התנאי יוצא הדופן של החזן המפורסם

ביום שלישי, ב' בשבט, ציינו 81 שנה לפטירתו של "נסיך החזנות" - החזן מרדכי בן יעקב ישעיה הרשמן ז"ל, אופיר סובול בטורו השבועי על העולם החזנות (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

ביום שלישי, ב' בשבט, ציינו 81 שנה לפטירתו של "נסיך החזנות" - החזן מרדכי בן יעקב ישעיה הרשמן ז"ל.

מרדכי הרשמן, הקליט יותר מ 50 תקליטים, שנמכרו במאות אלפי עותקים, בשנות ה-20 וה-30. הוא נחשב ל"נסיך החזנות" מרגע פריצתו לעולם החזנות, בגלל קולו המיוחד והחם (טנור לירי), ושירתו המתוקה מדבש.

מערכת יחסים ושיתוף פעולה מיוחדים במינם היו בינו לבין החזן יעקב רפפורט.

רפפורט התווה להרשמן את התשתית החזנית, כאשר כתב עבורו את רוב קטעי החזנות ואת להיטיו הגדולים, שביניהם "מודים אנחנו לך". רפפורט הכיר את רזי קולו ונשמתו של הרשמן טוב יותר מהרשמן עצמו. יצירותיו של רפפורט נקשרו ככתר לראשו של הרשמן. רפפורט קנה את עולמו בכתיבתן – והרשמן בביצוען.

כשעזב רפפורט את משרתו בבית הכנסת "בית אל", בבורו פארק, הוא המליץ על ידידו הקרוב, מרדכי הרשמן, לחזן במקומו.

בקונצרט "חסידישקייט", שקיימנו לפני כחצי שנה, ביקשתי מחזני הערב לבצע את היצירות שעליהן גדלו. חיים שטרן - חזן צעיר, בן 25, בחר בהופעתו הראשונה בהיכל לבצע דווקא את "מודים", שפירסם הרשמן לפני 93 שנה!

שטרן – בן למשפחת החזנים אייזנבך - נחשף לראשונה ב"יובל", בקונצרט "חזנות בג'ינס" שקיימנו בשנת 2019. מאז, הוא זוכה להופיע רבות בארץ, וכן גם באוסטרליה, בפולין ובגרמניה. שטרן - בקולו הנפלא ובשירתו האלגנטית, המגוונת והמקצועית, זוכה לתשואות רבות, כאשר מביא אתו את בשורת החזנות העכשווית.

כאשר החמיר המשבר הכלכלי בארה"ב בשנות ה 20, לא יכלו ראשי קהילת "בית-אל" לעמוד בהתחייבותם הכספית כלפי הרשמן, וביקשו להתיר את החוזה עימו. הרשמן הסכים ואף ויתר על חובות העבר כלפיו. כדי לשמור את האופציה של "בית-אל" רלוונטית בעבורו בעתיד, בהסכם שנערך בשנת 1929 התנה הרשמן את ויתורו בתנאי יוצא דופן, בכך שבית הכנסת יתחייב במשך 4 שנים, שלא להעסיק את החזנים: יוסל'ה רוזנבלט, זבולון קווארטין ושמואל ויגודה, כממלאי מקומו. משדלף ההסכם, הביא הדבר לסכסוך גלוי עם חבריו החזנים. התנאי של הרשמן הוכיח את עצמו, ובית הכנסת, שנאלץ להעסיק חזנים ידועים פחות, קרא להרשמן לחזור למשרתו לאחר שנתיים.

בחודש יוני, בשנת 1933, בעת ביקורו בארץ, הלכו לעולמם באותו השבוע חיים ארלוזרוב ויוסל'ה רוזנבלט. הרשמן נקרא לערוך את טקס הלווייתו של ארלוזרוב שנרצח, וסגר מעגל כאשר כובד, כבכיר החזנים, לערוך גם את טקס הלווייתו של רוזנבלט.

יהי זכרו ברוך !

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר