פרסום ראשון

האם חברת החשמל מנפחת חשבונות לבתי-כנסת?

עשרות בתי-כנסת קיבלו לאחרונה הודעה תמוהה מחברת החשמל על שינוי הגדרתם, ומעתה ישלמו יותר, כולל חיוב רטרואקטיבי של אלפי שקלים ● השיטה: בית-כנסת בו לומדים אברכים יחוייב בתעריף "מוסד חינוכי" ● "אנו נדרוש הסברים", אומר ח"כ אורי מקלב יו"ר הוועדה לפניות הציבור, שמכנס מחר ישיבה בנושא (חרדים)

ניצן ארליך | כיכר השבת |
חברת החשמל (פלאש 90)

זה החל במכתב דרקוני מחברת החשמל, אותו קיבלו עשרות בתי כנסת בארץ בשבועות האחרונים: "הרינו להודיעכם כי חלה טעות בחישוב תעריפכם" נאמר בפתיחה, "תעריף החשמל בו חושב חשבונכם עד כה הינו תעריף ביתי, בעוד שנמצא כי המונה מזין בית מדרש, ומשכך עליו להיות מחושב על פי תעריף כללי".

מאחורי המילים המנוסחות בנימוס, הסתתרה עובדה פשוטה: תעריף בית כנסת זהה לתעריף צריכה ביתית, ואילו הגדרת המקום כבית מדרש, תאפשר לחשב מעתה את הצריכה על פי תעריף של מוסד חינוכי, צעד שמשמעותו ייקור התעריף באופן אוטומטי.

אבל בייקור התעריף מכאן ואילך לא אמרו בחברת החשמל די: "מצ"ב חשבון על סך ההפרשים ממועד היווצרות הטעות" (4 שנים, המכסימום הניתן על פי החוק) נכתב בהמשך. התוצאה, חיוב חד פעמי גדול, המתחיל מאלפי שקלים בודדים לבתי כנסת קטנים וחדשים יחסית, ועד לעשרות אלפי שקלים לבתי כנסת גדולים וותיקים.

תרגיל ציני

מאחורי "גילוי הטעות" הסתמי של חברת החשמל, מסתתר למעשה תרגיל ציני שנועד לסחוט כספים, תוך התעלמות מהעובדות: המושג ´בית מדרש´ בפי אנשי חברת החשמל, הינו המצאה שנועדה להחיל את על בתי הכנסת תעריף של מוסד חינוכי, וזאת באמתלה כי "מבדיקה שערכנו נמצא כי המקום משמש ללימוד".

אלא שכידוע, כמעט בכל בית כנסת חרדי, קיימים אנשים היושבים ולומדים במשך חלקי היום. בית הכנסת נותר פתוח תמיד לרווחה לכל יהודי החפץ ללמוד. בחלק מבתי הכנסת אף קיים כולל אברכים המקיים מסגרת לימודית כלשהיא במקום, כולל בוקר או כולל ערב. אולם זה, אינו הופך את "שימושו העיקרי" של המקום מבית כנסת, למוסד חינוכי.

"אילו תעריף של בית כנסת היה יקר יותר מבית מדרש, האם הם היו מוכנים לקבל את הטענה שיש שם גם אנשים שלומדים, בכדי לקבל תעריף של בית מדרש?!..." שואל אחד מגבאי בתי הכנסת שנפגעו, "ברור גם להם שהשימוש העיקרי של המקום היה ונותר בית כנסת שכונתי ולא מדובר כאן במוסד חינוכי, אלא שהם מעדיפים בציניות לסחוט מאיתנו כספים באופן שכזה, תוך ניצול העובדה שאין להם מתחרים ואנו נתונים בידיהם".

"המרגיז ביותר" אומרים הגבאים, "הינו אופן הקביעה השערורייתי והחד-צדדי מצידם. אף אחד לא שאל אותנו, לא דיבר איתנו, אפילו זכות תגובה לא הייתה לנו. קיבלנו מכתב דרקוני עם הוראת תשלום ואיום בניתוק אם החשבון לא ישולם".

הניתוק אגב, לא נותר כאיום סרק. מספר בתי כנסת שסירבו לשלם, נותקו בשבוע האחרון מזרם החשמל, ולא חוברו עד לתשלום כל החוב באופן מיידי, ללא אפשרות פריסה.

פניות בהולות

בעקבות זאת, החלו גבאי בתי הכנסת בפניות בהולות לכל הגורמים הרלוונטים. "אופן הקביעה השרירותי מצידכם, הינו חסר תקדים במסגרת יחסי ספק-לקוח. בשום חברה ראויה שאיננה מונופול, לא קיים מצב בו מודיעים ללקוח על "עובדה" כלשהי באורח חד-צדדי, ומחייבים אותו כמה שנים אחורה - מבלי לשמוע כלל את גרסתו, ובתוספת איום בניתוק באם לא תכובד דרישת התשלום" כתבו הגבאים.

"בנוסף, האופן ההמוני בו נעשה הדבר (כפי שידוע לנו מבתי כנסת נוספים), מעיד כי המדובר בשינוי מדיניות מכאן ואילך ולא בגילוי טעות. ומשכך, גם אילו הייתה קביעתם נכונה (והיא איננה כזו), לא היה עליכם להחילה באופן רטרואקטיבי. צר לנו לומר זאת, אך הדבר נראה יותר כתרגיל ציני להגדלת רווחי חברת החשמל ולהתעשרות שלא כדין על גבם של הצרכנים, מאשר כגילוי טעות סתמית".

התרגיל המדובר, יש לציין, לא נעשה רק בעיר כלשהיא, פרי יוזמתו של פקיד משועמם. עשרות בתי כנסת, בעיקר במודיעין עילית ובאלעד, זכו לקבל את המכתבים הללו, למרות היותן של שתי הערים הללו משויכות למחוזות שונים בחברת החשמל, מה שמעיד כי יד מכוונת החליטה על שינוי מדיניות, ואין המדובר ב"גילוי טעות".

הוועדה לפניות הציבור תדון

מי שנדרש לנושא בעקבות עשרות פניות בהולות שהגיעו אליו, היה חה"כ אורי מקלב, שאף הורה לכנס לדיון מיוחד את הוועדה לפניות הציבור בכנסת, לאחר שתשובות חברת החשמל לא היו מספקות.

לדיון, שנקבע ליום ד´ השבוע, הוזמנו גם נציגי המשרד לתשתיות לאומיות, הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, חברת החשמל, המועצה הישראלית לצרכנות, רשות ההסתדרות לצרכנות, אמון הציבור ונציגי הפונים.

במסגרת הדיון מתכוון חה"כ מקלב להעלות לדיון בוועדה נושאים נוספים, כמו מדיניות חברת החשמל לגבי פניות הציבור, אופן ביצוע מדידות צריכת חשמל במקום הצרכנות, משלוח חשבונות לצרכנים ומדיניות הניתוקים.

"חברת החשמל מחויבת לכללים ברורים", אומר חה"כ מקלב, "ואנו נדרוש בדיון הסברים על כל תהליך קבלת ההחלטות ואופן קביעת התעריפים שם".

תגובת חברת החשמל

בחברת החשמל מיהרו להגיב לטענות, ושללו כל טענה על מגמה מכוונת כנגד בתי הכנסת: "נבקש להבהיר, כי הגדרות התעריפים וסוגיהם השונים נקבעים ע"י ´הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל´, היא הרשות הרגולטיבית של חברת החשמל. במידה והרשות תשנה את ההגדרות, חברת החשמל תאמץ אותן ותפעל על פיהן. למותר לציין, כי בהתנהלותה של חברת חשמל אין כל מגמה מכוונת חלילה כנגד בתי כנסת ו/או ציבור זה או אחר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר