התרגשות בויז'ניץ

70 שנה אחרי: יומן השואה של ה"אמרי חיים" נחשף

התרגשות גדולה בחסידות ויז'ניץ: לאחר 70 שנה נחשף יומנו האישי של כ"ק מרן בעל ה"אמרי חיים" זיע"א מויז'ניץ, 42 שנה בדיוק לאחר פטירתו • ההתרגשות נובעת בשל העובדה שבעל ה"אמרי חיים" היה זה שקומם את חסידות ויז'ניץ לאחר השואה האיומה • "כיכר השבת" מגיש קטעים נבחרים (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
במרכז התמונה בעל ה"אמרי חיים" לשמאלו בעל ה"ישועות משה" ומימינו האדמו"ר מויז'ניץ (צילום: כיכר השבת)

התרגשות גדולה בחסידות ויז'ניץ: לאחר 70 שנה נחשף יומנו האישי של כ"ק מרן בעל ה"אמרי חיים" זיע"א מויז'ניץ שיום ההילולא שלו חל אמש.

היומן שהיה גנוז עד השבוע האחרון ולא נודע על קיומו הגיע לידי עסקני החסידות שהבינו את ערך ההיסטורי הרב שיש בגילויו.

מרן בעל ה"אמרי חיים" היה זה שהגיע לאחר השואה האיומה וקומם את חסידות ויז'ניץ מעפר כאשר הוא מרעיף טללי נוחם על כל הפליטים והגלמודים ומקרב אותם לדרך ישראל סבא.

הרבי היה זה שייסד והקים את קרית ויז'ניץ (הקריה החסידית הראשונה בישראל) וכן יזם וביסס את כל מוסדות החסידות כשהוא בעצמו טורח ונוסע מסביב לעולם בכדי לגייס כספים למען המטרה החשובה.

כעת, 42 שנה בדיוק לאחר פטירתו, נחשפים בביטאון החסידות "קשר איתן" דפי היומן אותו כתב לעצמו בימי השואה האיומה.

המסמך במלואו פרוש על 4 עמודים של פנקס כיס כאשר על פי ההערכות הוא נכתב בבוקרשט שברומניה מיד לאחר תום המלחמה וההצלה מהמוות.

בימים אלו נחשף כאמור היומן המרגש ו"כיכר השבת" מביא קטעים נבחרים מהעמוד הראשון מהיומן שבו מתאר האדמו"ר מויז'ניץ זצ"ל את הקורות עמו באותם ימי אופל וחרדה.

הקטע הבא נכתב כאמור לפני 70 שנה בתאריך טז אייר תש"ד.

"בליל שבת קודש התפללנו בחדר שלי", מתאר מרן זצ"ל וממשיך: "עשיתי קידוש על החלה שאברהם עדיר אפה בשבילנו שכבנו לישון על גבי הקש שעל האדמה בחדר של הגוי. אני, חתני יודל, מתתיהו פוקס, נתן צימטבוים, וולויל בן שמואל אשר שטרן מריזיוואליע כולנו במקום מרוכז".

"בשבת קודש בבוקר התפללנו במניין", כותב בעל ה"אמרי חיים" זצ"ל ומתאר בהמשך כיצד הושג בעבורם רישיון מיוחד בכדי שלא יצטרכו חלילה לעבוד בשבת.

"בשעה 12 בצהריים לפני הסעודה פתאום נכנס בהול משה בן מנדל גוטמן ומספר שהגיעו זנדרמים עם אנשי גסטפו וחוטפים את כל היהודים שעובדים ביער. מיד הוצאנו כל מה שהיה בכיסים וכל ארבעתנו התחלנו לברוח במעבר מים בכיוון לגבול שם שכבנו על האדמה עד צאת השבת", מתאר האדמו"ר.

מרן זצ"ל כותב בסוגריים כי בין הדברים שהשאיר בכפר היו גם התפילין של ר"מ מפשעווארסק "ועל האבידה הזאת כואב ליבי".

באירוע ההכתרה
הישועות משה והאמרי חיים בדרך לכינוס תורני
האמרי חיים כשמשמאלו האדמו"ר מויזניץ בדרך לחופת אחד הנכדים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר