תל-אביב של מעלה ● פרויקט מיוחד

ישיבות, כוללים ובתי מדרש: פריחה חרדית בעיר המחאה

בשקט בשקט, תל אביב של היום, הודות לכמה דמויות תל אביב משמשת כמגדלור של רוחניות, ואבוקה של אידישקייט ● פרויקט מיוחד ב"כיכר השבת": החצרות, המוסדות והדמויות הרוחניות הבולטות של העיר ללא הפסקה ● וגם: הסמינר החרדי החדש שנושא בכנפיו מהפיכה רוחנית (אקטואליה)

למתבונן מן הצד, ולאורח לרגע נדמה היה יכול להיות כי "תל אביב של היום", היא רק צפונבונים ומחאות מנותקות משאר העם, ומחיי יהדות ורוחניות בכלל.

מסתבר כי בשקט וללא רעש, תל אביב של היום, הודות לכמה דמויות תל אביב עדיין משמשת כמגדלור של רוחניות, ואבוקה של אידישקייט.

דומה כי העיר תל אביב יפו מושפעת היום ברבנים מוסדות חינוך בתי כנסת ומדרש כמו שלא היה בעיר מאז ומעולם.

העיר מעבה את צורתה וקיבלה גוון דתי מרהיב, כשברחובות העיר נתן להבחין בילדי חמד שפאותיהם מתבדרות ברוח, משחקים יחד עם חבריהם לספסל הלימודים.

"כיכר השבת" גאה להגיש את המדריך המלא למוסדות התורה ולדמויות רבניות בעיר ללא הפסקה תל-אביב.

אלפון העיר תל אביב יפו – נותני שירותי דת:

הרב הראשי לת"א יפו, הגאון רבי ישראל מאיר לאו:

אם ננסה להעלות על גבי הכתב את דמותו המרוממת של הרב לאו קרוב לוודאי כי נחטא למטרה.

הילד אשר שרד בגאון את מלחמת העולם הארורה קם והיה לרבה הראשי של ישראל ולאחר מכן כרבה הראשי של תל אביב יפו.

הרב לאו נודע בראשו החריף ובלשונו הבהירה המיטיבה להסביר את הדת ואורחותיה לכל בן אדם, גם למתנגדים הגדולים.

הרב לאו הוציא סדרת ספרים מפוארת שנמכרו בהעתקים רבים ואף תורגמו למספר שפות.

לצד עיסוקיו הרבים ונסיעותיו הרבות ברחבי הקהילות לחיזוק הקהילות היהודיות, לא יוותר הרב לאו על שיעורי הקבועים הנמסרים בבתי הכנסת בעיר תל אביב שם מגיעים ההמונים לשמוע את דבריו ורעיונותיו הנפלאים.

תושבי העיר כולם ללא הבדל רואים ברב לאו כרבם הבלתי מעורער ולא יעשו אף צעד ללא נטילת ברכה מרב העיר.

לשכת הרב: אורי 2 בניין המועצה דתית, טלפון: 03-6938911

הסמינר החדש - תל אביב

"הסמינר החדש - תל אביב" הוקם בשנה"ל הקודמת, וממוקם כיום במבנה מפואר ברחוב סמולנסקין.

הסמינר הוקם לאור המחסור הקיים בכיתות לימוד בסמינרים, וריבוי התלמידות מתוך הכרה כי יש לתת מענה לקבוצות בעלות דרישות שונות. אם בעבר מנתה כל קבוצה בודדים, הרי שהיום מדובר בציבור של ממש.

הסמינר הוקם בראשיתו כהמשך לבוגרות בית הספר של החינוך העצמאי 'בית הילד' בתל אביב, אולם כיום הוא עומד ניהולית וחינוכית על רגליו באופן עצמאי וקולט בוגרות בתי יעקב שונים, וניתן להגדירו מבחינה מסוימת מקבילה לבית החינוך המפורסם בגייטסהד שבבריטניה, בכך שהדגש העיקרי הניתן בו, מופנה לחינוך איכותי וטוב, מבלי להעניק דגש לפרטים.

הוא מעניק חינוך תורני איכותי המכוון להקניית כלים חינוכיים להשתלבות עתידית בתעסוקה, תוך שמירה גאה ובלתי מתפשרת על אורח חיים חרדי, במסגרת חזון של "תורה עם דרך ארץ" ברוח הגאון הרש"ר הירש זצ"ל.

,הסמינר החדש בתל-אביב. בשורה חינוכית

בראש המוסד אמון על הצד החינוכי הרה"ג נח אורלוויק שליט"א, שחיבר את ספרי החינוך "משמעת מתוך אהבה" ו"כשושנה בין החוחים" שפורסמו במספר שפות, תוך הדגשת מסרים הנוטעים חינוך אמוני פנימי גאה המושרש בלב הבנות.

ליישום מטרה זו את שיעורי היהדות מעבירים רבנים חשובים ומוכרים, ובמקביל על ידי צוות המחנכות והמורות המנוסות במקצועות נדרשים וישומיים; לימודי בגרות של מתמטיקה ואנגלית מחשבים, וכן מקצועות נוספים.

בהנהלת המוסד מציינים כי בעתיד יוקמו מגמות הקשורות בלימודי בריאות, מקצועות הרפואה פארא רפואיים, המחשב, טכנולוגיות מתקדמות. כל זאת בנוסף ללימוד המקצועות המקובלים הדרושים לקבלת תעודות רשמיות והמשך לימודים גבוהים במקצועות הנ"ל.

הסמינר כולל בתכנית הלימודים שלו גם לימודי שפות, מוזיקה, היסטוריה, חינוך גופני לצד מסלולי לימודי מכוון תעסוקתית כתזונה, טיפוח ועוד - כדי לאפשר לבנות להתפרנס מיגיע כפיהן אחר הקמת בית נאמן בישראל בשעה טובה ומוצלחת, ולהוות נדבך בבית של תורה.

הנהלת המוסד מציינת כי הוא מתעתד להתרחב למסגרת "המשך" מעל כיתה יב', וזאת מבלי לאבד את אופיו הממוקד, בסיוע לתלמידה ובעבודה פרטנית.

אחד מדגליו של הסמינר הוא היחס החם לצד הכמות הלא גדולה של הבנות, שמאפשר להעניק יחס אישי לכל תלמידה. בהנהלת הסמינר מציינים כי בכוונתם לשמור על אופיו של הסמינר כ"מוסד בוטיק" – גם בעתיד, במטרה לשמר את היחס האישי לכל אחת ואחת.

כתובת המוסד: סמולנסקין 2 , מס' טלפון: 03-7262008

הגאון רבי משה מאיה:

הרב מאיה מכהן כחבר במועצת חכמי התורה.

בעיר תל אביב מנהל הרב מאיה ביד רמה מוסדות תורניים ענפים ומשמש כרבה הוותיק של שכונת יד אליהו. כמו כן הרב מאיה עומד כראש כולל "זיכרון משה" – כולל אברכים, ובית מדרש מרכזי בדרום תל אביב, מצודתו אף פרושה לעשיה ברמה הארצית לטובת כלל היהדות.

כתובת הרב: מונאש 13, מספר טלפון : 03-7390003

בעלזא

לחסידות בעלזא יש גרעין של מספר אברכים המתגוררים בעיר תחת הנהגתו של רב הקהילה הרה"ג אברהם צבי דירנפלד רב חסידי בעלזא בעיר.

בעיר תל אביב ישנו תלמוד תורה בעלזא הוותיק, אשר לצד תלמוד תורה יסודי התורה, משמשים כתלמודי התורה היחידים בעיר שם לומדים כל ילדי העיר תל אביב המשתייכים לזרם החרדי.

כתובת : אחד העם 61, מספר טלפון: 03-560329

הרה"ג ר' משה זנדר, מבכירי הרבנים ומו"צ בת"א:

רב שכונת לב תל אביב ומורה צדק בעיר תל אביב אליו נוהרים רבים מתושבי העיר לבירור הלכות.

הרב זנדר חבר בבית ההוראה הפועל על ידי המועצה הדתית וכן מכהן כרב קהילת חסידי גור בעיר תל אביב.

כמו כן נודע הרב זנדר ביצירותיו התורניות שהעלה על הכתב ומפארים כל בית יהודי.

כתובת הרב: חשמונאים 19 , מספר טלפון : 03-5280448

סמינר שרנסקי

ידוע כסמינר הוותיק ביותר במגזר בו מתחנכות כיום מאות תלמידות הבאות מערים שונות בגוש דן.

שמו הטוב של הסמינר הולך לפניו בדמות אלפי בוגרות רבות יראות ושלמות שהקימו בתים בישראל לשם ולתפארת.

בהנהלת המוסד עומד הרב יצחק שרנסקי יחד עם צוות מובחר העושה עבודתו נאמנה.

שמועות אומרות כי בתקופה הקרובה הולך הסמינר להעתיק את מקום מושבו מהעיר תל אביב לאחר עשרות שנים שהסמינר קיים בעיר.

כתובת הסמינר: רחוב יצחק אלחנן 4 טלפון: 03-511323

הרב חיים הורוביץ, רב שכונת צהלה:

עם הרבה אומץ וחוסר וודאות נכנס הרב הורביץ לשכונת צהלה לפני קרוב לעשור והחל בפעילותו השקטה והנינוחה במטרה לבנות קהילה תורנית.

היו כאלו שהתנגדו לו ולדרכו בחושבם כי הוא הולך "לכפות עליהם דת" אך מהר מאד הם הבינו כי טעות בידם.

הרב הורביץ רגיל להגיד תמיד כי היהדות לא ניתנה לדתיים דווקא, ולכל יהודי באשר הוא מגיע התוצר היהודי כדוגמת תורה ומצוות, ואם דרך זו בה הוא דבק הבינו השכנים כי אין בכוונתו לכפות אורח חיים דתי על אף אחד.

,,בית מדרש בתל-אביב. קול התורה ללא הפסקה

מבית כנסת מפואר ומרווח, כיאה לשכונה עליה נמנים תושבים מהעשירון העליון, אשר שעריו נפתחו מאירוע לאירוע, הפך לבית כנסת פעיל בו מתקיימים מידי יום מנייני תפילה רבים ושיערי תורה, כשבכל ערב בין תפילת מנחה לערבית מוסר הרב הורביץ שיעור בספר חפץ חיים על שמירת הלשון.

בנוסף לכך מכהן הרב הורביץ כראש ישיבת "דרך הישר" המיועדת לנוער חרדי שלא מסתדר במסגרת הישיבתית הרגילה, וכאן זוכים הם להרבה חום אהבה וסבלנות , וכן שיעורי תורה והלכה לצד שילוב במקצועות החול.

הישיבה נפתחה לפני כשנה והיא נמצאת בנחלים אולם כבר באלול הקרוב תעבור הישיבה על 36 תלמידיה לעיר תל אביב לשכונת צהלה בה מכהן ראש הישיבה כרב.

לשכת הרב: שטרית 59. מס' פלאפון: 0508757875

בית הכנסת אוהל מועד

הוקם לפני שנים רבות על ידי הקהילה הספרדית בעיר ונחשב לאחד מבתי הכנסת הוותיקים ביותר.

בהקמת המבנה הושקו דמים מרובים והוא עוצב על ידי אדריכל ידוע שם שהקים במרכז המבנה כיפה גדולה העשויה מחמש עשרה מדרגות, כנגד חמש עשרה המעלות בבית המקדש.

בבית הכנסת היו מתפללים רבים מתושבי העיר ולעיתים קרובות ניו עומדים ברחבה מחוץ לבית הכנסת קהל גדול שלא יכול היה להיכנס פנימה עקב הדחק.

כמו כן קבעו במקום את תפילתם הרבנים הראשיים הספרדיים לישראל.

הרב צבי לאו:

ראש ישיבת "נתיבות יצחק" בשכונת יד אליהו בתל אביב.

הרב צבי לאו לא רק "הבן של", אלא דמות משפיעה בזכות עצמה. כיום עומד הרב לאו (ג'וניור) ומנהיג ישיבה תורנית ביד רמה וכן הגר"ז ברוורמן חתנו של מרן הגר"ח קנייבסקי כשלצידו במלאכת הקודש עושה הרב משה קירשטיין.

בישיבה למדים קרוב למאה בחורים ובין הרמי"ם ניתן למצוא את הגרמ"ח לאו מרבני העיר נתניה. הישיבה יוסדה מתוך מטרה כי לא תישכח ולא תיכבה תורה בעיר הזו, ומצליחה לקבץ לתוכה תלמידים רבים מבני ברק ומשאר ערי גוש דן.

כמו כן מוסר הרב צבי לאו שיעורים ברחבי העיר, ויש המכנים אותו "הרב לאו השני". זוגתו נושאת תפקיד בכיר ב"סמינר החדש תל אביב" (עליו קיים ערך נפרד).

כתובת : מרגולין 10 יד אליהו, טלפון: 6871557

הרב נפתלי לוברט, סגן ראש העיריה:

הרב לוברט מונה זה עת לתפקיד סגן ראש העיר ת"א, בחירה המראה על ההערכה העצומה הקיימת לאיש ולפועלו. לוברט הצליח בעדינות לרקום אימון רב עם ראש העיר והגורמים המוניציפאליים בתל אביב. הוא נהנה מאהדה רבה לא עקב כוח פוליטי, אלא לאור העובדה כי למדו להוקירו ולהעריכו בפן האנושי והמקצועי.

לוברט הוא איש של עשייה ללא לאות אך הכול נעשה הרחק מעין הזרקורים.

במשך שנים רבות עושה לוברט לרווחתם של תושבי העיר הדתיים ושאינם ועמל רבות לפיתוחה של העיר מהפן הרוחני, כך שניתן לומר ללא גוזמה כי ניכר מהפך בתחומים רבים בעיר, וזאת ללא "רעש וצלצולים" מיותר.

כתובת : אבן גבירול 69, טלפון: 03-5218549

אלדד מזרחי, יו"ר המועצה דתית:

פעילותו הענפה של אלדד מזרחי ידועה למכריו הרבים.

מאז היכנסו לתפקיד יו"ר המועצה הדתית של אחת מהערים הגדולות בארץ עשה מזרחי גדולות ונצורות בתפקידו.

אלדד מזרחי הגיע למועצה הדתית לאחר פעילות ענפה במשרדי ממשלה, אותם הוא מתעל לצרכיה הרבים של העיר תל אביב.

החל בעלונים ולוחות שנה המודפסים דרך קבע ומשתפים את הציבור הרחב בשירותי הדת הניתנים על ידי המועצה הדתית לכל תושב מתושבי העיר, דרך סיורים מיוחדים לאורך ההיסטוריה החרדית בעיר תל אביב וכלה בבית ההוראה המרכזי אותו יזם והוציא אל הפועל אלדד מזרחי.

,,בית כנסת מפואר

מדובר בבית הוראה הפועל בנשיאותו של הרב הראשי הגרי"מ לאו, בו יושבים שלושה מרבני השכונות בעיר הנותנים מענה וייעוץ הלכתי בנושאים, לשאלות המתעוררות מידי פעם ומצריכות מענה מיידי, בנושא כשרות, בתי כנסת, עירוב, מקואות וכו', ובעניינים הקשורים לזהות היהודית.

השירות מיועד לכל אזרח ואיננו כרוך בתשלום, בית ההוראה פועל כל יום בין השעות 12:00-15:00, ובערב בין השעות 20:00-22:00, בטלפון שמספרו – 6938960.

כתובת: אורי 2 בניין המועצה דתית, טלפון: 03-6938930

הרב אברהם מנלה, סגן יו"ר המועה"ד מנכ"ל חברה קדישא:

מהעסקנים הבולטים העיר תל אביב.

תפקידו העיקרי הוא במנכ"ל חברה קדישא תל אביב וגוש דן, תפקיד אותו מנהל בהצלחה רבה, תוך איחוד כל החוגים והעדות, ויצירת מחנה משותף למרות לכאורה כוחה האלקטרולי הדל של היהדות החרדית בעיר. מנלה המכהן כסגנו של יו"ר המועצה הדתית, אלדד מזרחי מחזיק במועצה את תיק הכשרות והמקוואות.

בנוסף משמש מנלה כיו"ר החברה העירונית "עזרה וביצרון" המשמשת כזרוע הבניה הביצועית של עריית תל אביב.

כתובת: אורי 2 בניין המועצה דתי , 03-7953600

עו"ד יצחק מירון:

מעמודי התווך של הקהילה הדתית בתל אביב.

ממקימי הישיבה מעלה אליהו ע"ש אביו בראשות הרב חיים גנץ.

עו"ד מרון ידוע כפעיל ומקדיש מעיתותיו למען היהדות הדתית וחיזוק וביצור גבולות השבת בעיר. 03-7114000

הרב בן ציון נשר

מהדמויות הבולטות בנוף הדתי – חרדי בעיר. הרב נשר מכהן כרב שכונה בצפון ת"א, ומשמש כרב קהילת "איחוד שיבת ציון".

הרב נשר מהווה כתובת למתחזקים רבים, ופועל רבות למען ביסוס הכשרות בעיר בתפקידו כראש וועדת הכשרות בעיר.

הרב מרדכי אויערבך

רב קהילה גדולה במרכז העיר המגבש סביבו משפחות רבות של מתחזקים.

נודע בפעילות הקירוב בגישתו המיוחדת זה עשרות בשנים ונוחל הצלחה רבה בשיטה זו.

ביומא דפגרא עורך הרב אויערבך טישים חסידיים בהשתתפות רבים מתושבי העיר.

שירת דבורה

ברחוב בן יהודה בעיר שוכן בניין גדול מימדים העונה לשם "מלון דבורה".

מאחורי בית המלון מסתתר מפעל תורני ענק, אחד מהגדולים ביותר בעיר תל אביב.

מאחורי אימפריה זו עומדת משפחת קנול מתל אביב.

במקום ישנו כולל דיינות המונה עשרות אברכים יראי שמיים למדניים הממיתים עצמם באוהלה של תורה.

כמו כן פועל במקום בית הוראה בו יושבים רבנים ידועים מערים שונות בארץ.

תופעה מעניינת קיימת במקום כאשר צעירים רבים דוברי שפות שונות מתקבצים לשמיעת שיעורי תורה בשפות שונות על ידי מרצים ידועי שם המגיעים מידי שבוע למסור שיעור.

כתובת: רחוב בן יהודה 87 , מספר טלפון: 03-5278282

הרב אליהו אמינוב

הרב אמינוב מכהן כראש ישיבת הרמב"ם ובית יוסף, בקמפוס התורני הגדול יש גם ישיבה גדולה וגם ישיבה קטנה.

כמו כן עומד הרב אמינוב בראשות ישיבה לבעלי תשובה.

כתובת: מבצע קדש 40 ת"א 036475721

שלוחי חב"ד בכל רחבי העיר

החל מהנחת תפילין דרך חלוקת אלפי משלוח מנות וכלה בשיעורי תורה ופעילות רציפה במספר מוקדים בעיר עליהם מנצחים שלוחי חב"ד.

פעילות חב"ד באה לידי ביטוי החל מפעילות אישית באוניברסיטת תל אביב, וכלה באוזן קשבת וכתובת לכל יהודי בכל רחבי העיר. הרב גרליצקי והרב לבקיבקר מנצחים על בתי חב"ד רבים הפזורים בכל רחבי תל אביב כדוגמת השכונות קריית שלום, נווה צדק נחלת יצחק רמת אביב ועוד רבים וטובים.

ישיבת שירת יפו

בשכונת עג'מי בלב לבו של יפו שוכנת ישיבה גדולה המונה כ- 70 בחורים ועומדת בראשות הרב אליהו מאלי.

קול התורה מהדהד למרחוק לכל העוברים ושבים בשכונת יפו ומדובר באבן יקרת באזור די נידח מבחינה תורנית, שאך לאחרונה החלו להגיע לדור בסביבה גרעין של אברכים בעלי תשובה.

המחלקה לתרבות תורנית בעיר

המחלקה עומדת בראשות שמואל דגניה, וכן על ידי שמואל גפן חבר העיר מטעם המפד"ל, המחזיק בעירייה את התיק.

במחלקה מקיימים אירועי תרבות רבים המיועדים לציבור הדתי והחרדי.

לאירועים אלו באים תושבים רבים מרחבי העיר וכן משאר אזורי הארץ.

האדמו"ר מביטשקוב:

מוסדות רבים ובתי כנסת מכובדים נמצאים בעיר תל אביב אך ביפו יש "בלעדיות" לכ"ק האדמו"ר מביטשקוב.

באזור נידח זה מבחינה רוחנית הלך האדמו"ר מביטשקוב לפני שנים רבות והפריח את השממה והקים בית כנסת רחב מידות המעניק בית תורני לעוברים ושבים, לעובדי האזור וכן לבעלי תשובה המתגוררים בקרבת מקום.

,,בית-הכנסת "הפועל המזרחי"

האדמו"ר מקוז'ניץ:

האדמו"ר מקוז'ניץ מנהיג את עדתו ביד רמה בקרן הרחובות שרת ויצמן, שם קבוע בית המדרש הגדול והמרכזי של החסידות.

תופעה מבורכת נרשמה במקום כאשר מידי יום נערכים במקום עשרות מנייני תפילה בהשתתפות אלפים רבים של מתפללים.

האדמו"ר מקוז'ניץ נוהג להגיע רבות לבית המדרש שם הוא עורך את שולחנו הטהור כשרבים מבני העיר מגיעים להשתתף במחזה ההוד.

כתובת: רחוב שרת פינת ויצמן

האדמו"ר מוואסלוי:

בית המדרש וואסלוי קיים ברחוב בן גוריון 71 בראשות האדמו"ר.

במקום נערכים מניני תפילה רבים ושיעורי תורה רבים מסביב לשעון.

על רוחב ליבו של האדמו"ר מוואסלוי יעידו אורחיו הרבים הסועדים על שולחנו מידי שבת וחג את סעודות השבת ויום טוב כיד המלך.

גולת הכותרת של בית המדרש וואסלוי זה ליל הסדר שעורך האדמו"ר בהשתתפות מאות אנשים.

כתובת: בן גוריון 71 תל אביב

בית הילד

בית הספר בית הילד הוא מוסד שכל מי שעבר תחתיו ממליץ בחום לכל מכריו על המקום הידוע בגישה המיוחדת לתלמידות, עם צוות נהדר המנחיל ידיעות תורניות ומקצועות שונים בדרך ישראל סבא לתלמידות בית הספר.

בית הספר ממוקם במבנה יפה ומרווח העונה לכל הדרישות האפשריות.

כתובת: אהבת ציון 22. טלפון: 03-6049625

שמואל בריסטובסקי, דירות אירוח מול איכילוב:

כל מי שנצרך, לא עלינו, לשבות בעיר תל אביב בשבת עקב אשפוז קרוב משפחה בבית החולים איכילוב שמע לוודאי על משפחת בריסטובסקי המעניקה דירות אירוח מאובזרות היטב לקרובי משפחת החולה.

בדירה מקבלים האורחים אוכל חם מזין וטעים לסעודות השבת לצד שאר הדברים הבאים לידי שימוש.

מיותר לציין כי מפעל חסד זה של משפחת בריסטובסקי המעטירה פועל שלא על מנת לקבל פרס.

הרב חיים יצחק פלדמן

רב בית החולים אסותא ועסקן רפואי בכיר.

הרב פלדמן או כפי שרגילים לכנותו ר' איצ'ה נודע כעסקן הרפואי הבלתי מעורער של העיר תל אביב.

מידי יום עסוק הרב פלדמן במתן סיוע וייעץ רפואי לאנשים רבים המבקשים להיעזר בידיעותיו ובקשריו בתחום.

בנוסף לכך מכהן הרב פלדמן כרב בית החולים "אסותא" להם יש מספר שלוחות בעיר תל אביב, ובהם מאושפזים אלפים מכל רחבי הארץ המגיעים לקבל טיפול רפואי נאות בבית החולים הזוכים לקבל את כל שירותי הדת ברמה גבוהה ביותר על ידי הרב פלדמן.

,,ישיבת "עטרת נחמיה"

כמו כן הנהיג הרב פלדמן במספר מחלקות בבית החולים על שמירת הצניעות ואף הפרדה בין הגברים לנשים וכן הסרת מסכי הצפייה בחדרי ההמתנה כדוגמת "אסותא אופטיק" המובילה בתחום הסרת משקפיים בלייזר, שם ישנם ימים מיוחדים בהפרדה מלא , שנשמעים להוראות רב בית החולים לרווחת המטופלים החרדים.

טלפון: 03-7644163

בית הכנסת איחוד שיבת ציון

בית הכנסת איחוד שיבת ציון הוא השני בגודלו בעיר, לאחר בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי. האירועים הרשמיים מטעם העירייה מתקיימים באיחוד שיבת ציון בהשתתפות הגרי"מ לאו.

במקום נותרו מידי יום מספר מנייני תפילה של הקהילה האשכנזית שהקימו את בית הכנסת, ובמקביל ישנו גרעין חזק של חברי הקהילה במקום המונה למעלה ממאתיים מתפללים קבועים.

כתובת: בן יהודה 86 03-5224047

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר