יצירת פאר

שלב אחר שלב; כך מייצרים חנוכייה מכסף • צפו

השראה, ציור, התכה, עיצוב, פיסול, הלחמה, ליטוש, ציפוי - אלו הם רק חלק מהשלבים בדרך ליצירה המושלמת • לקראת חג החנוכה צילמנו עבורכם סרטון מרתק על הליך יצירת החנוכייה • וגם; החנוכיה היקרה ביותר, הנמכרת ביותר והעתיקה ביותר • אל תפספסו (מעניין)

כך מייצרים חנוכייה (צילום ועריכה: מולי הרשקוביץ)

מדי שנה מייצרים במפעל 'הצורפים' כ-6,000 חנוכיות ו-20 עיצובים חדשים שנעשים לכבוד כל חנוכה, בכל שנה, כך שבמשך 70 שנות 'הצורפים', מדובר ב-1,400 דגמים ייחודיים של חנוכיות, מה שהופך את 'הצורפים' למובילים בעולם בעיצוב וייצור חנוכיות.

איך בדיוק חושבים על עיצוב חדש, מי מחליט מה כן ומה לא ואיך בדיוק יוצרים את החנוכייה? 'כיכר השבת' בביקור מיוחד במפעל 'הצורפים' מציג את כל שלבי יצירת החנוכייה, מההתחלה ועד הסוף.

במהלך הביקור במפעל שוחחנו עם האמן יעקב מרדינגר, מי שכבר מגיל 8 עובד במפעל וכיום הינו המעצב הראשי והבעלים של החברה. "עוד לפני שמסתיים חנוכה, כבר מתחילים לחשוב ולעצב לחנוכה הבא", מספר יעקב במהלך הסיור במפעל. "בפועל מתחילים לייצר את החנוכיות לפני פורים".

החנוכיות מיוצרות בעבודת יד מסובכת ומורכבת. כל חנוכייה עשויה מ-15-20 חלקים מרכזיים שונים ועוד עשרות פיסות קטנות אותן צריך לתכנן, לייצר, לעצב, להתאים ולהלחים יחד - בעבודת יד.

תהליך יצירת החנוכייה:

השלב הראשון - הרעיון, בהשראה המתורגמת לעיצוב ושרטוט. צוות של שרטטים ומעצבים יושבים ומציירים חלומות. את ההשראה הם מקבלים בסיעור מוחות עם יעקב מרדינגר. בהשראה מהעולם, מהסביבה, מהמסורת מהעבר ומהעתיד. המעצב או המעצבת מציירים על דף ובאמצעות תוכנות ומדפסת תלת ממדית - מדפיסים אב טיפוס.

השלב השני - מראים את העיצוב הראשוני לאנשי המכירות והחנויות לקבלת פידבקים ולאחר אישור אנשי המכירות העיצוב הראשוני נלקח למהנדסים המעצבים ומתכננים איך לייצר את המוצר, כאשר כל חנוכייה מורכבת מבסיס, רגל, קנים ושמש.

השלב השלישי - פיסול, יוצרים משעווה, גבס או ברזל תבניות מיוחדות בצורה הבסיסית שרוצים. לדוגמה, צורות של מלבנים, עיגולים, או עלים.

השלב הרביעי - לוקחים את הכסף שמגיע כגרגירים ומתיכים אותם באלף מעלות לתוך התבניות ומרדדים לפחי כסף.

השלב החמישי - לוקחים את הצורות הגולמיות ומתחילים לרקע, לצייר עליו דוגמאות וסימנים. מציירים עליהם ומרקעים את האורנומנטים, יש קישוטים ביציקות כסף שהם חלק נוסף שמלחימים.

השלב השישי - הלחמת החלקים. זו עבודה מורכבת וצריך בה דיוק ועדינות. לדוגמה, יש את הרגל וצריך לחבר לה את הקנים, הם הרי עשויים באורכים שונים. כל אחד מקבל מוט מרכזי שעליו מרכיבים את הקנים. צריך להיזהר כי כל חימום והלחמה יכול לפגוע בחלקים שכבר מחוברים.

השלב השביעי - ליטוש ידני על-ידי מפלשות שמסתובבות אלפי סיבובים בדקה.

השלב השמיני - ציפוי בכסף טהור, לתת מראה אחיד לכל החנוכייה. זהו גם השלב שיש חלקים שנצבעים בזהב. ואיך עושים את זה - מכסים בגומי את החלקים שלא רוצים שיצבעו - וטובלים אותה בזהב. אתם וודאי תופתעו לשמוע שגם משחירים חלקים מסוימים בשביל לתת מראה אותנטי.

השלב התשיעי - הברקה. באמצעות מכונת ליטוש מיוחדת מלטשים את כל החנוכייה. ליטשנו חלש מידי - זה לא יבריק. חלש מידי - זה יפגע בחנוכייה.

שלב עשירי - צביעה ויבוש בתנור ב-HSP, חומר מיוחד ששומר על הכסף שיישאר מבריק.

סוגי החנוכיות

יש את החנוכיות הפופולריות המיוצרות כבר עשרות שנים כמו חנוכיית מרינגר אותה עיצב אביו של יעקב, אך יש חנוכיות מיוחדות שמיוצרות מהן יחידה אחת או שתיים, ושעלותן מגיעה למאות אלפי שקלים. יעקב מספר כי יש כאלו שבאים עם בקשה למוצר ספציפי, חלום על כסף מיוחד - והוא הופך את החלום הזה למציאות כסופה במיוחד. מה שנקרא, נכסוף נכספתי...

מי קונה חנוכיות? כצפוי, רוב החנוכיות נקנות עבור חתנים, אולי יש גם מעט הנקנות לחגיגות בר-מצווה. אחת מנשות המכירות מספרת לנו כי ישנם לא מעט יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות שקונים חנוכיות כסף. חנוכה וחנוכייה, סמל לעוצמה ועמידות העם היהודי.

יש את החנוכיות הקלאסיות שכולכם מכירים, אך יש כאלו שנוהגים להדליק בחנוכיות קיר, עם מעין קיר אחורי, או כאלו - בדגש על חב"דניקים - המדליקים חנוכייה שנתמכת ע"י רגל וזרועותיה ארוכות. הכל עניין של מסורת.

צורפות בכלי כסף מגלמת בתוכה אלפי שנות מסורת יהודית מפוארת. הכלים משמשים אותנו לטקסים שמגדירים את זהותנו, וקושרים אותנו בקשרי אהבה למשפחתנו. צורפות כלי כסף טהור היא מלאכה המחברת את החומר אל הרוח, את הכלי אל הקודש ואת הנצחיות של מתכת הכסף הטהורה אל הנצח של המסורת היהודית.

ולסיום, טיפ חשוב:

איך משמרים את החנוכייה בצורה המיטבית?

מומלץ להדליק את הנרות בתוך בזיכים ייעודיים. מי שרוצה להדליק את החנוכייה כשהשמן נמצא בתוך הראשים או עם שעווה כדאי שיטבול את החנוכייה במים חמים או בנפט לפני, כן שמן כבד מנפט.

שיהיה לכול בית ישראל חג חנוכה מלא אור!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר