"העצמאות הספרדית"

הסוף ל'אפליית הסמינרים'? בעיריית ירושלים משנים כיוון

אחרי שנים ארוכות של אי קבלת בנות ספרדיות בירושלים לסמינרים, בעיריית ירושלים, משנים כיוון ומחזקים את הסמינרים הספרדיים בבירה | כל הפרטים (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
בנו סמינר | אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

אחרי שנים ארוכות של דיווחים ש/ונים על אי קבלת בנות ספרדיות לסמינרים 'אשכנזיים', באגף לחינוך חרדי בעיריית ירושלים התקבלה החלטה לשנות כיוון. לא עוד עמידה כעניים בפתח, אלא שדרוג, חיזוק וביסוס המוסדות הספרדיים והפיכתם למוסדות מהשורה הראשונה בדומה למהפכה שקרתה בשנים האחרונות בתלמודי התורה, בישיבות ובכוללים.

בעקבות ההחלטה, לאחר שנים ארוכות העירייה תפסיק את השיבוצים העירוניים לסמינרים השונים. החל מעכשיו, הרישום יתנהל כמו בכל עיר אחרת ובכל מוסד אחרת בסמכות ההורים ועל פי שיקול דעתם.

העירייה מצדה תשקיע את המשאבים והאנרגיות בפיתוח והעצמת הסמינרים, הוספת כיתות, לימודי העשרה, חוגים וכל מה שאפשר על מנת לייעל ולהשביח את הסמינרים הספרדיים ולהפוך אותם למבוקשים לא פחות ואולי אף יותר מהסמינרים האשכנזיים הקיימים.

מאחורי ההחלטה ניסיון של שנים ארוכות שהוכיח כי המצב הקיים שבו הורים תולים את תקוותם בשיבוץ העירוני, גורם לגרירת רגליים ולהמתנה לרגע האחרון. ההתערבות העירונית בהחלטות הסמינרים יוצרת כאוס שלטוני שבסיומו מאות בנות מדי שנה נותרות ללא סמינר. במקום זה, החל מהשנה הנוכחית, העירייה תסיר את ידיה מהשיבוצים, ואת המשאבים היקרים תשקיע בפיתוח ועידוד הסמינרים. המטרה היא להביא למצב שבו כוחות השוק יעשו את שלהם, וההורים ישבצו את הבנות על פי התאמה אישית.

ההחלטה הדרמטית התקבלה לאחר תקופה ממושכת של חשיבה באגף לחינוך חרדי בעירייה יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים.

ההחלטה זכתה לתמיכה גורפת מצדם של ראש העיר משה ליאון, מחזיק תיק החינוך וסגן ראש העיר צביקה כהן, מנכ"ל העירייה ורבני העיר.

ראש העיר משה ליאון בירך על המהלך והבטיח כי "העירייה תעשה הכל ותשקיע משאבים רבים להצלחת המהלך החשוב. אין שום הבדל בין בת זו לבת אחרת, ולכולן מגיע חינוך איכותי ברמה הגבוהה ביותר, תוך שמירה על הערכים".

סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך צביקה כהן הגדיר את המהלך "חשוב, אולי החשוב ביותר בתהליך העצמאות הספרדית במוסדות החינוך בעיר". הוא נימק את הרציונל שמאחורי ההחלטה: ההחלטה היא שמה שטוב לת"תים ולישיבות קטנות, טוב גם לסמינרים. גם בתלמודי התורה בשנים עברו העירייה התערבה בשיבוצים, והדבר גרם לעיוותים ולאפליה קשה. למדנו מהניסיון, והבנו שלטובת התלמידות כדאי וראוי שהעירייה תתמקד שמה שהיא יודעת לעשות הכי טוב – להשקיע משאבים בצמיחה והעצמה".

כל שנה, מספרים גורמים בכיכר ספרא, האגף לחינוך חרדי היה עסוק ראשו ורובו בניסיונות לשבץ בנות בסמינרים. זה גרם לתופעות מעוותות שסמינרים קיבלו תקציבים בשביל לקבל בנות, ונוצר סחר-מכר מכוער שבסופו של דבר פגע בבנות. מהיום, מקווים, כל המאמצים יופנו רק לפיתוח והעצמת הסמינרים הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הרוחני.
את ההשראה שואבים בעירייה כאמור מתלמודי התורה. "עד לפני מספר שנים, מאות ילדים היו נשארים בבית, לקחנו החלטה להפסיק לעזור להכניס למוסדות אשכנזיים ולהתמקד בפתיחת והעצמת תלמודי תורה שלנו, והיום אין ילד אחד בבית. כולם מרוצים ומאושרים. זה מה שיקרה גם בסמינרים"

הגורמים המקצועיים באגף החינוך בעירייה בירכו על ההחלטה והבטיחו להקים צוות מעקב שיעקוב מקרוב אחרי יישום המהלך המהפכני, כדי לבחון את יישמו בשטח. כאשר התקווה היא שבתוך זמן קצר יוכלו להציג נתונים על עלייה חדה ברישום איכותי, על פי נתונים פדגוגיים של התלמידות, ולא על פי התערבות וחלוקה שרירותית.

בשנה שעברה נפתח סמינר המיועד לבנות איכותיות והשנה צפויים הפתעות נוספות בגזרת הסמינרים למשפחות בני התורה, גם מבחינת האיכות הפיזית וגם הרוחנית.
בקרב ההורים נרשמה התעניינות רבה אודות המהלך והמשמעויות המעשיות שלו. על פי המסתמן, כבר בימים הקרובים ייחלו הורים רבים להגיש טפסי הרשמה לסמינרים השונים בעיר.

משרדי הרישום בכל הסמינרים קיבלו הנחיות להיערך לתקופת רישום אינטנסיבית, ולעשות הכל על מנת להקל על ההורים את תקופת ההסתגלות עד להשלמת המהפך. במקביל, יבחנו האופציות לייעול ולצמיחת הסמינרים בעיר, על מנת להרחיב את היצע הכיתות לתלמידות מצוינות מכל המגזרים והאוכלוסיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר