4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חג הפסח מאחורינו, הגיע הזמן למלא את הבית, שוב, במוצרי החמץ | יש המקפידים שלא לרכוש חמץ - אלא רק כזה שיוצר לאחר פסח • בפנים: הקוד שיגלה לכם מתי באמת יוצר החמץ (בארץ)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
חמץ לאחר הפסח (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

חג הפסח כבר מאחורינו, ולמרות שכולנו מכרנו את החמץ לגוי - עשרות אלפים דרך מכירת החמץ ב"כיכר השבת" - ישנם המקפידים שלא לאכול חמץ שנמכר לגוי, כדי שלא להיכשל חלילה בחמץ שעבר עליו הפסח אם לא נמכר כראוי או שחוששים שמכירת חמץ לא מועילה בחמת ודאי כדעת הגר"א והחזו"א.

חלקם, מסתפקים בחמץ ש"נאפה לאחר הפסח", כאשר המשמעות היא שהקמח ויתר מרכיבי המוצר יוצרו לפני פסח ונמכרו לגוי - אך המוצר עצמו נאפה ויוצר לאחר הפסח, ויש המהדרים ומקפידים לצרוך חמץ שעשוי אף מקמח ש"נטחן לאחר הפסח".

כיצד נוכל לדעת מתי באמת הכינו את החמץ?

האפשרות הפשוטה והאמינה ביותר היא תאריך הייצור המוטבע על כל מוצר. בחלק מהמוצרים תאריך הייצור מופיע בצורה ברורה עם התאריך המלא בו ייצרו את המוצר, ושנה זו מדובר על 29/04/2024, שזה היום הראשון שלאחר חג הפסח.

אך ישנם מוצרים שבהם תאריך היצור נכתב בצורת "קוד יצור", המכיל בתוכו מספרים שונים המשמשים את המפעל לצרכי מעקב ובקרה.

השיטה המקובלת היא למספר את כל הימים שבין ה-1 בינואר ל-31 בדצמבר, כשכל יום מקבל מספר עוקב, וכך הוא מצוין בקוד היצור בתוספת השנה.

אמש, יום שני, 29 באפריל 2024, הוא היום ה-120 מתחילת השנה הלועזית. אם כן, קוד היצור שלו אמור לכלול את הספרות 04-120, כלומר, היום ה-120 בשנת 2024.

לעיתים, הקוד כולל רק את הספרה האחרונה של השנה, כלומר "4120", כשה-4 הראשון מסמל את שנת 2024.

אם כן, כל מוצר שהקוד המוטבע עליו יהיה עד 4120 - הרי שהוא יוצר לפני סוף פסח תשפ"ד, ואילו כל מוצר שהקוד שיהיה עליו יהיה מ-4120 והלאה, הרי שהוא יוצר לאחר סוף פסח. באם למשל הוא יוצר כבר אמש - אזי יהיה רשום 4120, ואם הוא יוצר היום אזי יהיה רשום 4121.

יצוין כי במוצרים של מפעלים מסוימים מופיעות לעיתים עוד ספרה אחת או שתיים, כגון 04-120-2, המסמלות את המשמרת או המפעל ואין להן חשיבות לתאריך הייצור לעניין החמץ.

לתשומת לב: ישנם מוצרים שהקוד מסמן את תאריך אריזת המוצר ולא תאריך הייצור ויש לשים לב לכך. בנוסף, מוצרים שיוצרו לפני הפסח עלולים להופיע על המדפים בהמשך הקיץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר