ל-20% מהקשישים אין חימום

מחקר מטריד וכואב שמתפרסם בימים אלו, מגלה כי 20 אחוזים מהקשישים בישראל אינם מסוגלים לעמוד בתשלומי החשמל עבור חימום לבתיהם ומוותרים על-כך בימי החורף (חדשות)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

מחקר מטריד וכואב שמתפרסם בימים אלו, מגלה כי 20 אחוזים מהקשישים בישראל אינם מסוגלים לעמוד בתשלומי החשמל עבור חימום לבתיהם.

מהמחקר שנערך על ידי הקרן לידידות, עולה כי הקשישים מוותרים על חימום הבית בחורף, בשל קשיים כלכליים. למחקר מצטרף דו"ח של מרכז טאוב מהחודש שעבר, לפיו 21% מהקשישים בישראל חיים מתחת לקו העוני וכי שיעורי העוני ישראל עומדים במקום גבוה ביחס למדינות מפותחות אחרות.

מאחורי המספרים בסטטיסטיקה נמצאים בני אדם, לרוב גלמודים, בעלי יכולת כלכלית מועטה. אחד מהם הוא ד"ר ולנטין עקבסון. בראיון שנערך עמו בynet, מספר עקבסון כי הוא עלה לארץ מרוסיה לפני קרוב ל-12 שנה. שם הוא היה רופא נרפולוג מכובד, אך כעת הוא נתון במצב זהה לחולים בהם הוא טיפל וסובל ממחלת ריאות כרונית ומחלת לב. עקבסון הוא קשיש סיעודי בן 83 המתגורר לבדו בערד. הוא מתקיים מקצבת זקנה זעומה והשלמת הכנסה בגובה 2,800 שקל וסיוע של 1,000 שקלים בשכר הדירה.

בחורף, העוני מורגש עוד יותר. עקבסון לא מדליק את התנור שבביתו, אלא רק לכמה דקות לפני השינה. "אני יושב בבית כל היום עם מעילים כאילו אני בחוץ" הוא מעיד. מחוסר אמצעים, עקבסון נתון בדילמה תמידית מה לקנות; אוכל או תרופות. "הקצבה לא מכסה כלום. מתי מישהו יעזור לנו? נגזר עלינו למות לפני שמישהו יגיע אלינו?".

לאור הנתונים החמורים, נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין אומר כי "ממשלת ישראל חייבת לפעול להתאמת גובה הקצבאות ליוקר המחיה כך שהקשישים, התלויים בהן באופן מוחלט, יוכלו לא רק לשרוד אלא לחיות בכבוד", הוא מוסיף. "הקרן לידידות עושה כמיטב יכולתה לסייע לשיפור מצבם של עשרות אלפי קשישים, אבל האחריות לרווחתם ולאספקת צורכיהם הבסיסיים של חסרי הישע בחברה היא של המדינה. נכון להיום אוכלוסיית הקשישים הנזקקים נמצאת בסדר עדיפות נמוך יחסית בתוכניות הממשלה והביטוח הלאומי כפי שפורסמו עד כה".

במקביל, הורה השבוע מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן שלא לנתק חשמל בגין חובות עד שתחלוף הסערה. החברה יצרה קשר עם הלקוחות והודיעה להם כי החשמל יוחזר להם, וביום ראשון יהיה עליהם להסדיר את החוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר