ההפקעה יוצאת לדרך

הממשלה תאשר היום 27 מיליון שקלים להפקעת ציון הרשב"י

למרות הסערה הצפויה, הממשלה צפויה לאשר הבוקר את תוכנית משרדי האוצר התיירות להפקעת מתחם ציון הרשב"י במירון והעברתו לשליטת המדינה. לפי התוכנית בתוך שנה תוגש תוכנית בניין עיר למתחם הציון, ויוקצו 27 מיליון שקלים להקמת תשתיות קבועות במקום. מתנגדי ההפקעה הפיצו מודעות הקוראות להתפלל כי "המקום יישאר בקדושתו וטהרתו"

חיים שקדי | כיכר השבת |
מירון (מנדי הכטמן)

תהליך הפקעת אתר ציון הרשב"י במירון, יוצא לדרך: הבוקר (ראשון) צפוייה הממשלה לאשר את החלק הראשון של התהליך, ולהצביע על תוכנית לשיקום האתר בעלות של 27 מיליון שקלים.

בסדר היום לישיבת הממשלה נכתב כי היא תדון ב"הסדרת תשתיות קבועות והקמת חברה ייעודית מנהלת לאתר קבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון".

ציון הרשב"י במירון, מהווה אתר עלייה לרגל למאות אלפים אנשים, כאשר לפי ההערכות פוקדים את המקום כמיליון וחצי מבקרים מדי שנה. למרות כמות המבקרים האדירה במקום, האתר לא מנוהל בצורה מסודרת ועל הפעלתו אחראים הקדשים שונים.

לפי ההצעה של משרד האוצר ומשרד התיירות, את האתר תנהל חברה ייעודית מטעם הממשלה, כאשר ההקדשים האחראים כיום על המקום יקבלו פיצויים על השטח שיופקע מידיהם לטובת המדינה.

ההחלטה על הפקעת המקום לטובת המדינה התקבלה בעקבות דו"ח חמור של מבקר המדינה משנת 2008, בו הוא מתח ביקורת קשה על ניהול המקום והחזקתו, על חוסר האמצעים לטיפול במקרה של אירוע רב נפגעים והמליץ על העברת השליטה במקום לידי גוף מסודר שיהיה אחראי על הניהול השוטף של המקום.

לאחר דו"ח המבקר, הוקמה 'ועדת החמישה', בה יושבים נציגי ארבעת ההקדשים ונציג המדינה, בכדי שזו תנהל את המקום. הוועדה זכתה לביקורת קשה מצד חוגי הקנאים, שסירבו לשתף עימה פעולה.

אותם חוגים, מתנגדים בחריפות גם להחלטת הממשלה להפקיע את המתחם מידי ההקדשים, ומאיימים כי ההפקעה תבעיר את השטח. ביום ההילולא בל"ג בעומר, הם אף קראו לציבור להתפלל נגד ההפקעה, "שלא ישלטו עליו זרים, ושלא יעבור לשליטת הכופרים ממשלת הערב רב, הזוממים להופכו למקום בילוי ותיירות, תערובת ופריצות".

למרות זאת, המדינה ממשיכה בתהליך ההפקעה, והבוקר, תעלה לדיון בממשלה התוכנית בנושא, לפיה משרד האוצר יסיים את תהליך הפקעת הקרקעות במתחם, ובתוך שנה תוגש תוכנית בניין עיר למתחם.

במקביל, בשלוש השנים הקרובות יוקצו למעלה מ-27 מיליון שקלים להקמת תשתיות קבועות במתחם, כחניונים ותאורה. בנוסף, תוקם חברה ממשלתית באחריות משרד התיירות שתנהל ותפעיל את המתחם במשך חמש שנים, ולאחריהן יועברו הסמכויות למרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

בעקבות הדיון היום בממשלה, הופצו בסוף השבוע מודעות הקוראות לציבור "להרבות בתפילה ותחנונים לבורא כל עולמים שתוכנית הפקעת מירון לא תצא לפועל, והמקום יישאר בקדושתו וטהרתו לתורה ותפילה כפי שהיה במשך כל הדורות".

שר התיירות סטס מיסז'ניקוב אומר ל'וואלה' כי "משרד התיירות השקיע בשלוש השנים האחרונות מאמצים ותקציבים רבים לשיפור מתחם הקבר וסביבתו, דבר שהביא להצלחת ההילולות, הן מההיבט הבטיחותי והן מההיבט החזותי והתיירותי. בכדי להמשיך ולשפר את המקום באורח קבע הוגשה ההצעה להקמת חברה ייעודית לניהול הקבר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר