"מתנה של פעם בחיים"

"שוק ירוק" | כך הפך הפיסטוק לטרנד בעולם הקינוחים בארץ

ביום בהיר אחד יוצר תוכן עיצב שלגון בטעם קראנץ פיסטוק וגרם לסחרחורת במערכת הגלידות • הצרכנים רדפו אחרי המוצר וגרמו לשוק שחור • מה עומד מאחורי טרנד הפיסטוק והאם ארי טננבוים השיג לעצמו שלגון פיסטוק? (מגזין כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

השוק השחור

לא בכל יום נתקלים בסיפור כמו זה של "קראנץ פיסטוק" ופיסטוק בכלל. מדובר בסיפור של אחד בדור שאי אפשר לדלג עליו.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

בואו נתחיל מהתחלה.

בפברואר 2019 הוציאה חברת שטראוס גלידת מגנום פיסטוק. הציבור אהב את הטעם והוא הפך לפופולרי. באפריל 2022 הגלידות נאספו מהמדפים בשל סלמונלה שהתגלתה בשוקולד של שטראוס.

לכאורה, כאן נגמר הסיפור.

אלא שכאן החלה התפתחות דרמתית בסיפור. יוצר וכותב תוכן בשם אוהד ראוך מתל אביב פתח קבוצה בפייסבוק בשם "אוהבים פה פיסטוק" שם הוא יצר עיצוב לגדילת קראנץ פיסטוק של נסטלה.

בנסטלה ראו את התופעה והחליטו לייצר כמות מוגבלת של גלידות בטעם פיסטוק. הם יצרו קשר עם ראוך והזמינו אותו לראות את היצור במפעל. הוא קיבלת תיק מלא שלגונים בטעם פיסטוק.

במחשבה ראשונה היה נראה למנהלי החברה כי קראנץ' מיועד לצעירים ואילו פיסטוק מתאים יותר למבוגרים, אך מהר מאוד הם הופתעו לגלות שרבע מיליון השלגונים שהם יצרו בתור התחלה נחטפו במהירות וקשה עד בלתי אפשרי היה להשיג שלגון קראץ' פיסטוק בחנויות.

ישנם מספר בעלי חנויות שניצלו את המצב והעלו את המחירים של שלגון הקראנץ' לחמישה עשר שקלים כאשר מחיר ממוצע לשלגון עמד על 25 שקלים.

תופעה מעניינת התפתחה סביב הבהלה להשגת קראנץ' פיסטוק. ברשת החברתית טיקטוק אנשים העלו סרטונים אחר מרדפים להשגת השלגון ומקומות מיוחדים בהם ניתן למצוא אותו. מתכונים הוצעו לקהל הרחב על מנת להכין מנה אישית כזו בבית למי שלא הצליח להניח ידו על קראנץ' פיסטוק.

תאמינו או לא, אבל התפתח שוק שחור, או "שוק ירוק" אם תרצו, סביב הבהלה לקראנץ' פיסטוק. המחירים האמירו. כך ניתן היה למצוא שלגון בחמישים שקל, או שניים בחמישים ואף ניתן היה למצוא גלידת קראנץ' פיסטוק במחיר של מאה וחמישים שקלים חדשים!

ממש שוק שחור לכל דבר ועניין.

בהמשך השנה הודיעו בנסטלה כי חברת המשלוחים 'וולט' תמכור שלגוני קראנץ' פיסטוק בעשרה שקלים בלבד בעת הזמנת משלוח דרך החברה.

באוגוסט 2021 הודיעה נסטלה כי הם הוציאו לשוק עוד 750 אלף יחידות נוספות וכאן הם יסיימו את שיווק המוצר.

לאה ריינר מלמד, סמנכ"לית שיווק בגלידות נסטלה, הודתה בזמנו שההצלחה הספונטנית היא "מתנה של פעם בחיים".

"טעם מרענן ואחר"

כדי להכיר יותר את 'טרנד הפיסטוק' פנינו ללירז סופרין, מנהל שיווק מחלבות שטראוס: "מהראייה שלנו הסיפור של הפיסטוק התחמם מאוד בחודשים האחרונים, אך יש לציין כי הוא קיים בשוק לא מעט שנים.

"בעולם הקונדיטוריה יש יותר ויותר עניין ועיסוק בחומר הגלם הזה וגם בגלידות שהגיע כטרנד שתפס תאוצה. גם בעולמות שלנו, במעדנים ויוגורטים, אנחנו בודקים מה תופס חזק ומאמצים אותם למוצרים שלנו, כך לדוגמה יש לנו את דנונה ויטבתה שמכילים פיסטוק".

הציבור אוהב את זה?

"כמו שנראה כרגע הציבור אוהב את זה מאוד. מדובר במהדרות מוגבלות ויש חוסרים כל הזמן כי זה נחטף מהמדף".

מה טעים בפיסטוק? אני שואל בכנות...

לירז צוחק: "אישית אני מאוד אוהב פיסטוק. אני חושב שזה מחובר מאוד לחיך הישראלי. אולי בגלל שאנחנו רגילים לזה מהפיצוחים. יש לזה טעם מרענן ואחר".

איך אתה רואה את המהלך שעשו נסטלה עם הקראנץ' פיסטוק?

"אני מרגיש שזה תופס יותר תאוצה. נראה שהרבה מתחברים לזה. מדובר במהלך חזק שהעצים את הסיפור לאהבה לפיסטוק. אני מעיד כצרכן שהוא טעים ומוצלח ועשה להם עבודה יפה ונתן 'בוסט' לכל הטרנד של הפיסטוק".

לאן זה הולך כל הקטע הזה עם הפיסטוק?

"זה ימשיך ללוות אותנו הלאה. לא באותה עצימות, אבל זה ימשיך איתנו הלאה".

מרגע של שעמום בסגר לטרנד של מדינה שלימה

פנינו לדבר עם יוצר הטרנד הנוכחי אוהד ראוך, שגם לכל 'המהומה' סביב קראנץ' הפיסטוק.

מאיפה נולדה האהבה לפיסטוק?

"כנראה משהו בילדות, כשסבתא שלי הייתה מביאה פיסטוקים מהשוק ומבקשת ממני לעזור לה לפתח ולקלף אותם. היא הייתה מסדרת אותם על מגש בתנור וקולה אותם. הריח שהיה מתפזר בחלל המטבח כנראה עוד יושב לי איפה שהוא בראש ולוחץ לי על זיכרון מאוד כיף ונעים".

מה גרם לך לעשות את העיצוב של הקראנץ?

"כאיש סושיאל וקופירייטר, בין סגרים ותקופת אי וודאות בקורונה זיהיתי שיח פורה בקבוצת "רעבים ברעבך" בפייסבוק. הבנתי שפיסטוק מקבל יחס ואהדה. התחלתי לעצב בפוטושופ מוצרים אהובים ומוכרים בגרסת הפיסטוק שלהם, לכתוב בצורה הומוריסטית ולהעלות לקבוצה. בין רשימת המוצרים שעיצבתי והעליתי, עלה פוסט של הקראנץ' פיסטוק".

ופתאום, פונים אליך מנסטלה וזה הופך לרציני, איך קיבלת את זה שהם פנו אליך?

"כשסמנכ"לית השיווק הודיעה לי שהם החליטו לצאת עם מהדורה מוגבלת ושאני אהיה הפנים של המהלך ושותף מלא – הייתי בשוק. זו הייתה כנראה שיחת הטלפון הכי משמחת בחיי. התרגשתי נורא, משהו מאותה שיחה מילא לי את הלב.

"היום אני עושה הרצאות בהן אני מספר את הסיפור המלא, איך מרגע של שעמום מוחלט בקורונה, זה הפך לסנסציה שיווקית שסחפה מדינה שלמה".

"לא נייצר עוד"

ומאהוד אנו עוברים לדבר עם לאה ריינר מלמד, סמנכ"לית שיווק בגלידות נסטלה, בשאלה המסקרנת מכולם מדוע החלטתם להשיק את שלגון קראנץ' פיסטוק?

"קראנץ' פיסטוק הוא מוצר שהחל כבקשה שעלתה מהרשת", מספרת לאה, "טרנד הפיסטוק הלך וצבר תאוצה בשנה וחצי האחרונות, זיהינו את השיח ברשת וכשהגיעה ההזדמנות החלטנו לפעול.

"הפוסט שהעלה אוהד ראוך בקהילת רעבים ברעבך עם ההדמיה שיצר בעצמו של קראנץ' בטעם פיסטוק – קיבל מאות לייקים, שיתופים ותגובות. אנחנו זיהינו את ההתרחשות שקרתה ברשת והחלטנו להרים את הכפפה ולהגשים את החלום של הצרכנים.

"באותה תקופה, פיסטוק היה טעם נישתי, ובפרט מאוד בוגר ולכן היה אלמנט של סיכון בפיתוח הזה, אך ההקשבה לצרכנים גרמה להתלהבות רבה והסנסציה שנהייתה מהמוצר הזה עלו על כל הדמיונות שלנו".

"מה אומר ומה אדבר"; הקראנץ' פיסטוק בידינו

מתי קלטתם שזה הופך לטרנד ענק?

"קראנץ' פיסטוק יוצר במהדורה מוגבלת מתוך החשיבה שמדובר, כאמור, במוצר נישתי, עם זאת, המקררים התרוקנו במהירות והשלגון הירוק שתוכנן כמהדורה מוגבלת עם 500,000 יחידות למכירה שנתית נמכר כולו תוך חודש אחד בלבד. בעקבות הביקוש הרב, ייצרנו בסופו של דבר פי 3 ממה שתכננו תחילה".

האם יהיה ייצור נוסף של קראנץ' פיסטוק?

"ניסינו כמה שניתן לצמצם את הפערים בין הביקוש להיצע, ובכל זאת להשאיר את המוצר כמהדורה מיוחדת. לא מתוכנן בשלב זה להיות ייצור נוסף אך בעונה הקרובה צפויות הפתעות מרגשות לא פחות. אני מבטיחה שיהיה מעניין".

האם כותב השורות השיג קראנץ' פיסטוק?

אי אפשר לסיים את הכתבה בלי שטעמתי את הקראנץ' פיסטוק. הן אני חייב לדווח לקוראים היקרים האם השלגון טעים או לא שווה את הטרחה.

בקבוצות הפייסבוק – אין מי שענה שיש לו מהשלגון שכבר נעלם לפני כמה חודשים מהמדפים, כך שכמעט ירדתי מהסיפור להשיג לעצמי שלגון כזה לטעימה.

אבל, לאחר שפניתי לנסטלה עצמה, הם אמרו לי כי אם אבוא עד לרמת החייל – הם ייתנו לי לטעום כזה.

מה אומרים, נסעתי או לא?

ברור שכן.

בעודי חזור מכתבת מגזין שהייתי צריך לעשות בסביבה, נסעתי לרמת החייל וקיבלתי ישר ממשרדי החברה את השלגון המבוקש.

פתחתי את העטיפה המרשרשת, בירכתי "שהכל נהיה בדברו" בכוונה - ונתתי נגיסה.

מה אומר ומה אדבר. היה שווה. טעים מאוד. מתוק ועשיר. התאים לי בול.

רגע, מה עשיתי?! עכשיו אני רוצה עוד וכבר אי אפשר להשיג יותר...

לא רק בגלידות. משקה בטעם פיסטוק של יטבתה (צילום: שטראוס)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר