מאמר הכנה מיוחד

המוח והלב במחלוקת – האם לבקש על פרנסה בראש השנה?

הידיעה – שפרנסתך תלויה ביום זה, גורמת להרגיש את התלות ב'המלך' ו-מעוררת רצון להתפלל יותר בכוונה והתלהבות | ורד שאלתיאל במאמר מיוחד לראש השנה (חסידים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
יהודי מתפלל | ארכיון (שאטרסטוק)

המוח והלב במחלוקת – האם לבקש פרנסה בראש השנה?

פרנסה – לא קל... מי לא מתלבט בשאלה:

האם בראש השנה מותר לבקש על הפרנסה?

נצטט את הכתוב בתיקוני הזוהר: "אלא כולהו צווחין ביומא דכיפורי ככלבים, הב לן מזונא, וסליחה וכפרה, וחיים, כתבנו לחיים"(תיקון ו', כ"ב).

אתה לא רוצה להיות כמו כלב שצורח הב... הב... אבל, הפרנסה – לא פשוט...

כל אחד ינהג כמנהג רבותיו, ואפשר להביא כמה נקודות למחשבה.

# בקשת פרנסה – הוכחה לתלות המוחלטת במלך העולם!

בקשת הפרנסה מוכיחה, שהאדם תלוי בקב"ה, וזה גופא:

גורם לאדם להמליך עליו את הקב"ה למלך...

וגם זאת דרגה, לדעת שאתה לא תלוי בבשר ודם, אלא:

ב'המלך' – המלך של העולם, שאותו אתה ממליך היום...

# תפילה בהתלהבות לצורך גשמי – פועלת!

הידיעה – שפרנסתך תלויה ביום זה, גורמת להרגיש את התלות ב'המלך' ו-מעוררת רצון להתפלל יותר בכוונה והתלהבות.

# תפילה בכוונה – דבקות בשכינה: אף שהאדם שם את כל כוחו בדיבורי התפילה ואותיות תפילה עבור דבר גשמי, שהם:

'חלק אלוק ממעל' - ממש! נעשה - 'יחוד' שנקרא - 'חופה':

"האותיות – שעל ידם נדבקת השכינה עם דודה – ה' יתברך, כי הוא משים את עצמו באותיות, וגם ה' יתברך – בהם יתעטף, וזהו יחוד גמור – כנ"ל".

מכאן יוצא, שאף תפילה לצורך גשמי, גורמת להתעלות הנשמה:

ונעשה 'יחוד' בעולמות העליונים, וזוכה: "שתקובל בקשתו, והבן! (מאמרי אדמו"ר הזקן הקצרים).

# המתפלל על חברו נענה תחילה:

אפשר לתרץ את הקושיה, עפ"י מאמר חז"ל:

"כל המבקש רחמים על חברו, והוא צריך לאותו דבר – נענה תחילה".

בתפילות ר"ה מתפללים שיתגדל ויתקדש שמו של הקב"ה בעולם:

"ותיכון מלכותו" – כשאתה מבקש להעלות את כבוד ה' ומלכותו, הקב"ה:

עונה לך תחילה – מגדיל ומעלה את כבודך ומלכותך...

נאמר על כך בתיקוני הזוהר: "וכי למה לו לאדם להתפלל לצורך עצמו?

מוטב לו להתפלל בשביל - כבודו יתברך, וצרכי עצמו ממילא - יהיו נעשים"!

# דברי תורה שתאמר בר"ה מורידים שפע לשומע ומשמיע: אומר הבעש"ט הקדוש, שאמירת דברי תורה בר"ה שנכנסים ומעוררים את השומע, בכוחם:

להוריד שפע רב - למשמיע ולשומע! (ועיין תיקוני הזוהר י"ט).

השומע והמשמיע – זוכים לשפע ועושר, והבן! (תולדות יעקב יוסף, פר' קדושים).

עצת הבעש"ט הקודש היא - עצת זהב...

# מזמור כ"ד - "לדוד מזמור" כסגולה לפרנסה:

מזמור זה - סגולה לפרנסה לפי ה'בן' איש חי, החיד"א ועוד, ומקפידים לומר את המזמור, מתוך:

הכנעת הלב ובנעימות, ואומרים בסיום את ה'יהי רצון'.

במזמור זה אתה מכריז: אני יודע שפרנסתי ממך! ואתה:

'מלך' הכבוד - שהכל שלו! ואני בא לפניך כרש ודל לבקש פרנסתי ממך...

# ברכת המזון בכוונה: ברכת המזון מילה במילה מתוך הסידור, בנחת ובשמחה, ומתוך ישוב הדעת, מביאה את הברכה שאתה מצפה לה...

להרגיש את ההודיה והשמחה – על הטוב שקיבלת עד היום, ושאתה מאמין שיהיה לך עוד ועוד - ברכה עד בלי די...

ברכת המזון בכוונה - מוכיחה שאנו ממליכים את המלך, ולא את עצמנו חוכמתנו וכישרוננו:

וכל הטוב שקיבלנו עד היום, הוא רק מה'מלך' שאנו מכתירים היום.

וכל פרנסתנו תלויה במה שהקב"ה גוזר - מראש השנה עד ר"ה.

# לקנות סכין חדשה חלקה: בשם אנשים נאמנים ששמעו מפי קודשו של מהרי"א מזידיטשוב, שיקנה כל אדם

"סכין חלק בערב ראש השנה וישחיזנו, והוא - מסוגל לפרנסה לכל השנה".

ויש האומרים סכין משוננת, כל אחד כפי מנהגו.

# לבקש מזונות והפרנסה – מצד הקדושה:

בעל ה'שפע חיים' מצאנז אומר דבר מדהים ונפלא:

לבקש שהמזונות והפרנסה – יבואו מצד הקדושה!

הוא מביע את תמיהתו: איך יתכן, שבשעה שספרי מתים וחיים פתוחים לפניו, הפרנסה מעניינת את האדם?

נסביר את הרעיון הנפלא בקיצור, הקב"ה משפיע פרנסה משני מקורות – קדושה וח"ו ההיפך, עיקר הדין בר"ה:

האם הפרנסה תגיע - מצד הקדושה, או ח"ו - מצד הטומאה.

מי שמתפלל ומתחנן שהקב"ה ימלוך עליו ועל העולם, וברחמיו ימחל לחוטאים שרוצים לשוב אליו, הוא מוכיח: "מלכותו ברצון קיבלו עליהם":

זוכה לקבל פרנסתו - מצד הקדושה!

פרנסתו מתברכת והשפע האלוקי – שורה עליה, וההפך הדברים...

#  ילדים מתחת לגיל מצווה, יכולים לבקש על פרנסת הוריהם:

בימי הבעש"ט הקדוש עלתה שאלה זו, ובאותם הימים הפרנסה הייתה קשה, שאף לא היה ניתן לשלם למלמד, ואם הילד לא ילמד תורה, מה יהא עליו?

וענה הבעל שם טוב הקדוש:

אפשר לבקש מהילדים לפני גיל מצווה שיתפללו על הוריהם.

# המבקש רק מלכותה' – מקבל 'מלכות': מי שממליך בר"ה את הקב"ה, ושוכח צרכי עצמו, הקב"ה נותן לו כל צורכו:

כלל לא משנה - אם ביקש או לא!

ה'מלך' יודע מה צרכי כל נתין בממלכה, וכל רצונו לספק לנתיניו כל צרכם, כי:

המהות והסיבה שהקב"ה ברא את העולם, ועוד יותר את האדם היא - להיטיב לבריות!

רבי אליהו מויסקיט זיע"א מחדד את הדברים ואומר:

מי ששוכח צרכי עצמו, ומבקש רק עבור הקב"ה - נענה תחילה!

שים לב, תחילה...

# אני לא רוצה להיות ככלב שצורח הב... הב... אבל...

אמר אחד הגדולים - לא כל אחד בדרגה שלא לבקש על מזונותיו, ואם:

יבקש מזונות - ויתלה את הבקשה בכך שהדבר יתן לו יותר ישוב הדעת, ויעזור לו לעבוד את הקב"ה בשמחה, נו... ויש אמת בדבר.

# המלך – הגדול הגיבור והנורא: תזכור מי הוא מלך, ועד כמה הוא:

רחום וחנון, ארך אפיים ורב חסד...

ורוצה לתת פרנסה לכל עמו ישראל בכבוד וברווח:

וההתפארות שלו היא – לתת לשפע לכל מי שמכיר במלכותו!

תמליך את ה'מלך' האמיתי שהכל שלו - ותעשה רצונו.

ואין שותף יותר נאמן ממנו – לעשות עיסקאות!

והחכם עיניו בראשו... והבן!

יהי רצון שכל בית ישראל יזכו להתברך בפרנסה בשפע פרנסה, והצלחה בכל מעשי ידינו, כתיבה וחתימה טובה, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר