הביקור ההיסטורי

אובמה ברמאללה: הפלסטינים זכאים לסיום הכיבוש ולמדינה • שידור חי

נשיא ארה"ב ברק אובמה פתח את יומו השני בישראל בביקור במוזיאון ישראל - שם סייר עם רה"מ נתניהו בהיכל הספר והתרשם מהמגילות הגנוזות, ובתערוכת הטכנולוגיה הישראלית אותה הגדיר כ"מעוררת השראה". משם, המשיך לביקור ברמאללה ופגישה עם אבו מאזן. במסיבת העיתונאים אמר אובמה כי "הפלסטינים זכאים לסיום הכיבוש" • הצטרפו לשידור חי מהביקור ברמאללה באדיבות אתר ynet (חדשות, בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
אובמה עם אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

היום השני: נשיא ארה"ב ברק אובמה פתח את יומו השני בישראל בביקור במוזיאון ישראל ובתערוכת הטכנולוגיה הישראלית. משם, המשיך לביקור ברמאללה ופגישה עם אבו מאזן. אתר "כיכר השבת" ממשיך ללוות בשידור חי את ביקור הנשיא.

צפו בשידור חי מביקור הנשיא אובמה ברמאללה:

הנשיא אובמה התקבל בטקס קצר עם רדתו מהמסוק במוקטעה ברמאללה, ונועד לפגישה ממושכת עם יו"ר הרשות אבו מאזן, שגינה את הירי הבוקר לעבר שדרות.

"אנחנו מגנים את האלימות נגד אזרחים, ולא משנה מה מקורה", צוטט אבו מאזן על-ידי יועצו המדיני נימר חמאד, "אנחנו בעד ביסוס הרגיעה ההדדית והכוללת ברצועת עזה, ולפיכך גם תמכתי בהסכם שהגיעו אליו חמאס וישראל בתיווך מצרי".

עם סיום פגישתם, כינסו השניים מסיבת עיתונאים, בה הצהיר הנשיא ברק אובמה כי הפלסטינים זכאים לסיום הכיבוש ולמדינה, ובתשובה לשאלה במסיבת העיתונאים הוסיף: "אמרתי לנתניהו שההתנחלויות פוגעות בתהליך השלום".

"הייתי פה לפני חמש שנים וזה עונג לראות את ההתקדמות והאתגרים. אני חוזר לגדה המערבית משום שארה"ב מחויבת להקמת מדינה עצמאית וריבונית שהיא פלסטין", הבהיר אובמה בנאומו, "לפלסטינים מגיע עתיד של תקווה, שזכויותיהם יכובדו ושהמחר יהיה טוב מהיום. שיהיו לילדיהם חיים של כבוד והזדמנות. בפשטות: לפלסטינים מגיעה מדינה משלהם. ארה"ב ממשיכה לתמוך במאמצים האלה באמצעות היותה התורמת המרכזית הגדולה ביותר לרשות הפלסטינית".

אובמה תקף בדבריו את ארגון החמאס ואמר כי הוא מסרב לזנוח את דרך האלימות. "הוא רוצה בעיקר לתקוף את ישראל ולא לבנות את פלסטין. ראינו את ההתקפה הבוקר בשדרות ואנו מגנים אותה", הוסיף אובמה.

"אנחנו רוצים לראות שתי מדינות שנהנות משלום וביטחון בגבולות מוכרים. הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות מו"מ ישיר. אין קיצורי דרך", הבהיר הנשיא אובמה.

הנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, אמר לאובמה במסיבת העיתונאים כי "העם הפלסטיני שמקבל אותך היום מבקש את הפשוטות שבזכויות - חופש ושלום - ומקווה שזה יקרה מהר כדי שהוא יוכל לחיות על אדמת מדינת פלסטין בגבולות 4 ביוני 1967, מדינה שבירתה ירושלים, לצד מדינת ישראל".

"אנחנו מאמינים שהשלום הוא דחוף", הוסיף אבו מאזן, "אבל השלום לא יכול לבוא תוך אלימות, כיבוש, התחנחלויות, מעצרים, סגר והתנכרות לזכויות הפליטים. אנחנו רוצים שלום צודק שיסיים את הכיבוש, שלום שיביא יציבות לכל עמי האזור".

במקביל לפגישתם של אובמה ואבו מאזן, קיימו מאות פלסטינים הפגנת מחאה, במהלכה השליך אחד המפגינים נעל על תמונת אבומה וקרא לו "לעזוב את פלסטין".

לאחר מסיבת העיתונאים יסבו השניים לארוחת צהריים. לאחריה ייצא אובמה מהמוקטעה לביקור במרכז צעירים באל-בירה - בשיירה מאובטח, שם יפגוש בני נוער פלסטינים בלווית ראש הממשלה הפסלטיני סלאם פיאד.

בוקר תרבותי

סמוך לשעה 09:00 בבוקר, הגיע הנשיא ברק אובמה למוזיאון ישראל, שם המתין לו ראש הממשלה בנימין נתניהו. אובמה סייר בהיכל הספר והתרשם מהמגילות הגנוזות.

לאחר הסיור, פגש אובמה בזמר דודו פישר, ששר באוזניו את "עושם שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל".

משם, המשיך אובמה לסיור בתערוכה הטכנולוגית המיוחדת, וצפה בהישגי התעשייה הישראלית. התערוכה כללה שבעה פיצוחים ישראליים: תחליפי אנרגיה, המאבק בתאונות הדרכים, רפואה, חילוץ והצלה ורובוטיקה.

עוד הוצג בפני אובמה, מערכת שמתריעה על מצבים מסוכנים בכביש, שלד חיצוני ממונע שמשיב למשותקים את היכולות ללכת ולשבת, קסדה המאפשרת שליטה במחשב בכוח המחשבה או בהבעות פנים בלבד ופיתוחים נוספים, אובמה הגדיר את הטכנולוגיה כ"מעוררת השראה".

כאשר הוצג בפני אובמה, אחד הפיתוחים שנקרא "רובוט נחש", הגיב אובמה: "אשתי ממש לא הייתה אוהב את זה".

במהלך הסיור, טעם אובמה מצה והגדיר אותה כ"טעימה". נשיא המדינה שמעון פרס, פגש את אובמה בתערוכה, ואמר לו שלא יתעכב ברמאללה מאחר ומחכה לו ארוחת ערב בירושלים.

עם תום הסיור התרבותי, המריא אובמה במסוק שלו לעבר רמאללה, שם ייפגש עם אבו מאזן, ולאחר הפגישה יקימו מסיבת עיתונאים משותפת ויסבו לארוחת צהריים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר