סערת המהדרין > חיים כהן מבהיר:

"לשים לרב אלישיב בפה את המילה 'כפייה' - זו שערורייה"

"כפייה על הציבור - לא, דרישה לקווי מהדרין - כן", כך מסביר חיים כהן, מקורבו של פוסק הדור, את דעתו של מרן הגרי"ש אלישיב על הסדר קווי המהדרין בתחבורה הציבורית. על עדותו של הרב מורגנשטרן שהרב הורה שלא יחתום, הוא מגיב: "לא נכנס לזה". בפנים: הראיון המלא והמסעיר (חדשות, חרדים)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
הגרי"ש אלישיב (צילום: מאיר אלפסי)

"כפייה על הציבור - לא, דרישה לקווי מהדרין - כן", כך מסביר הבוקר (ראשון), חיים כהן, מקורבו של פוסק הדור, את דעתו של מרן הגרי"ש אלישיב על הסדר המהדרין בתחבורה הציבורית.

בראיון ראשון לתחנת רדיו חרדית, מבהיר חיים כהן בשיחה עם מרדכי לביא ברדיו 'קול ברמה', את דעתו של הרב, מול חרושת השמועות הבלתי פוסקת, בנושא קווי המהדרין.

"דבר ראשון אין שום חילוקי דעות, יש דעה אחת ואמירה אחת ברורה", הוא מבהיר בפתח השיחה, ומסביר את השתלשלות הדברים, עד לפרסום ב'ישראל היום' בבוקר יום רביעי האחרון.

"כשעיתונאי לאו דווקא מהתקשורת החרדית, מתקשר ושואל אותך האם הרב אלישיב כופה על הציבור לנסוע במהדרין, אתה מבין שהכותרת הראשית באותו יום בעיתון היא שהרב אלישיב כופה על הציבור לעשות מהדרין", משחזר חיים כהן.

"והראיה, שעניתי מה שעניתי, שבעצם הרב אלישיב לא כופה, אלא הוא חושב שזכותנו לדרוש, לפעול ולבקש זאת, אז אפילו אותו עיתונאי שכתב את הידיעה עשה את זה רק בשלוש שורות כי הוא הבין שאין כאן סיפור", מסביר חיים כהן את תחילתה של הסערה.

אין כפייה

בהמשך הראיון, מבקש חיים כהן להבהיר מה ההבדל בין כפייה לדרישה. "למשל, יש שכונה חרדית בירושלים, רמת שלמה, שכל כולה ציבור חרדי. ודאי שחלק גדול מהציבור נוח לו ורוצה ודורש את הנושא של מהדרין, הם פועלים בנושא הזה ומבקשים את הדבר הזה והכל טוב ויפה, ועל-זה יש גם מכתב כולל המכתב של רבינו (הגרי"ש - ח.ש.) ומחזק את ידם".

"אבל יש הבדל קטן מאוד, בין לכפות את התחבורה הציבורית לבין לדרוש זאת. אתה מכיר את הרב אלישיב בתור אחד שהולך ושולח את האנשים לכפות כפייה? איך אפשר טכנית גם לכפות? זה ההבדל", טוען מקורבו של הרב אלישיב.

במהלך הראיון, חיים כהן מגייס כדוגמא דווקא את בתי השימוש. "כל בנאדם יודע שבכל העולם, להבדיל, יש שירותים לגברים ושירותים לנשים. זו כפייה? לא! כי הציבור בעולם ידועים שיש דברים שמקובל ומתחשבים בצורה כזו או אחרת ואלו החוקים. אותו דבר. מה קרה אם יתחשבו בשכונות החרדיות בנושא של המהדרין?", הוא תוהה.

"להשתמש ולשים בפה של הרב אלישיב את המילה "כפיה" זו שערורייה", אומר חיים כהן בנחרצות.

חתם או לא?

- תסביר את פשר העניין הזה שמצד אחד אנו יודעים שהרב חתם ברבות השנים על קול קורא של המהדרין, מצד שני יש כמה עדויות שהרב מורגנשטרן סיפר שהרב אמר לו בזמנו לא לחתום על קווי המהדרין.

"דבר אחד אני יכול להגיד לך. מאוד יכול להיות שבזמנו כשביקשו ממנו לחתום היה נוסח שלא היה כל-כך נוח, אבל אם אתה רואה שהרב אלישיב באופן עצמי כותב וחותם והיום אני הבנתי גם שהרב מורגנשטרן לא בדיוק עומד מאחורי ההתבטאות הזו, אני לא נכנס לזה".

- מה קורה שם? כל יום יש אמירה ומישהו חוזר בו? משהו נראה לא יציב...

"אני לא אחראי למה שאחרים אומרים, הסברתי לך בצורה הכי ברורה. אין מחלוקת ואין חילוקי דעות. גם מה שהרב מורגנשטרן אמר לדעתי הוא גם כן כיוון לאותו נושא של כפייה, שאין כאן כפייה, יש כאן נושא שלציבור מותר לדרוש".

- הציטוט הוא שהרב אלישיב אמר לו 'למה לך להיכנס לזה ולכפות על אחרים, זה דבר טוב וחשוב רק אם זה בא בהסכמה אבל אי-אפשר לכפות על הציבור'. זה מה שאתה יודע?

"אתה רואה, אנחנו לא מדברים על כפייה. הרב לא כופה על הציבור".

אז למה יצא הכחשה? התראיין פה הדובר של בית הרב, שלומי קוק, והוא הכחיש בצורה גופרת את הדברים, שהרב אמר שזה חילול השם וחובה להכחיש את זה

"אני לא יודע אם כתב בבחדרי חרדים יכול להיות גם דובר של הבית של הרב עם כל הכבוד. בוא נהיה רציניים ונתמקד בנקודה. אף אחד לא כופה, אין כאן כפייה אבל זכותנו לדרוש שירות מהתחבורה הציבורית, שמשרתת את התושבים במיוחד בשכונות החרדיות, זה לגיטימי ולא יותר מזה.

"ואני חוזר על המילה - כפייה לא, דרישה כן, לפעול כן, לחזק את האנשים שפועלים בנושא - נכון, מצווה להירתם לנושא נכון, אבל אין כאן נושא של כפייה", דברי חיים כהן, מקורבו של הגרי"ש אלישיב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר