סערת קווי המהדרין

הרב הלברטל מסביר: כך שינו את דעתו של הגרי"ש אלישיב

קווי המהדרין ממשיכים להסעיר את הרוחות, בעיקר סביב דעתו של פוסק הדור מרן רבי יוסף שלום אלישיב, שכפי הנראה סבור כי לא ניתן לכפות על הציבור את קווי המהדרין, אבל ראוי ורצוי לעשות זאת בהסכמה. בשיחה מיוחדת ל"כיכר השבת", מסביר דב הלברטל, מקורב לגרי"ש אלישיב, כיצד ובשל מה השתנתה דעתו של הגרי"ש אלישיב בנושא (חרדים)

חיים שקדי | כיכר השבת |
הגרי"ש אלישיב (שמואל דריי)

קווי המהדרין ממשיכים להסעיר את הרוחות, בעיקר סביב דעתו של פוסק הדור מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב, שכפי הנראה סבור כי לא ניתן לכפות על הציבור את קווי המהדרין, אבל ראוי ורצוי לעשות זאת בהסכמה.

את דעתו של הגרי"ש אלישיב, הבהיר ביום שישי, כפי שדווח כאן בלעדית, מקורבו של פוסק הדור, הרב דוד מורגנשטרן, שאף סיפר כי הוא עצמו שאל את הגרי"ש לפני מספר שנים, והוא הורה לו שלא לחתום בעד קווי המהדרין.

אחד ממקורבי בית הגרי"ש אלישיב, עו"ד הרב דב הלברטל, היה בין מניין המתפללים שהיו נוכחים בעת דבריו של הרב מורגנשטרן בנושא, והוא אף מעיד בפנינו כי הוא היה זה שהציג את השאלה בנושא בפני הרב מורגנשטרן.

בשיחה עם "כיכר השבת", עו"ד הלברטל מנסה ליישב את הדברים, להסביר את דעתו של הגרי"ש, ולעשות סדר בין מה שמקורבי הרב אומרים לבין חתימתו הידועה של פוסק הדור בעד קווי המהדרין.

"הנקודה הראשונה היא", אומר הרב הלברטל, "שהרב באופיו ובנטיית פסיקתו, הוא לא כופה על אחרים. הרב אף פעם לא העיר למישהו, אבל אם תשאל אותו הוא יגיד לך, קל-ולחומר שהוא לא יגיד לך תכפה על אחרים כך או אחרת. הנקודה השנייה זה הרכוש הציבורי. המרחב הציבורי הוא לא הפקר, לא ניתן לעשות בו כבתוך שלך. זו גזילה, מנקודת מבט הלכתית".

"משתי הסיבות הללו, כל הסיפור הזה של לקחת אוטובוס ציבורי ולהגיד לאנשים מה לעשות שם, זה דבר שלא עולה בקנה אחד עם האופי הפסיקתי וההשקפתי של הרב", מסביר הלברטל, ומבקש להבהיר כי "צריך לומר שיש לרב רגישות לענייני צניעות, וזה דבר מאוד מרכזי, אבל אין לזה קשר לכפייה על הציבור".

הלברטל מוסיף ואומר כי "כשאתה שואל את עצמך מה האמירה האותנטית של הרב, התשובה היא שכזה הגיע אליו למעשה הוא אמר לא. ולאחר בדיקה של העניין, כאשר זה התעורר למעשה בשכונת רמת שלמה, האם להפוך את האוטובוס למהדרין, הרב מורגנשטרן, המו"צ מטעם הגרי"ש שנחשב לתלמידו המובהק בענייני הלכה, הוא פנה אל הרב ושאל אותו, והוא היה הרב היחיד מכל רבני השכונה שלא חתם כי כך הורה לו הרב אלישיב".

"שאלתי אותו", מספר הלברטל ל'כיכר השבת', "הוא לא הכחיש את זה, והוא שב ואמר שהוא שאל את הרב והרב אמר לו לא לחתום. הוא הוסיף שלו אישית מאוד נוח ליסוע בקווי מהדרין כי הוא יכול ללמוד בשקט, אבל כך הרב הורה לו. שאלתי אותו, 'למה הוא הורה לא לחתום', והוא השיב שהרב אמר לו 'למה לך להיכנס לזה ולכפות על אחרים'. אני טוען, שזו האמירה האמיתית של הרב, כי הם באו ושאלו את הרב".

- איך זה מסתדר עם חתימת הגרי"ש אלישיב בעד קווי המהדרין שפורסמה בראש כל חוצות?

"אני לא מייצג את הרב ולא מדבר מטעמו, קשה לי לומר באופן ברור למה הוא חתם, אבל לא קשה לי להבין", מסתייג הרב הלברטל, אך ממשיך להסביר. "האמירה האותנטית של הרב, היא זו שהוא השיב לרב מורגנשטרן. אבל אחרי שזה כבר נעשה, לא כפי הוראתו, ובאים להחתים אותו, אז הרב לא יבוא ויגיד שהוא יילחם נגד זה, או שהוא יהיה זה שישאיר את המצב שהוא לא צנוע".

לדבריו, "יש פה שיקולים מסוג אחר, כשבאים להחתים אותו, יש שיקול של מעמד רבני ישראל ואיך זה יצטייר בציבור. זה לא שבאים לשאול אותו מה לעשות אלא החליטו מה עושים ובאו להחתים אותו. הוא רואה שמתחיל לחץ, ובאים עוד משלחת ועוד משלחת, אז הוא חותם. זה לא שמעתי ממנו שהיה אבל זה תיאור מצב ריאלי".

הלברטל בוחר בדוגמא מעניינת כך: "שואלים אותו נגיד על מועמד לראשות עירית ירושלים, הוא אומר פלוני אלמוני או שהוא אומר שלא רצוי שיהיה מועמד חרדי. אחרי זה באים ואומרים לו שפלוני העמיד עצמו למועמד חרדי לראשות עיריית ירושלים מסיבת שונות. אז אחרי שהוא העמיד את עצמו הרב לא יכול להגיד דבר כזה, שלא להצביע לו".

"אבל חשוב להדגיש", מוסיף הרב הלברטל לסיום, "שכשהוא חותם זו בעצם כבר אמירה חדשה שלו במצב הנתון שנוצר, לאחר שלא באו לשאול אותו לכתחילה. אחרי שזה נעשה או התפרסם - זה מצב חדש, אז הוא מגיב למצב חדש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר