יום אבל יהודי? לא בערוץ 2

אודישנים לתוכנית טלוויזיה בעיצומו של יום תשעה באב

צום תשעה באב, בו יציין עם ישראל את אבלו על חורבן בית המקדש, יחול ביום שלישי. היום הזה מוגדר בחוק כ"יום אבל לעם היהודי", אך הדבר לא מפריע לתוכנית הכישרונות 'אקס פקטור' שתשודר בערוץ 2 לקיים יום צילומים בעיצומו של הצום. מהפקת התוכנית נמסר כי יבדקו מה הם יכולים לעשות בעניין (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
לוגו 'אקס פקטור' לצד אבלים בתשעה באב בשריד בית מקדשנו (צילום: פלאש 90 למצולם אין קשר לנאמר בכתבה)

אודישנים ביום האבל: משקיעת החמה ביום שני ועד לצאת הכוכבים ביום שלישי, יתאבל עם ישראל על חורבן בית המקדש ויציין את יום תשעה באב. שריד בית מקדשנו יתמלא באבלים שיבכו את החורבן.

במקביל בעיצומו של יום האבל הלאומי, באולפני תוכנית המוזיקה אקס פקטור (Xfactor) שתשודר על ידי זכיינית ערוץ 2 - רשת, יתכנסו מתמודדים לתוכנית אודישנים "מיוחדת" בה יבוצעו שירים ומחולות.

צום תשעה באב נקבע לציון חורבן בתי המקדש, והוא שיאו של ימי בן המצרים בו מתאבלים ונוהגים מנהגי האבלות במשך שלושה שבועות בעקבות חורבן הבית הקדוש לעם היהודי.

העם היהודי יציין בצום ובקינות את תשעה באב, שבו מציין הרמב"ם אירעו חמישה דברים - נגזר על ישראל במדבר שלא ייכנסו לארץ, חרב בית ראשון ובית שני, העיר ביתר נפלה בידי הרומאים ונהרגו רבבות מעם ישראל וכן העיר ירושלים נחרשה על-ידי טורנוסרופוס הרשע ממלכי אדום.

בשל חומרתו של צום תשעה באב, מחויבים בו בחמישה עינויים בהם בין היתר איסור אכילה ושתייה, רחיצה ונעילת נעליים עשויים מעור. בנוסף, נמנעים מישיבה על כיסא גבוה עד חצות היום.

גם מדינת ישראל מכירה ביום הזה כיום צום ואבל והכנסת אף חוקקה את החוק האוסר פתיחת בתי עינוגים בתשעה באב וקובע כי בסמכות רשות מקומית להתקין חוק עזר שיאסור פתיחת בתי אוכל בליל תשעה באב. בנוסף לכך, מרבית מקומות העבודה סגורים בתשעה באב.

יצוין כי החוק אף נפתח בקביעה כי "תשעה באב הוא יום אבל לעם היהודי על חורבן בית המקדש".

כאמור, למרות כל זאת, תוכנית הטלוויזיה הישראלית 'אקס פקטור', תקיים יום אודישנים בעיצומו של תשעה באב.

באתר האינטרנט של התוכנית, מוזמנים הציבור להשתתף ביום צילומים שייערכו בהיכל 'נוקיה' בתל אביב, כאשר התוכנית הקרובה מתוכננת להצטלם ביום שלישי - 16/07, בין השעות 11:00 בבוקר ל-16:00 אחר-הצהריים.

מתמודדים דתיים, חובשי כיפה, פנו ל"כיכר השבת", והביעו את זעמם על חוסר ההתחשבות מצד מפיקי התוכנית לקיום יום צילום דווקא ביום תשעה באב.

ההזמנה ליום הצילומים (צילום מסך: אתר התוכנית)

גם בדף הפייסבוק של התוכנית, התלוננו גולשים רבים על קיום יום צילומים של התוכנית בתשעה באב. "נראה לכם הגיוני יום אודישנים בט' באב??", תהה אחד הגולשים.

גולש אחר כתב: "x factor ישראל וזכיינית ערוץ 2 רשת פשוט מנותקים מהעם. איך יכול להיות שמכל ימות השנה דווקא תשעה באב (יום המוגדר יום אבל לאומי עפ"י חוק) נבחר כיום האודשינים של התוכנית. כשכמה פרחחים שפלים עשו על האש ביום השואה כל התקשורת הזדעקה עם כותרות ענק. איפה התקשורת היום???".

הגולש, מזכיר את העליהם התקשורתי נגד כל הציבור החרדי בעקבות קבוצה קטנה של בחורים חרדים שהעזו לעשות "על האש, בגן סאקר ביום הזיכרון לשואה ולגבורה.

גולש נוסף, כתב בדף התוכנית: "האם זה נכון שהזמנתם אנשים לאודישנים דווקא ביום ט' באב 16.7? יום זיכרון לחורבן בית המקדש יום צום ואבל לעם היהודי מזה יותר מ-2000 שנה? אני מקווה שזאת טעות כי אחרת הרבה יהודים יראו זאת כחוסר רגישות ופגיעה ברגשות היהודיים ובאחדות העם".

אתר "כיכר השבת" פנה לחברת 'אבוט המאירי' המפיקה את התוכנית, שם נאמר לנו כי התוכנית לא נעשית דווקא ביום צום תשעה באב. "טוב שאתה מעלה את זה נבדוק מה אנחנו יכולים לעשות עם זה", נמסר לנו.

"זה לא משהו שהוא בכוונה תחילה אבל נבדוק את זה, אנחנו שמחים שאתם מעירים את תשומת ליבנו, נבדוק מה אנחנו יכולים לעשות בעניין", אומרים בחברה המפיקה.

בחברה הדגישו כי לא מדובר ביום אודישנים פתוחים לציבור אלא ביום צילום למתמודדים שכבר עברו כברת דרך בתוכנית ומתמודדים שיבקשו שלא להופיע ביום האבל היהודי תשעה באב החברה תעשה הכל כדי להתחשב בהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר