משחקי מלחמה

האם שדה התעופה המזויף של הנאצים - הופצץ עם טילים מעץ?

במהלך מלחמת העולם השניה הצבא הגרמני בנה מחנה צבאי ושדה תעופה דמה - עשוי כולו מעץ • המודיעין האמריקאי שגילה את התוכנית חיכה עד שהם סיימו את הבנייה ואז שלח את מטוסיו שהפילו טילים שלא התפוצצו - אך העבירו מסר מרתיע (מעניין)

משה מנס | כיכר השבת |
הטיל מעץ (צילום: לפי סעיף 27א)

בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, הגרמנים הלכו ואיבדו טנקים וכלי רכב והתקשו להגן על כל השטחים שלהם. על-מנת לאפשר לצבא להיות מרוכז ולהילחם באזורים אסטרטגיים, הם בנו במספר מקומות, שדות תעופה ומחנות צבאיים מזויפים - העשויים כולם מעץ, זאת מתוך מחשבה שהבריטים והאמריקאים ימנעו לפלוש לאותם אזורים.

>> למגזין המלא <<

כיום, ניתן בקלות לצלם באמצעות לוויינים כל מקום בעולם ברזולוציות גבוהות, אך באותה התקופה היה אפשר לצלם רק באמצעות מטוסים, וגם אלו לא התקרבו מידי מהחשש להיפגע מירי נ"ט. כך שבמשך תקופה ארוכה הגרמנים בנו מבנים, מחסנים, מטוסים וכלי רכב כשכמובן היו גם כבישים ארוכים עם תאורה שדימו מסלולי המראה בשדה התעופה. במבצע הגרמני השתתפו אלפי חיילים ועובדי כפיה שאף הכינו בובות של בני אדם שיאיישו את המחנות.

אך האמריקאים גילו זאת. מרגלים שראו את התכונה העבירו את הדיווח לארה"ב והפיקוד האמריקאי צחק בשקט והכין בהתאם את תוכניות המלחמה שלו.

שדה התעופה המזויף

אחרי שבועות של עבודה, לילה אחד באוקטובר 1942, כמה מטוסים של חיל האוויר האמריקאי חדרו לשטח האווירי הגרמני בגובה רב, הם טסו מעל המחנה המזויף והטילו מספר טילים. כשהטילים הגיעו לקרקע, הגרמנים הופתעו לראות שהם לא מתפוצצים, אך עוד יותר נדהמו כשגילו שהטילים עשויים - מעץ!

היה כתוב עליהם "wood for wood" - עץ תמורת עץ.

ורנר תייל, מי שהיה קצין לופטוואפה בחיל האוויר הגרמני, שאת סיפורו על מציאת אותם טילי עץ מצאתי בסרטון ברשת, מודה לאותם טייסים. הסיבה לאותם טילים, מעבר לבדיחה והזלזול בצבא הגרמני, הייתה האמירה והאזהרה של "אנחנו יודעים בדיוק מה אתם עושים והיכן, כדאי לכם להיכנע".

הטיל מעץ שנורה

האמת, כששמעתי לראשונה על הסיפור חשבתי שמדובר באגדה אורבנית. אך חיפוש מעמיק באתרים שונים כולל באתר snoops שמתמחה באימות או הפרכת סיפורים מגלה שיש דברים בגו. מה בדיוק והיכן, האם מדובר בחיל האויר האמריקאי או הבריטי, האם זה היה טיל אחד או כמה? לא ברור. אך בוודאי לא מדובר בסיפור מומצא לחלוטין.

לדברי האתר, המקור הראשון הוא בדיווח של כתב חדשות CBS בשם יליאם ל. שירר, שכתב את הדברים הבאים: "פלוני אמר לי דבר מצחיק. הוא סיפר שהגרמנים השלימו לאחרונה בסיס אחד גדול מאוד ליד אמסטרדם. הם העמידו יותר ממאה מטוסי דמה עשויים עץ על השדה וחיכו שהבריטים יבואו ויפציצו אותם. למחרת בבוקר אכן הגיעו הבריטים והפילו הרבה פצצות. הפצצות היו עשויות עץ".

הטייס הגרמני (צילומסך: מתוך יוטיוב)

ואם הסיפור מרתק אתכם ואתם קוראים צרפתית, יש את ספר "חידת פצצת העץ" שכתב הסופר הצרפתי, פייר-אנטואן קורובל, הוא חקר ודיבר בנושא עם עשרות חיילים וטייסים מהצבאות השונים.

אגב, במהלך המחקר סביב הנושא מצאתי כי אפשר לקנות טיל עץ, דמוי הטיל אותו זרקו הבריטים. יכול להיות נחמד, תזכורת לפסוק מישעיהו ב' בו הנביא כותב: "וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה".

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר