסר: אין כל אמת בתלונות. צוותי העמותה פועלים לילות כימים בכדי לספק את הטיפול הטוב ביותר והמסור ביותר • רשויות הרווחה לא טרחו להגיב (חרדים)

משה מנס | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

"הבית פתוח 24 שעות ביממה. שבתות חגים ויום כיפור, זה מוסד חרום שצריך להיות מוכן לקלוט נערות מהרגע להרגע", מספרת לנו מ. מדריכה לשעבר ממקלט איילת השחר "לכן כואב לי שזה מה שקורה שם"

המקלט המופעל ע"י עמותת אותות, ממוקם בשכונה ירושלמית, הוא היחיד בארץ לנערות מבתים חרדיים. ומאכלס בתוכו עד 16 נערות מגילאי 13 עד 18 שמגיעות למקום לתקופה קצרה במצבי חרום. הם מגיעות ע"י הפניית שופט, מהמשטרה או בהפניה של רב ועסקנים מהקהילות השונות.

מי שמתקצב ואחראי על המקום הוא המשרד הרווחה והשירותים החברתייםכאן אני חייב לאמר, פניתי ללשכת השר ולכל האגפים הרלוונטים. לא קיבלתי מענה בנוגע למציאות העגומה שעולה ממכתב הודעה על סכסוך עבודה ושביתה אותו שלחו ארגון כח לעובדים המייצג את העובדות במקום.

במכתב שנשלח לממונה הראשית על יחסי עבודה נכתב: "העניינים שבסכסוך: סביבת עבודה מסוכנת בקורת הגג "איילת השחר". מזה מספר חודשים מתריע ארגון העובדים יחד עם צוות המדריכות של קורת הגג החירומית לנערות בסיכון "איילת השחר" שמפעילה העמותה בירושלים. על חוסר מוגנות חריפה במסגרת, לאור היעדר אמצעי מיגון מפני חדירת גורמים זרים ומסוכנים, שמתרועעים סביב המסגרת לעיתים קרובות, כפי שכבר ארע לאחרונה. יודגש, המסגרת הינה בית צמוד קרקע ללא סורגים וללא אבטחה".

עוד נכתב, על "התעמרות, איומים, והפרות דין. מאז חודש אפריל 2022 מתריע ארגון העובדים, יחד עם צוות המדריכות המועסק במסגרת, על הפרות דין ועל פרקטיקות חמורות של ניהול יחסי העבודה במסגרת, ובין היתר – העסקה רציפה העולה על המותר בחוק לעיתים עד 16 שעות עבודה ברצף בימי שבת דרישה ממדריכות חולות לאתר לעצמן מחליפה או להגיע לעבודה חרף מחלתן; הקפצות "מהרגע להרגע" של מדריכות המצויות בביתן או בעניינים פרטיים לקורת הגג; דרישה זמינות החורגות מההסכם הקיבוצי והמקובל ביחס לתפקיד המדריכה 7/24 בניגוד למקובל בשוק העבודה ובניגוד להגדרות תפקידה של מדריכה בעמותה; איומים כי מדריכה שלא תיעתר לדרישות הזמינות יוצאות הדופן יקוצצו משמרותיה ואף כי תפוטר; זימון מדריכות אשר מלינות על פרקטיקות אלו לשיחות "בירור" חוזרות ונשנות; קיצוץ דרקוני בכמות המשמרות וכו"

ע"פ הנכתב, הניסיון לדבר עם הנהלת העמותה לא הניב דבר. למרבה הצער, התגלה כי העמותה מתבצרת בעמדה מופרכת כי ניהול המסגרת תקין, מסרבת לספק מענה לרובן המוחלט של הבעיות, מטילה את האשם בבעיות הניהול על כתפי המדריכות, וכי נכונותה ל"הידברות" הינה מן השפה אל החוץ בלבד.

ששוחחתי עם עובדת לשעבר היא סיפרה על עזיבה רבה של מדריכות ועל יחסי עבודה לא תקינים. לאחר שפניתי להנהלת המוסד ולגופי הרווחה, עידכנו אותי שנערכה ביקורת במקום אך לדברי העובדת, הייתה מישהי מההנהלה כך שהם לא יכלו לדבר בחופשיות. לדברי יניב בר אילן מארגון הכוח לעובדים "מדובר בסיכסוך פתוח ובעקבות הפניה שלך הייתה באמת ביקורת, אבל הם לא דיברו עם העובדות ואנחנו חוששים שהם עומדים לפטר עובדות".

.


עם התלונות והביקורת פניתי לעמותה. כך כתב והגיב לי קובי וירצר מנהל משאבי אנוש: עמותת "אותות", עמותה רשומה שלא למטרות רווח, הוקמה ב-1981, על מנת לתת מענה חוץ-ביתי בקהילה לבני נוער וצעירים בסיכון מאוכלוסיות קצה. היא מציעה טיפול במסגרות חוץ-ביתיות ליותר מ-2300 בני נוער וצעירים בשנה, וכל מסגרותיה פועלות בפיקוח משרד הרווחה.

העמותה מפעילה 36 מסגרות ופתרונות דיור לצעירים וצעירות בפריסה ארצית ומעניקה להם, במסגרות אלו, טיפול, חינוך ושיקום, תוך כדי שילובם בקהילה הסובבת. היא מציעה פתרונות לבני נוער וצעירים מרקעים שונים ומפעילה מסגרות ייעודיות, למגזר היהודי ולמגזר הערבי וכן למגזרים הדתי והחרדי ולקהילת הלהט"ב.

צר לנו שכוח לעובדים פונה לערוצי תקשורת ומכפיש את פעילות העמותה בזמן שצוותי העמותה פועלים לילות כימים בכדי לספק לבני הנוער והצעירים המטופלים בעמותה את הטיפול הטוב ביותר והמסור ביותר.

אין כל אמת בטענות המוצגות ובטח לא נמצאות רלוונטיות כיום מאחר ואותות טיפלה בכל הסוגיות הנוגעות להפעלת המסגרת ומתנהלת בצורה חוקית ועל פי חוקי העבודה.

עמותת אותות קשובה לצרכי הצוותים שלה על מנת להעניק טיפול מקצועי ומסור לבני הנוער והצעירים המטופלים במסגרותיה ותמשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם משרד הרווחה.

לנוחיותך מענה שלנו לטענות שהועלו על ידי כח לעובדים

1. כללי המוגנות נקבעו על ידי משרד הרווחה בתנאי המכרז, כאשר המשרד אישר את המבנה לעניין זה. אנו מבינים שלמדריכות יש חששות סובייקטיביים, ולמרות שאין כל בסיס לכך ואין לנו כל חובה לפעול על בסיס תחושות המדריכות, אנו עושים מאמצים על מנת לספק למדריכות גם תחושת מוגנות מעבר לחובה למוגנות אובייקטיבית. כמו שכבר נאמר , אנו התקנו מערכת אינטרקום בשער הכניסה של איילת השחר, הותקנו סורגים (עם אישור בעל הבית ומהנדס בודק) ובנוסף הותקנה מצלמת אבטחה בחצר קורת הגג איילת השחר.

בצד זאת, המדריכות מקבלות הדרכה מקצועית ממנהל תחום טיפול בעמותה, לחיזוק תחושת המוגנות שלהן והמסוגלות להתמודד עם מצבים מורכבים. חשוב להדגיש כי אין גורמים זרים או מסוכנים שמתרועעים סביב המסגרת, המסגרת ממוקמת בשכונת מגורים מבוססת ובטוחה (מיקום שנעשה בכוונת מכוון).

2. בכל הנוגע לשבתות- בגלל יחודיות המסגרת, וההבנה של הקושי של המדריכה לעזוב בשבת את העבודה חזרה לביתה, אפשרנו עבודה של שתי מדריכות לאורך השבת, כאשר אנחנו משלמים שכר בגין כל 16 השעות לשתיהן. הצענו הצעות שונות שיושמו באופן מיידי לאופן חלוקת הזמן בין שתי המדריכות, אשר יאפשר לכל אחת מהן הפסקה ומנוחה של לפחות 4 שעות במהלך המשמרת, כשאנו ממשיכים לשלם שכר בגין שעות הפסקה אלו.

3. המדריכות אינן זמינות 24/7 ואינן נמצאות בכוננות (על פי הגדרתה בהסכם הקיבוצי), הדרישה כי המדריכות יחליפו מדריכות שנעדרות במפתיע היא דרישה סבירה, אינה דורשת מהן כוננות מחוץ לשעות העבודה בפועל, וכאשר הן מחליפות מדריכה אחרת הן ממילא מקבלות שכר מלא בגין עבודה זו. הטענה כי המנהלת באה בטענות לגבי העדר זמינות מחוץ לשעות העבודה רחוקה מאוד מהמציאות!!!

4. ישנה תחלופה טבעית של מדריכות ובטח ובטח לא עזיבה משמעותית. קורת הגג נותנת מענה מקיף ומקצועי לנערות המופנות אליה ולראייה היא נמצאת בתפוסה מלאה בחודשים האחרונים.

4. לא קיימת דרישה ממדריכות חולות לאתר מחליפה או להגיע לעבודה כאשר הן חולות!!!!!

5. מנהלת קורת הגג נוהגת בהגינות וללא משוא פנים כלפי כל העובדות. לא יתכן שכל צעד ניהולי שגרתי ולגיטימי כמו :שיחה, הכוונה , משוב על התנהלות יתויג באמירות של פיקוח יתר או ביקורת ובטח ובטח זו לא התעמרות!

6. הטענה על קיצוץ במשמרות הינה מקוממת במיוחד. לאורך החודשים האחרונים, בשיח בינינו, התלוננו המדריכות כי הן קורסות בשל מחסור כח אדם ונדרשות לעשות משמרות רבות יותר מאלו שהן מעוניינות בהן. אנחנו פעלנו, בשיתוף כוח לעובדים, על מנת להשלים את כח האדם החסר כפי שנדרש ומתבקש להפעלה תקינה של המסגרת ולאפשר למדריכות לחזור למסגרת העסקה כפי שסוכם איתן בחוזי העבודה.

7.בידוד קורונה-לנערות שהיו בבידוד הוקצו אזורים מבודדים בקורת הגג על מנת לייצר אזור מבודד ולהקטין עד למינימום את החשיפה אליהן וזאת על פי נוהלי משרד הרווחה.

8.יש להדגיש שאנו נמצאים בשיח מתמשך עם ארגון כח לעובדים , גם בעצם ימים אלו סביב קורת הגג.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר