איך מתמודדים עם סיוטי לילה?

מדור הייעוץ של "כיכר השבת": מה עושים עם ילד בן 11 הסובל מסיוטי לילה כבר שנים ארוכות? בת שבע משיבה: "ילדים רבים מפחדים בלילות. למרות שקשה לנו להבין ממה הילד מפחד, וזה נשמע לנו מאד לא הגיוני, צריך לזכור שהפחד שהילד מרגיש, הוא פחד אמיתי מאד, ממש כמו הפחדים שלנו כמבוגרים. חשוב מאד לעשות את ההפרדה בין הפחד שהילד מרגיש, לבין הסיבה לפחד"

בת-שבע ברטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (פלאש 90)

שלום בת שבע.

לאח הקטן שלי יש סיוטים בלילות והוא מפחד. הוא בן 11 וכבר שנתיים וחצי שהוא מפחד מאד. כשאני קם בבוקר בנץ לתפילה הוא חושב שאיזה גנב נכנס לבית. באמצע הלילות ב 2 בלילה הוא עובר למיטה של אחותי שבפינה ואני אומר לו שיעבור למיטה שלו כמו כולם רגיל ואין מה לפחד.

מה עושים במצב כזה?

א.א.

לא.א. היקר.

ילדים רבים מפחדים בלילות. למרות שקשה לנו להבין ממה הילד מפחד, וזה נשמע לנו מאד לא הגיוני, צריך לזכור שהפחד שהילד מרגיש, הוא פחד אמיתי מאד, ממש כמו הפחדים שלנו כמבוגרים. חשוב מאד לעשות את ההפרדה בין הפחד שהילד מרגיש, לבין הסיבה לפחד. אם ילד מפחד מגנב שנכנס בבוקר, הפחד שלו אמיתי מאד, אבל הגנב לא אמיתי בכלל.

על מנת לעזור לילד להפסיק לפחד אנחנו צריכים ליצור אווירה שבה הילד מרגיש בטוח, שליו ומוגן.

איך ניצור אווירה כזאת?

מצד אחד אנחנו צריכים להבין את הילד ולתמוך בו, ומהצד השני להסביר ולהראות לו שהסיבה לפחד אינה אמיתית. אם כך מדובר בשני שלבים חשובים:

1) אמפתיה - "אנחנו מבינים אותך": הראו לילד שאתם מבינים אותו. חבקו אותו, עודדו אותו. תנו לו להתבטא, לספר בדיוק ממה הוא מפחד. אל תזלזלו בפחדים שלו, הבינו את החוויה הזאת שהוא עובר, ואמרו לו שאתם מבינים שזאת חוויה מאד לא נעימה.

2) הרגעה - "אין ממה לפחד": חשוב לומר לילד שהכל בסדר, שאין מה לפחד, שאתם פה בשבילו, ושאתם מגנים עליו. יש הבדל בין אמירה מזלזלת: "די כבר... אין מה לפחד.. אין פה שום גנב, תפסיק עם השטויות האלו", לבין דברי הרגעה "זה בטח ממש לא נעים לך עכשיו, אבל תראה אני מחבק אותך, אין מה לפחד, בא נבדוק ונראה שאין שום גנב".

מעבר ל2 השלבים הללו, אפשר לגרום לילד להרגיש מוגן באמצעות פעולות שונות:

קריאת שמע בכוונה - אפשר לקרוא יחד איתו קריאת שמע לפני המיטה, במיוחד את ברכת "המפיל", ולומר לו שזה יעזור לו להפסיק לפחד.

הגנה - כדאי להניח ליד המיטה של הילד איזה חפץ לשמירה, שירחיק את החלומות הרעים ואת הפחדים - זה יכול להיות סידור, תמונה של צדיק, או כל דבר אחר.

הזמנת חלומות טובים - אפשר לדבר איתו לפני שהוא הולך לישון ולשאול אותו איזה חלום טוב הוא היה רוצה לחלום הלילה. ככה הוא יכול ללכת לישון רגוע.

חשוב לזכור כי הרבה ילדים מפחדים בלילות, ולרוב מדובר בתהליך נורמלי שעובר עם הזמן. עם זאת לעיתים נדירות כאשר מדובר בפחדים רציניים וממושכים מאד שמפריעים לשלוות החיים של הילד, יתכן ומדובר בבעיה אמיתית שצריכה להיות מטופלת על ידי איש מקצוע.

לסיום - ככל שהילד ירגיש יותר מוגן, וככל שהוא יוכל לסמוך עליכם, כך יהיה לו קל יותר להתמודד ולנצח את הפחדים.

בהצלחה רבה,

בת שבע

ועוד שאלה בנושא

שלום לך בת שבע.

בזמן האחרון אני סובלת מסיוטים חוזרים ונשנים בלילות. לפחות פעם בשבוע אני קמה באמצע הלילה ומרגישה שאני נחנקת. בדרך כלל אני מרגישה שנתקע לי משהו בגרון, ואז אני משתעלת במשך כמה דקות, עד שאני מתעוררת לגמרי ומרגישה שזה חלום. כל פעם מדובר בחפץ אחר - כמה פעמים הרגשתי שיש מטבע שתקועה לי בגרון, פעם אחת חלמתי שבלעתי זכוכית, פעם סתם לא יכולתי לנשום וכו'. אני רגילה לסוג החלומות האלו, כבר מאז שאני ילדה קטנה, אבל לאחרונה התדירות שלהם מתגברת מאד. בדרך כלל אני חוזרת לישון אחר כך, ומרגישה בסדר, אבל הייתי שמחה לשמוע מה דעתך, ואם יש משהו לעשות בנידון.

בברכה, ח.פ.

ח.פ. יקרה.

התופעה של סיוטים בלילות היא תופעה ידועה ונורמלית שקורית להרבה אנשים.

כאשר אנחנו ישנים, אנו עוברים שלבים שונים של שינה. בשלב הראשון והשני, השינה היא פחות עמוקה, והמוח פחות רגוע. בשלב השלישי והרביעי המוח נרגע יותר, הגלים במוח איטיים והשינה עמוקה מאד. השלב החמישי נקרא בשם "שנת REM", והוא השלב שבו אנו חולמים.

משנת REM, קל מאד להתעורר, וכאשר האדם מתעורר, הוא ערני לגמרי, ובדרך כלל יכול לספר את החלום שחלם זה עתה. לעומת זאת, משלב 4 של השינה הנקרא גם "שנת גלים איטיים", קשה מאד להתעורר. רק רעש חזק מאד יעיר את האדם, וכשהוא יתעורר הוא יהיה מבולבל ומטושטש.

מעניין לדעת כי דווקא בשלב הרביעי של השינה, שבו אנו ישנים את השינה העמוקה ביותר, אנו מרגישים את סיוטי הלילה המפחידים והקשים. שנת גלים איטיים היא שינה נטולת חלומות, ואין בה חלומות בעלי עלילה ותוכן סיפורי, אך יש בה תחושות. מחקרים מראים כי כאשר מעירים אנשים מהשלב הרביעי של השינה, רובם מדווחים על תחושה של סיוט, של חנק ושל המחצות.

אם כך, כולנו עוברים את הסיוטים האלו, מבלי שאנו מתעוררים ומבלי שאנו מודעים לכך, ולעיתים נדירות אנו מתעוררים מהסיוטים הללו וחווים את התחושה שלא נעימה הזאת של סיוט לילי.

את לא תיארת את העובר עלייך לאחרונה, אך אני משערת שאת עוברת תקופה קשה ומלחיצה. הלילה הוא הזמן של התחושות לצאת החוצה. במשך היום אנחנו חייבים לתפקד ולהסתדר, ואין לנו זמן וכוח להתמודד עם תחושות קשות מכל סוג שהוא. אבל התחושות הללו לא נעלמות, הן נמצאות שם, והן תצאנה לאור בלילה. הסיוטים האלו קורים לך מאז שאת ילדה קטנה, וכנראה שהם היו חסרי משמעות, ופשוט ביטאו תהליכים מוחיים נורמליים שעוברים על כל אחד. אך העובדה שהם חוזרים על עצמם שוב ושוב לאחרונה מעידה על כך שאת נמצאת במתח חזק. נסי לחשוב מה השתנה לאחרונה שגורם לך את המתח הזה.

את אומרת שאת חולמת שנתקע לך משהו בגרון, את בולעת דברים שאת לא מעוניינת בהם. האם את מרגישה כך גם במהלך היום? האם את צריכה "לבלוע צפרדעים"? את מרגישה שאת עושה דברים שאת לא מעוניינת לעשות אותם? חשוב להיות קשובים לקול הפנימי שיוצא בחלומות, הוא יכול ללמד אותנו אודות מצבנו בחיים, ולהעלות למודעות את התחושות שאנחנו מנסים לא להרגיש.

סיוטי לילה אינם נעימים, אך הם אינם מזיקים, והם כשלעצמם הם אינם סיבה לדאגה. השתמשי בסיוטים אלו בצורה יעילה וקחי אותם כאיתות אזהרה. תני לקול הפנימי שלך את הכבוד הראוי לו ובחני את אורח חייך בזמן האחרון. אני בטוחה שכאשר יפחת המתח בחיי היומיום, גם סיוטי הלילה יופחתו למידה המינימלית הראויה להם.

בהצלחה רבה,

בת שבע

ממשיכים לשאול

בת שבע קשובה לכם. יש לכם שאלות בכל נושא? שילחו לכתובת bat7@kikar.net

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר