התפתחות בסכסוך הוותיק?

קריית יואל: הוצתו מבנים של פלג מהרי"י מסאטמר

תקרית אלימה אירעה במקום מושבה של פלג ה'ארוינים' בסאטמר בקריית יואל שבניו יורק, כאשר אלמונים שרפו מבנים של מוסדות "בית רחל" השייך לפלג ה'זלוינים' בחסידות • האם מדובר בהתפתחות חדשה בסכסוך הוותיק של שני הזרמים בסאטמר או שאולי בוויכוח עסקי? • וגם: הקשר לבחירות בשבוע שעבר (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האחים לבית סאטמר. המהר"י והמהר"א (צילומים: ישראל כהן, מאיר אלפסי; וידאו: באדיבות המצלם)

תקרית אלימה אירעה אמש (שני) במקום מושבה של חסידות סאטמר בקריית יואל שבניו יורק, כאשר אלמונים שרפו מבנים של מוסדות "בית רחל" השייך לפלג השני בחסידות.

האם מדובר בהתפתחות חדשה בסכסוך הוותיק של שני הזרמים בסאטמר או שאולי בויכוח עסקי? תלוי את מי שואלים.

מתברר כי הסיפור מתחיל עוד הרבה קודם לכן. לאחר פטירת האדמו"ר הקודם מרן בעל ה"ברך משה" זצ"ל התפצלה החסידות לשניים כאשר פלג אחד הינו בראשותו של הבן הבכור האדמור מהר"א מסאטמר שמרכזו בעיר קריית יואל שבמונורו ואילו הפלג השני בראשותו של הבן הצעיר האדמו"ר מהרי"י מסאטמר שמרכזו בויליאמסבורג.

אלא שהדברים אינם חתוכים ומוחלטים לגמרי וגם במונרו קיימת קהילה של הבן הצעיר ומנגד בויליאמסבורג ישנה קהילה של הבן הבכור מה שגורם לעיתים לחיכוכים ולחילוקי דעות בין הצדדים.

אחד התומכים הגדולים של קהילת הזלוינים בקריית יואל, הוא נגיד אשר בבעלותו שטחי נדל״ן בהיקף גדול בעיר, השייכת כאמור ברובה לפלג השני.

במהלך השנים האחרונות אפשר אותו נגיד לקהילת הבן הצעיר לפתוח מוסדות קהילתיים בשטח ריק הממוקם במרכז העיר.

אלא שבמקביל לכך נוצרה בשנה האחרונה ברית אינטרסים מפתיעה דווקא בין הנגיד לצד ה"אהרוינים".

מתברר כי מאבק ציבורי ופוליטי מתנהל בשנים האחרונות בין הנהלת העיר והציבור החרדי לבין הנהלת המחוז (מונורו) והתושבים הגויים המקומיים. חסידות סאטמר סובלת בשנים האחרונות ממצוקת דיור קשה, הריבוי הטבעי בלי עין הרע והצורך בדירות לזוגות הצעירים גורמים לחסר גדול במלאי הדירות הפנויות למכירה בקריית יואל.

דא עקא שבהנהלת המחוז מסרבים להפשיר בנייה בשטחים ריקים הסמוכים לאזור החרדי. התושבים הגויים חוששים מפלישה חרדית ומהשתלטות על אזורים נוספים ועושים הכל בכדי להצר את צעדי הקהילה.

צפו: ההצתה בקריית יואל (צילום: באדיבות המצלם)

לקראת הבחירות לתפקיד הנהלת המחוז, שנערכו ביום שלישי שעבר, סגרו עסקני פלג המהר"א (ראשי קריית יואל) דיל פוליטי עם המועמד הדמוקרטי לפיו תינתן תמיכת החסידות למועמד ובתמורה יתחייב הלה להפשיר שטחי בנייה לעיריית קרית יואל.

אלא שלטענת העסקנים, חברו אנשי הפלג של הבן הצעיר (הזלוינים) דווקא למועמד העצמאי של רשימת יונייטד מונורו שנתמך במקביל ע״י התושבים הגויים המקומיים המתנגדים לאישורי הבנייה הצפויים להינתן לקריית יואל.

"השונאים שלנו בפלג השני לא מפרגנים לנו ומוכנים לחבור למתנגדים בכדי שלא נוכל להתרחב ולגדול”, אמרו בקהילת המהר"א. מנגד, בקהילת הבן הצעיר הצהירו כי התמיכה הינה על בסיס הקשר שנוצר עם המועמד וללא שום אינטרסים זרים.

כאמור, באופן חריג בחרו נגידי הזלוינים לחבור דווקא לפלג השני ולראשי קריית יואל זאת משום שברצונם ששטחי הנדל"ן שבשליטתם יופשרו ושוויים הכספי יעלה עשרת מונים.

הללו אף התחייבו להביא את תמיכת הפלג הזלויני במועמד הדמוקרטי שנתמך כאמור על-ידי ראשי קריית יואל (הארוינים) אלא שלמרבה אכזבתם בחרו הללו להצביע בסופו של דבר למועמד העצמאי המתנגד להרחבת הקרייה החסידית.

סופו של דבר, נבחר בסוף היום דווקא המועמד העצמאי שנתמך על-ידי הזלוינים זאת לאכזבתם הרבה של הנהלת עיריית קריית יואל.

דזשנסן, שרץ מטעם הדמוקרטים וזכה לתמיכה של האהרוינים קיבל בסך הכללי 4431 קולות מתוכם 3940 קולות של בני הקהילה מנגד המועמד העצמאי מקורטס שרץ מטעם מפלגת יונייטד מונרו נגד הרחבת העריה וזכה לתמיכת הזלונים קיבל 7540 קולות מתוכם 1843 מאנשי קרית יואל, מה שהביא לו את הניצחון.

הכעס בקרב בני הקהילה על אנשי הפלג השני היה רב זאת מאחר והמשמעות הפשוטה של ניצחון המועמד העצמאי הינה אי מתן אישור לבניית דירות לאברכים הצעירים. במקביל גם כמה מנגידי הזלוינים זעמו מאחר וכעת שווי נכסיהם נותר נמוך יחסית.

אמש, בתגובה, חסם אחד הנגידים את השטח שבבעלותו ברכבו ודרש בנחרצות מחסידי קהילת המהרי״י להתפנות מהמקום.

מכאן ואילך חלוקות הדעות האם השריפה שאירעה לאחר מכן הינה תגובת נגד של פלג המהר"א לצעד החריג שעשו אנשי הפלג השני באופן הצבעתם או שאולי בכלל מדובר על כעס של אנשי הנגיד שהחליטו להפסיק את מתן הרשות להשתמש בשטחים שבבעלותם למבני המוסדות.

כך או כך, נותר להמתין ולראות כיצד הסכסוך החדש יתפתח.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר