מבוכה בארה"ב

"מגילות ים המלח" התגלו ככל הנראה כזיוף

מוזיאון התנ"ך בוושינגטון נאלץ להודות, כי לפחות חמישה מ"מגילות ים המלח" ברשותו הן מזויפות ועל פי בדיקת מדענים ומומחים מגרמניה המאפיינים שלהן שונים מהמקור (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
"שער גוטנברג" בכניסה למוזיאון (צילום: מוזיאון התנך בוושינגטון)

מבוכה קשה למוזיאון התנ"ך בוושינגטון, שהודיע אמש (שני), כי חמש מהמגילות העתיקות שברשותו ונחשבו כחלק מ'מגילות ים המלח' הן מזויפות, ולא יוצגו מעתה במוזיאון.

הבדיקות נערכו במכון מיוחד בגרמניה המתמחה בבדיקות עתיקות. בהודעת המוזיאון בוושינגטון נכתב, כי החוקרים הגרמנים, שבדקו את המגילות שהוצגו בתערוכה, גילו כי יש להם מאפיינים שונים ממגילות אחרות שנמצאו באזור ים המלח מה שמעלה את החשש, כי הן זויפו מאוחר יותר וכי לא מדובר בפריטים אותנטיים.

המגילות נבדקו לאחר שמומחים העלו שאלות בנוגע לאותן מגילות, שנמכרו על ידי סוחרי עתיקות למוזיאון. בניסיון לאמת את עתיקותן ומהימנותן, המוזיאון מימן את המחקר שנערך במשך שנתיים ובו נבדקו כל 16 המגילות המוצגות במוזיאון שבוושינגטון.

"למרות שקיווינו שהבדיקות יניבו תוצאות שונות, זו הזדמנות לחנך את הציבור לגבי חשיבות האימות של ממצאים תנ"כיים נדירים", כתב האוצר של מוזיאון התנ"ך, ג'פרי קלואה, בהצהרה שפורסמה. מדובר גם במבוכה עבור המוזיאון וגם בנזק כלכלי לא מועט, שכן ערכן של המגילות צונח משמעותית.

קיפ דייוויס, מומחה למגילות מדבר יהודה מאוניברסיטת טריניטי ווסטרן בקנדה, היה אחד מאנשי האקדמיה שחקרו את המגילות שהוצגו בוושינגטון ודרשו לשלוח חמש מהן לבדיקה. הוא אמר, כי ייתכן כי עוד מגילות שנמצאות במוזיאון בוושינגטון הן מזויפות למרות הצהרות המוזיאון כי רק 5 מתוך ה-16 שברשותו נמצאו מזויפות.

מגילות ים המלח הן מהממצאים העתיקים והמרתקים בעולם. לפני כ-70 שנה התגלו המגילות הראשונות באוסף, על ידי רועי צאן בדווים ליד ח'רבת קומראן. רוב מגילות ים המלח האמיתיות נכתבו בעט ודיו על גבי קלף (עור מעובד), ומקצתן על גבי פפירוס; אחת מהן ("מגילת הנחושת") נחרטה בנחושת. כמעט כולן כתובות עברית, אם כי נמצאו גם קטעים בארמית ואף ביוונית.

הכתב העברי במגילות הוא הכתב המרובע, בהבדלים קלים בלבד מהכתב הנהוג בימינו וניתן לקרוא אותו בקלות גם לכאלה שאינם מתמחים בארכיאולוגיה. בשיטות תיארוך פחמן נמצא כי המגילות נכתבו בין אמצע המאה השלישית לפנה"ס לבין שנות ה-60 של המאה הראשונה לספירה.

תשע המגילות האמיתיות שגילו רועי הצאן בקומראן, מוצגות מזה שנים בהיכל הספר שבמוזיאון ישראל בתנאים מיוחדים השומרים על שלמותן. בנוסף להן, נמצאו בחפירות שנערכו באזור עד שנת 1958, עוד יותר מ-15,000 קטעי מגילות שהורכבו על ידי חוקרים לכדי כ-1,200 לוחות שונות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר