"20 דקות הקלטה עם ישי ריבו" / אופיר סובול

המנצח והמעבד אופיר סובול מספר בטורו השבועי על עולם החזנות, את סיפור ההקלטה של "השבעתי" עם ישי ריבו ומקהלת הישיבה לצעירים (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |

"משנכנס אדר מרבין בשמחה" - היא אמרת חז"ל, שכל ילד וילדה מדקלמים ושרים עוד מקטנות. עד שבשנת 2008, לפני 15 שנה, ר"ח אדר קיבל לפתע משמעות שונה: 8 מתלמידי ישיבת מרכז הרב נרצחו ביריות ע"י בן עוולה, שנכנס בשערי הישיבה והחל לירות לכל עבר.

מאז אותה השנה, הישיבה שמה לה למטרה להנציח את 8 הנרצחים באמצעות: חוברות, ספרים, שיעורים קבועים, וטקסים שנתיים, כמו הטקס שייערך בישיבה, ביום ראשון הקרוב.

בכל הטקסים הללו, נוסף לדוברים החשובים, מבצעים תלמידי הישיבה (ישל"צ), בכל שנה, שירים חדשים. שירים, שמתאימים לרוח הישיבה ולערכים שעליה גדלים תלמידיה.

מי שאחראי על פרויקט זה, מטעם הישיבה, הוא הרב אלישיב ברלין.

אלישיב, בנו של אמן הקלרינט מוסא ברלין, ניחן גם בכישרון מיוחד ל"הריח" שירים מיוחדים ומבצעים כישרוניים.

משנת 2014, אני זוכה, בכל שנה, לעבד את השירים הללו ולהפיקם עם תלמידי הישיבה ואמנים אורחים. דרך פרויקט זה נולדו שירים רבים ומשובחים, כאשר המפורסמים שבהם הם: "השבעתי" עם ישי ריבו, ו"כנפי רוח" עם ביני לנדאו.

לא רבים יודעים, אך "השבעתי" לא נכתב עבור ריבו. הוא הוקלט במקור ע"י מקהלה חסידית, ובהברה אשכנזית. אלישיב הציע להסב אותו לעברית ולשדכו לריבו, ולי נשאר "רק": לעבד, לנגן, לעבוד עם התלמידים ולהקליט וכל השאר היסטוריה...

מופעי הגאלה של "יובל" מציגים, בכל שנה, שידוך מוזיקלי מיוחד.

כבר יותר מ-15 שנה, שבכל שנה, החזן יצחק מאיר הלפגוט מארח חזן/זמר/עמית, מהשורה הראשונה בעולם השירה היהודי.

בעוד כחודש ימים, ב 20 במרץ, יהיה זה החזן נתנאל הרשטיק, שיחבור להלפגוט למופע חזנות משובח וחלומי, בו שני החזנים המובילים מניו יורק חולקים לראשונה ערב משותף.

בשנת 2018 היה זה הזמר ישי ריבו – הכישרון הגדול, והשם המבטיח במוסיקה היהודית, שזכה לחבור להלפגוט במופע היוקרתי של השנה. ישי התבקש לבצע שוב את להיטו הענק "השבעתי", הפעם בליווי תזמורת סימפונית ובמקהלת "יובל", ואת הביצוע המיוחד הזה בחרתי להגיש לכם היום.

בשנת 2015, כשריבו שירת כחיל, בלשכתו של החזן הראשי לצה"ל, סא"ל שי אברמסון, ביקשתי ממנו להגיע לאולפן בת"א להקליט את "השבעתי". ישי הסביר לי שאין באפשרותו הכלכלית להגיע מירושלים, אלא רק באוטובוס - בתעריף של חיל לבוש מדים. הסברתי לו, שהוא חייב לדייק ולהגיע בזמן כי זמננו קצוב מאוד. כחצי שעה לפני הזמן שנקבע, הוא התקשר והודיע שהוא עדין בירושלים, וכי האוטובוס האחרון, שהגיע היה מלא, והנהג סרב להעלות נוסעים נוספים. ישי נאלץ להמתין לאוטובוס הבא. הוא הגיע לאולפן באיחור רב, ונשארו לנו רק 20 דקות! להקליט את השיר כולו לפני שיכנס הלקוח הבא.

לא היה לנו זמן להתעמק בשיר. שרתי שורה וישי חזר, וכך עוד אחת ועוד אחת. לבסוף, ביקשתי ממנו לאלתר לאורך השיר.

"מה תעשה עם כל האלתורים הללו?" הוא שאל, "נמקם אותם לאורך השיר, תוך כדי המיקס הסופי" - עניתי.

ישי חזר לירושלים, בתחושה של פספוס: "לו רק היה לי עוד זמן להקליט" - אמר.

כמה ימים לאחר מכן שלחתי לו את התוצאה הסופית. הוא לא האמין, כיצד הרכבנו כך את חלקי ה"פאזל" שהשאיר לנו.

"מי צריך יותר מ 20 דקות הקלטה?" - שאלתי בגיחוך והוא ענה: "ימים יגידו".

אז כיום, 8 שנים אחרי:

• ל "השבעתי", בביצועיו של ריבו יותר מ 6 מיליון צפיות ברחבי הרשת. הוא עדיין נחשב לאחד השירים המבוקשים והידועים של ריבו, ומהידועים ביותר בז'אנר.

• ישי הוציא לאור 5 אלבומים משובחים, שהגיעו למעמד של אלבומי פלטינה. הוא זכה בתארים הנחשקים ביותר: "זמר השנה", ״אלבום השנה" ועוד.

• האוטובוס הצפוף והדחוק הוחלף, ב"ה, ברכב הסעות מהודר עם נהג פרטי, שממתין מתחת לביתו, טרם יציאתו להופעות.

אז מי צריך יותר מ 20 דקות הקלטה ...?

יהי זכרם של הנרצחים ברוך!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר