על סף פיצוץ > סיקור מיוחד

חשיפה: הסיפור המלא מאחורי המאבק שמתסיס את רחובות

'היכל התרבות' שיוקם ברחובות ממשיך לעורר סערה. אמש התקיימה אסיפת רבנים בביתו של הגר"א רובין ראש בד"ץ מהדרין, אליה הוזמן ראש-העיר רחמים מלול. 'כיכר השבת' חושף: גרסתו המלאה של מלול, השופכת אור על הפרשה כולה. המסקנה: אין כאן מאבק טהור. פרסום ראשון (חדשות, חרדים)

בני סגל | כיכר השבת |

'היכל התרבות' שיוקם בעיר רחובות ממשיך לעורר סערה ולהעלות את בירת השפלה על המפה התקשורתית. מאז החלו הדחפורים לעבוד על המתחם שהוקצה עבור 'היכל התרבות' במרכז העיר רחובות, החלו כמה מרבני העיר ובהם רב העיר הגר"ש קוק להביע את התנגדותם הנחרצת לתוכנית בשל הקרבה בין השטח המוקצה לטובת 'היכל התרבות' לבין מוסדות תורה בעיר ובהם ישיבת 'מאור התלמוד'.

בכינוס רבני העיר בביתו של הגר"ש קוק הביע רב העיר את חששו שההיכל יפעל ברבות הימים אף בימי השבת כמו גם את חששו מפני הסכנה הרוחנית הטמונה במרכז בילוי שכזה בסמיכות לישיבה חרדית.

רב העיר הרב שמחה הכהן קוק פנה לבתיהם של גדולי ישראל וביקש להחתימם נגד הכוונה להקים את 'היכל התרבות' בסמיכות לבית-הכנסת הגדול של העיר וישיבת 'מאור התלמוד'.

לבסוף הסכימו כמה מגדולי התורה ובהם מרן הגראי"ל שטיינמן לחתום על מכתב תמיכה ברב העיר הרב קוק אולם ללא אזכור לפרשת 'היכל התרבות'.

בימים האחרונים אף פקד הרב קוק את ביתו של מרן הגר"ע יוסף שהבטיח לבדוק את העניין. ל'כיכר השבת' נודע כי בעקבות כך פנה שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס בשליחותו של הגר"ע יוסף לראש עיריית רחובות רחמים מלול וביקש לשמוע את גרסתו לטענות רב העיר.

דרמה בישיבה

אמש (שלישי) התקיימה אסיפת רבנים בביתו של הגר"א רובין ראש בד"ץ מהדרין ורב בית-הכנסת פא"י בעיר אליה הוזמן אף ראש-העיר רחמים מלול להשמיע את גרסתו.

משהגיע לישיבה ראש-ישיבת 'מאור התלמוד' הגרא"י קוק, אחיו של רב העיר, ביקש מלול לצאת תוך שהוא אומר לראש-הישיבה: "עד שלא תהרגו אותי אתם לא תירגעו. אתם תוקפים אותי על לא עוול בכפי".

הרב אברהם יצחק קוק סיפר לנוכחים כי מרן הגראי"ל שטיינמן הורה לנוכחים לטפל במקרה אך ורק בדרכי נועם. "איננו קשורים למפיצי הפשקווילים נגד ראש-העיר", הבהיר.

במהלך הכינוס הקריא מלול מכתב אותו שלח לרב העיר הרב שמחה קוק ובו הלין על רדיפה אישית נגדו ללא קשר לעובדות הקיימות.

ראש-העיר מלול השמיע בכאב את גרסתו וטען כי ההחלטה על הקמת 'בית העם' הייתה של ראש-העיר הקודם שוקי פורר שנתמך בבחירות על-ידי תנועת 'דגל התורה'. "פורר כתב במצע הבחירות שלו במפורש כי בכוונתו להקים את 'היכל התרבות'. יתירה מזאת ההחלטה עברה בעת כהונתו של שוקי פורר ולא זכתה להתנגדותו של נציג התורה במועצת העיר דאז אריה שטאובר".

מלול אף אמר למקורביו: "רב העיר היה מצוי בקשר מצוין עם ראש-העיר הקודם והוא לא מחה על ההחלטה, ולכן יש חשש כי השיקולים במאבק כעת - כשאני ראש העיר, אינם טהורים".

בדברים אלו רומז מלול על כך שתנועת 'דגל התורה' לא תמכה בו בבחירות לראשות העיר על אף תמיכות שאר הסיעות החרדיות וכן על כוונתו למנות רב עיר ספרדי לצד הרב קוק.

חיזוק מפורר

אישוש לטענות מלול ניתן בימים האחרונים עת התקבל בלשכת ראש העיר מכתב מראש העיר הקודם שוקי פורר שבו הוא מחזק את ידיו של מלול ומביע פליאה על כך כי אותם אלה שתמכו בו בבחירות לראשות העיר וידעו כל כוונתו להקים את 'היכל התרבות', לא מיחו בידיו אז, ולכן פלא הוא בעיניו כי עתה הם 'נזכרו' למחות על כך.

בשיחות סגורות אומר רחמים מלול למקורביו: "בית העם קיים במיקומו הנוכחי כבר עשרות שנים, ועתה רק מרחיבים אותו. התחייבתי שלא לפתוח אותו בשבתות ואף הסכמתי להקים חומה בצורה שתחצוץ בין בית-הכנסת הגדול לבין ההיכל. בידי אף מצוי מכתב מהנהלת בית-הכנסת הגדול שבו הם כותבים לי במפורש כי הם אינם מתנגדים לשיפוץ ההיכל. אולם הרב קוק מסרב לכל פשרה ללא סיבה הגיונית".

"גם הטענה שהוצגה בפני הרבנים כביכול שיוקם במקום מרכז בילוי עם מסעדות ובתי קפה – אין לה יסוד".

מלול מזכיר בשיחות סגורות כי קיבל את ברכת הדרך ממורו ורבו רבי אלעזר אבוחצירא שאף תכנן להגיע לרחובות על מנת לחזק את ידיו, אולם נרצח טרם הספיק לעשות כן. מי שכן הגיע לחזק את ידיו של ראש העיר הוא רבי פנחס אבוחצירא בנו של הבאבא אלעזר.

"לאחר שהושקעו מיליונים בפרויקט לא ניתן לבטל אותו", אומר מלול למקורביו "בג"ץ לא יאפשר לי בשום אופן לשנות את ההחלטה שהתקבלה כבר בשנת 2008. גם צריך לזכור שתהיה הסתה פרועה נגד החרדים במידה שהתוכנית תשונה לאחר שהושקעו בה מיליונים".

"יש לזכור כי רחובות היא עיר חילונית ברובה וכבר עכשיו מאיימים חברי מועצה חילוניים שאם אבטל את ההחלטה, הם ידרשו בכל הכוח להפר את כל הסטטוס קוו בעיר ואף יפנו לקבל סעד משפטי לפתוח את כל העיר בשבת. מה גם שהרחוב שעליו המריבה – הינו רחוב בשכונה חילונית" אמר לרבנים.

"אם לא יתקבלו הצעות הפשרה שהצעתי ובהם כניסה מרחוב אחר והקמת חומה שתחצוץ בין בית הכנסת להיכל, אף אחד לא יודע מה יחליט בג"ץ, ואז התוצאה יכולה להיות גרועה עוד יותר".

רוב חילוני

לדוגמה הובאה מקרה המקווה ברחובות עליו ניטש ויכוח עז לפני מספר חודשים.

חרדים ביקשו להקים מקווה בשדרות חן בצפון העיר, אולם תושבים חילוניים במקום התנגדו. כל ניסיונות הפשרה נדחו על ידי הגורמים הדתיים, ואז התערב בג"ץ וקבע כי אסור להקים במקום מקווה. "מה שקרה שבסוף הציבור החרדי הפסיד את הכל, האם זה מה שרוצים שיהיה עכשיו?"

בנוגע לגדולי התורה אמר מלול לרבנים בכינוס אמש. "הציגו בפניהם נתונים שיקרים ולא שמעו את עמדתי כלל. מלול אף מציין בפני מקורביו כי בעת שכיהן אורי לופוליאנסקי כראש עיריית ירושלים, קיימה העירייה שבראשותו מופעים ואירועים שדעת חכמים לא הייתה נוחה עימם, אולם אז קיבלו כולם את ההסבר שראש עיר חרדי לא יכול לעשות כבשלו בעיר שאיננה חרדית. "רחובות היא עיר עם רוב חילוני ברור וצריך לספק לכל התושבים את צרכיהם. כך הורו לי כמה מגדולי ישראל".

במופע שהפיקה העירייה ברחובות הזכיר ראש העיר כי בשנה האחרונה התפרסמו בידיעות אחרונות ובערוץ 10 כתבות עם טענות שמלול דואג בעיקר לציבור החרדי ולא לחילוני. מלול הזכיר ואמר: "אם כל צד תוקף אותו – סימן שאני דואג לכולם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר