תינוקת התעמולה הנאצית התגלתה כיהודייה

לא תאמינו מי הילדה שבחר יוזף גבלס כ"נאצית המושלמת" לקמפיין התעמולה: היו לה עיניים עגולות וגדולות, לחיים שמנמנות ופרט ביוגרפי שהנאצים פספסו: היא הייתה יהודייה (משפחה)

חיה כהן | כיכר השבת |
(צילום: אוהד צויגנברג - ידיעות אחרונות)

בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת, המפלגה הנאצית פעלה בכל דרך אפשרית כדי לבסס את מעמדה בקרב העם הגרמני. בין השאר, יצאה המפלגה בקמפיין שהציג דמות של תינוקת "ארית מושלמת" כמודל לחיקוי.

69 שנים לאחר מכן, נחשפת זהותה של הילדה: שמה האסי טאפט, היו לה עיניים עגולות וגדולות, לחיים שמנמנות, קווצות שיער שחור נחו בחינניות על מצחה ופרט ביוגרפי קטן שהנאצים פספסו: האסי הייתה יהודייה.

טאפט בת ה-80, כיום פרופסור לכימיה המתגוררת בניו יורק, מספרת כי הוריה, יעקב ופאולינה לוינסון היגרו מלטביה לברלין במטרה לקדם את הקריירה המוסיקלית שלהם, אך מצאו עצמם לכודים בעליית הנאצים לשלטון. אביה איבד את עבודתו באופרה, ונאלץ להפוך לסוכן מכירות.

בשנת 1935 לקחה אותה אימה להצטלם אצל הצלם הנס באלין, ומספר חודשים לאחר מכן נחרדו ההורים לגלות את תמונתה מתנוססת על שער מגזין המשפחה הנאצי "יום ראשון בבית".

בשיחה שמיהרו ההורים לקיים עם הצלם, הוא סיפר להם כי התבקש על ידי משרד התעמולה של המפלגה הנאצית לספק תמונה של התינוק הארי האידיאלי.

"רציתי להוכיח כמה הנאצים מגוחכים" אמר הצלם וכך, הגיש בכוונה תמונה של ילדה יהודייה. השר הנאצי 'לתעמולה ולהשכלת העם' יוזף גבלס ימ"ש, מיהר לאמץ את התמונה, והיא הופצה בכל רחבי גרמניה הנאצית, תוך שהיא הופכת לאחד מדמויות המפתח בתעמולה האנטישמית של השלטון הנאצי.

הוריה של האסי חששו שאנשים יזהו אותה ברחוב ויחקרו אחר זהותה ומיעטו להוציא אותה מחוץ לבית.

שלוש שנים לאחר שצולמה התמונה, נעצר אביה של האסי על ידי הגסטאפו בחשד כי פברק את תשלום המס, אולם מנהל החשבונות שלו, גרמני חבר המפלגה הנאצית, יצא להגנתו והוא שוחרר.

מאוחר יותר, נמלטה המשפחה בעזרת המחתרת הצרפתית ללטביה ומשם לקובה שבדרום אמריקה. בשנת 1949 קבעה המשפחה את מושבה בארה"ב.

"היום אני יכולה לצחוק על זה" אמרה האסי בראיון לעיתון 'בילד' הגרמני, "אבל אם הנאצים היו יודעים מי אני באמת, כנראה לא הייתי בחיים היום. זו הנקמה הקטנה שלי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר