תיעוד וסיקור מיוחד • בלעדי

ראש השנה במרוקו: הרב ברלנד ו-40 שעות תפילה

המאמצים שכשלו, הטיסה שהתפספסה, מטוס פרטי שגויס ומאות אלפי דולר תרומה - מאחורי הקלעים של הניסיון להביא את הרב אליעזר ברלנד לאומן, שנכשל • וגם, כך נראה ראש השנה במרוקו במחיצת הרב ברלנד - בית מלון הושכר, 75 איש השתתפו, עשרות שעות תפילה, שירה והתעוררות • בלעדי (חרדים)

חיים שקדי | כיכר השבת |
(צילום בלעדי: כיכר השבת)

שעות ארוכות של תפילות, שעות של שירה והתעוררות אחת גדולה, כך עברו שלושת הימים הקדושים, שני ימי ראש השנה והשבת שלאחריהן, על מנהיג קהילת "שובו בנים", הרב הצדיק אליעזר ברלנד, בעיר מרקש שבמרוקו.

ביום שלישי בלילה, פחות מ-24 שעות לפני כניסת החג, היה הזמן בו נקבעה טיסתו של הרב ברלנד ממרוקו, שם הוא שוהה בחודשים האחרונים, לעיר אומן שבאוקראינה. הרב ברלנד היה אמור לטוס יחד עם שני גבאים, אך ברגע האחרון, השלושה פספסו את הטיסה.

מאותו רגע החל מרוץ נגד הזמן, בניסיון להביא את הרב ברלנד כבכל שנה לשהות באומן בימי ראש השנה. הרב ברלנד, צריך לזכור, היה פורץ הדרך לאומן, לפני עשרות שנים, והיה מראשוני השוהים בסמוך לציון של רבי נחמן מברסלב בימי ראש השנה שסחף אחריו את ההמונים המגיעים מדי שנה.

שני יהודים, עשירים גדולים, הודיעו כי הם מקצים 200 אלף דולר שישמשו להעמדת מטוס פרטי עבור הרב, שיביא אותו ממרוקו לאומן, אך בשל זמן הנחיתה המשוער והעיכוב במתן אישורי המראה, הבינו בסביבת הרב ברלנד כי למרות המאמצים, יש חשש כבד כי לא יספיקו להגיע לאומן לפני כניסת החג ובשל כך נאלצו לוותר על הרעיון.

יצוין כי המאמצים להטסת הרב ברלנד נמשכו עד השעה 8 בבוקר של ערב החג כאשר הרב עצמו היה מעודכן בכל הפרטים והניסיונות, עד שהוכרע כי ייאלצו להישאר בחג במרוקו.

בשעות הבוקר של יום רביעי, ערב החג, למרות תחושת הדכדוך מהכישלון להטסת הרב ברלנד לאומן, התחילו אנשיו להתארגן במהירות לשהות של שלושה ימים בעיר מרקש שבמרוקו. בית מלון גדול נשכר עבור 75 הנפשות ששהו לצד הרב בכל ימי החג והשבת.

מזה שנים רבות, נאלץ הרב ברלנד לשהות הרחק מציון רבי נחמן מברסלב בימי ראש השנה, אך לדברי מקורביו, הדבר כמעט ולא השפיע על מצב רוחו, והדבר בא לידי ביטוי בתפילות ובסעודות החג, כאשר לראשונה הרב אליעזר ברלנד שימש כחזן ושליח ציבור בתפילות וזאת בשל העובדה שכל שנה היה מתפלל בקלויז באומן.

הרב ברלנד בסעודה שלישית, אמש (צילום בלעדי: כיכר השבת)

תפילת ליל החג, נמשכה 5 שעות. בשעה 12 בלילה, התיישב הרב ברלנד לסעודת החג עם הציבור, שנמשכה עד השעה 3 לפנות בוקר ולוותה בשירי התעוררות סוחפים.

ביום הראשון של ראש השנה, החלה תפילת שחרית בשעה 6 בבוקר שנמשכה עד השעה 4 אחר-הצהריים, כולל תפילת מוסף ומנחה. עם סיום התפילה התיישבו כולם לסעודת חג, בסיומה פנו לאמירת ה"תשליך" במגרש גולף ענק סמוך, בו ישנם אגמים גדולים.

תפילת ערבית של הלילה השני נמשכה שלוש שעות, בסיומה, השתתפו כולם בסעודת ליל החג במחיצת הרב ברלנד. בשעה 6 בבוקר החלה תפילת שחרית של היום השני שנמשכה עד השעה 3 בצהריים. ושוב, סעודת חג עם הרב ברלנד. בשבת קודש, חזר הדבר על עצמו – תפילות ארוכות עם הרב ברלנד וסעודות שבת במחיצתו.

סעודה שלישית, שעת רעווא דרעווין, נמשכה עד השעה 12 בלילה, בשירה סוחפת ובדברי התעוררות שהשמיע הרב ברלנד בפני המשתתפים. בסיומה, נערכה תפילת ערבית לאחריה, הרב ברלנד עשה את ההבדלה והתיישב שוב לסעודה רביעית עם הציבור.

צפו בתיעוד - בלעדי ב"כיכר השבת" - השירה בסעודה שלישית ובתפילת ערבית וההבדלה של הרב אליעזר ברלנד.

הרב ברלנד בסעודה שלישית
הרב ברלנד בתפילת ערבית
הרב ברלנד בסעודת מלווה מלכה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר