馬雲 / 马云

המיליארדר שמוֹכר לכל העולם וכמעט שילם בחייו

הוא פוטר מעבודות בקצב מהיר, את ההשקעה הראשונה שלו לווה מ-80 בני אדם והחברה שבבעלותו יצאה להנפקה השנייה בגודלה בהיסטוריית הבורסה • הכירו את האיש שכמעט שילם בחייו בגלל עסקיו (מעניין)

מולי הרשקוביץ | כיכר השבת |
ג'ק מא (צילום: שאטרסטוק)

מי מאיתנו שלא אוהב קניות, כנראה קצת חריג בעידן הציוויליזציה, עידן שבו כדי לקנות מוצרים גדולים כקטנים, לא צריך להרחיק אל עיר אחרת, לבדוק הצעות בזכוכית מגדלת או להשוות מחירים מקטלוגים - אלא פשוט צריך להיכנס למחשב ובכמה קליקים קונים ה-כ-ל, מכל מקום בעולם ובמחיר זול יותר מכל חנות אחרת.

רק כדי לסבר את האוזן על היקף התופעה, על-פי נתוני חברת האשראי כאל, כ-1.8 מיליארד ש"ח, יוציאו הישראלים בחודש הקרוב ברכישות אונליין בפלטפורמות ה'איקומרס' (פלטפורמות מסחר מקוונת).

משרדי 'עליבאבא', סין (צילום: שאטרסטוק)

בין אותן פלטפורמות ניתן למצוא את אמזון, איביי, שיין וגם את המעצמה הענקית – עלי אקספרס, מקבוצת עליבאבא שבבעלותו של איש אחד – ג'ק מא.

מי אתה ג'ק מא?

תמונת פרופיל:

  • שם: ג'ק מא / 馬雲 / 马云
  • גיל: 57
  • נולד ב: האנגג'ואו, סין
  • עיסוק עיקרי: מייסד ומנהל קבוצת 'עליבאבא'
  • הון עצמי: 50 מיליארד דולר
  • אנקדוטה מעניינת: בריאיון מיוחד סיפר מא כי בבחרותו ניסה להתקבל למסעדת אוכל מהיר. 23 מתוך 24 אנשים התקבלו לעבודה. הוא היה האיש ה-24

'חודש הקניות' נקרא חודש נובמבר. 'בלאק פריידי', 'סייבר מנדיי' ואפילו 'שופינג IL' יש לנו. אבל כלום לא משתווה למה שקורה באתר 'עלי אקספרס' היום, ה -11.11 שנקרא גם יום הרווקים הסיני.

קניות אונליין (צילום: שאטרסטוק)

בין אם תכננתם לקנות גופיות ניו בורן לאחיין שנולד, צעצועים לקטן בן השנתיים, חלקי חילוף לרכב או אפילו ממש רכב (כן. מוכרים שם רכבים, כי זו 'סין' אז למה לא...) - קנו היום. זה אמנם יכול להגיע אליכם רק בעוד כמה חודשים עקב עיכובי השילוח שנוצרו לאחרונה, אבל היי, קניתם בזול...

ובכל זאת האתר שאנחנו מכירים - 'עלי אקספרס' הוא רק חלק קטן במעצמה שנקראת 'עלי באבא'.

איך הכל התחיל?

ג'ק מא לא נחשב לאדם מוצלח במיוחד לאורך שנותיו הצעירות. הוא פוטר מעבודות בקצב מהיר, לא השתלב בשום חברה, אך לבסוף מצא את מקומו בחברת טכנולוגיה צעירה ושם החל מא לפרוח.

בשנת 1999 פרש מא מהחברה והקים באופן עצמאי לחלוטין את חברת 'עליבאבא' באמצעות 60 אלף דולר שלווה מלא פחות מ-80 חברים ומכרים. האתר נוסד על מנת לתת שירותי תשלומים לחברות ועסקים, עד שבשנת 2010 החליט מא שגם הוא רוצה להנות ממה שאותן חברות, להן הוא נותן שירות, נהנו.

בשלב זה הוא פתח כמה אתרי 'איקומרס' ביניהם 'עלי אקספרס', כשזמן קצר לאחר מכן, 80% מקניות האונליין בסין, נעשו דרך אתרי חברת 'עליבאבא'.

ג'ק מא (צילום: שאטרסטוק)

אך מה שהיה אמור להישאר בגבולות סין, פרץ לכל העולם. בשנת 2012, שני אתרים מקבוצת 'עליבאבא' גלגלו העברות של כ-170 מיליארד דולר, ערך גדול יותר משל חברת איביי ואמזון יחדיו באותה התקופה.

אך כאן צצה למא בעיה. או כמאמר המשנה באבות "מרבה נכסים – מרבה דאגה"...

הקרב על החיים

נשיא סין, שי ג'ינפינג, לא ידוע כדמוקרט גדול או כחובב עשירים עצמאיים, וסתם כל עניין 'אהבת העם' זרה לו.

אז מה עושה שי כשאזרח סיני מתעשר והוא לא מרוויח מזה באופן ישיר? מה שעושה כל דיקטטור - מלקה אותו עד שיאמר 'רוצה אני'.

נשיא סין, שי ג'ינפינג (צילום: שאטרסטוק)

וכאן קרה משהו די נדיר בסין. מא החליט שלא מתאים לו הסנקציות שהפיל עליו הנשיא, והחל למרוד ולהמריד כנגד הממשל הקומוניסטי. אלא שמול המשטר החזק של הנשיא הסיני, גם אדם גדול כג'ק מא לא יכול היה להשפיע, וכך בוקר אחד נעלם ג'ק מא במפתיע מבלי להשאיר עקבות.

קרוביו האשימו את הנשיא שי ב"חיסולו", בעוד הנשיא מצדו כמובן מילא פיו מים ולא אישר מעולם שידו בסיפור.

כמה חודשים לאחר מכן הופיע מא בפתאומיות, ולא סיפק שום מידע לגבי פרשיית היעלמותו.

מה קרה איתו? כנראה שלעולם לא נדע.

אגב, בחודש אוקטובר האחרון דווח בספרד כי מא בילה באי הספרדי מיורקה, שם נצפתה היאכטה היוקרתית שלו - לראשונה מאז ההסתבכות בסין. היאכטה, שנבנתה בהולנד, כוללת 5 סיפונים ואורכה 88 מטרים.

ובכל זאת, מאז חזרתו יחסיו עם הנשיא שי הסתדרו, המיסים הגבוהים אותם הטיל שי, שולמו, איום השבתת חברת 'עליבאבא' הוסר ובא לציון גואל ועלי אקספרס לישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר