בעיניים דומעות מהתרגשות

כשאביו בכלא הרש"פ: בר מצווה מרגשת לבן לאם יהודייה ואב ערבי

"הבת שלי סבלה מאלימות בגלל שהיא יהודיה, אבל כמו אז, גם היום למרות הכול אנחנו ממשיכים הלאה ושומרים בגאון על יהדותנו" • סיפור מצמרר של חזרה לחיק היהדות (חרדים)

אסף מגידו | כיכר השבת |
רק מעטים ידעו את מה עומד מאחורי בר המצווה הבלתי רגילה (צילום: באדיבות המצלם)

בשעה שת', נער בר המצווה עלה השבוע לתורה וקרא בעיניים דומעות מהתרגשות את ברכות התורה, איש מבין הנוכחים לא נותר אדיש. נוכח היעדרות האב מהטקס המרגש הבינו המתפללים כי מדובר בסיפור לא שגרתי, אך רק מעטים ידעו את מה עומד מאחורי בר המצווה הבלתי רגילה.

ת' נולד לבלה (שם בדוי) אם יהודייה שעלתה מאוקראינה בתחילת שנות התשעים. בתמימותה, ובלי שיהיה מי שיזהיר אותה מהצעד הרה האסון, היא לא הבינה את הסכנה שבדבר והתחתנה עם ערבי מהשומרון שהכירה. תחילה התגוררו השניים בכפר העוין שבו גדל, ואחרי שהתאסלמה הם עברו להתגורר ביישוב יהודי, בסמוך לבית אימה של בלה.

כמו בסיפורים דומים אחרים, בלה הייתה נתונה למסכת קשה של אלימות, נכלאה בביתה משך תקופות ארוכות וסבלה מרורות. העובדה שהיא כמעט ולא דיברה עברית, כמו גם העובדה שלא הספיקה ליצור קשר חברותי עם נשים אחרות ביישוב היו בעוכריה, והאלימות נמשכה במשך שנים רבות.

שכנה חדשה שעברה לגור בבניין שבו התגוררה, שמה לב שדבר מה אינו כשורה והרשתה לעצמה להתערב. בעדינות, ובעזרת דוברת רוסית שגייסה לעזרתה, היא גיששה במה מדובר וכששמעה את הסיפור המלא פנתה ליד לאחים והעבירה להם את פרטיה. בארגון מיהרו ליצור קשר עם בלה ולנסות לעזור לה, אך בשל פחדה הגדול מבעלה האלים וחששה מזרים, ההליך התנהל בעצלתיים. לפני שנה התרחש מפנה כאשר הלה נעצר בשטחי הרשות הפלסטינית בשעה שעסק בפלילים, נשפט ונכלא באחד מבתי הסוהר של הרש"פ. הסטתו מחייה גרמה לה להתקדם בהליך ולרצות לפתוח בחיים חדשים.

במקביל להליך גירושין בבית דין שרעי ולליווי המלא שקיבלה מהעובדות הסוציאליות של יד לאחים, החלו גם ילדיה לקבל ליווי מצד חונכים וחונכות שהוצמדו להם מטעם הארגון שעזרו להם למצוא את מקומם בחברה, ולהכיר את יהדותם.

השבוע, אחרי חודשים ארוכים של הכנה, חגג בנה הבכור את בר המצווה שלו בבית חב"ד ביישוב בני עיי"ש הסמוך למקום מגוריהם, בעזרת השליח הרב אהרן קרניאל. החגיגה אמנם נערכה במניין מצומצם, אבל השמחה בלב הייתה גדולה מאוד.

בסעודת המצווה שהתקיימה לאחר מכן סיפרה באריכות אמה של בלה, סבתו של נער המצווה, כיצד היא ומשפחתה שמרו על יהדותם בברית המועצות למרות הרדיפות וכל הקשיים. "הבת שלי סבלה מאלימות בגלל שהיא יהודיה, אבל כמו אז, גם היום למרות הכול אנחנו ממשיכים הלאה ושומרים בגאון על יהדותנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר