55 שנה לאסון

צה"ל חושף את מאמצי החיפוש אחר הצוללת 'דקר'

55 שנים להיעלמותה של הצוללת אח"י "דקר", ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מפרסם את יומן המבצעים, המתאר את מאמצי החיפוש אחר הצוללת על 69 מלחיה (מעניין)

(צילום: משרד הביטחון)

55 שנים להיעלמותה של הצוללת אח"י "דקר", ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מפרסם את יומן המבצעים, המתאר את מאמצי החיפוש אחר הצוללת, התיאום בין הכוחות הרבים בשטח, הסריקות אחרי כל ממצא על אף מזג האוויר הסוער, התקווה שמדובר בתקלת קשר בלבד וההבנה העצובה כי אפסו הסיכויים להציל את 69 אנשי הצוות ויש להפסיק את החיפושים.

יומן אג"מ מבצעים- 28.1.68

"לפני כשלוש שעות, נשלחה הודעה לצוללת (דקר) ע"י ים-3 - אם היא שומעת אותם שתוציא את המצוף השני. בשעה 20:10 התקבלה הודעה מאניית הסוחר "יפו" כי היא קולטת שידור חלש ולא ברור 43.40 כיוון לא ידוע.... ים-3 מנסה בתחנות שלו לקלוט את השידור ולגלות את הכיוון. הם משערים כי השידור הוא תשובה לשידור שלו לפני 3 שעות".

"ההנחה היא שדקר נמצאת בינך (אח"י משגב) לבין 'יפו' היא שומעת ואינה יכולה לענות".

יומן אג"מ מבצעים 29.1.68

"מיחידה 515 נמסר כי נשמעים צפצופים על תדר המצוקה של הצוללת, לא ברור הכיוון".

"הלבנונים מסרו למטה החיפושים בקפריסין כי הם גם כן יסייעו לחיפושים אחר "'דקר'".

יומן אג"מ מבצעים 30.1.68

"אין אישור לאח"י 'יפו' להתקרב לעבר החפצים השטים בים כ-65 מייל מפורט סעיד. יש להרחיק את אח"י יפו לגזרת סיור אחרת שאינה קרובה לחוף מצרים. חיל הים רשאי להשיט אניית סוחר מחר, 31 בינואר 68 בשעות היום לאזור החפצים השטים שבטווח 65 מייל מפורט סעיד. ובכל מקרה לא פחות מ-50 מייל מחוף מצרים".

"הסכמנו כולנו (מטה החיפושים בקפריסין) פה אחד שהזמן האחרון להצלת ניצולים מהצוללת הוא הלילה".

יומן אג"מ מבצעים 2.2.68

"החל מה-1 בפברואר בצהריים נשמעות תשובות לפניות שלנו כאילו מאח"י "דקר" בשם "דיסקית". כיוונים מצביעים על צפ' טורקיה ומז' קפרסין. הנושא בבדיקה 3 כלי שייט שלנו המסיירים בסביבה. ייתכן וזו הפרעה מכוונת".

יומן אג"מ מבצעים 4.2.68

"חיל הים נמצא בשלבי הפסקת החיפושים, חיל האוויר יפסיק גם הוא את חיפושיו בסביבות השעה 14:00. כל הסירות המשתתפות בחיפושים יגיעו חזרה לחיפה היום בערב".

החיפושים

כמו כן, מפרסם ארכיון צה"ל במשרד הביטחון את הדו"ח הראשוני שנכתב על העלמות "דקר" בתאריך 28.1.68, 4 ימים לאחר התקשורת הוודאית האחרונה שבה מסרה הצוללת הגדרה מדויקת של מיקומה וכן את מכתבו של הרב הראשי לצה"ל באותה העת, אלוף שלמה גורן לשר הביטחון בנוגע להתרת עגונות הדקר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר