אלי כהן מדבר על ההפסד: "שלטון החוק ניצח, אני הפסדתי"

אלי כהן, שהפסיד במערכה מול משה אבוטבול החרדי בבית שמש, מדבר על התבוסה: "שלטון החוק ניצח, אני הפסדתי", על ההסתה: "רק מי שיש לו שנאה יכול להאשים אותי" (ראיון מיוחד)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אלי כהן, נכשל (צילום: פלאש 90)

הובס בפעם השנייה: אל מטה הבחירות החילוני ברחוב ברוש 5 בעיר הוותיקה בבית שמש הגיעו ביום שלישי עשרות פעילים בכדי לנסות ולהציל את המצב. המועמד כמו גם אנשיו שידרו לחץ מאז שעות הערב המוקדמות. בתוך תוכם הם חזו את תוצאת ההפסד עוד בטרם פורסמו.

אלי כהן שהתמודד לראשות העיר הובס השבוע בפעם השנייה ברציפות. הפעם הראשונה הייתה בסוף שנת 2013 כאשר התמודד מול משה אבוטבול שנבחר לתקופת כהונה שנייה עם 51% מקולות הבוחרים. עקב חשד לזיופים שהתגלו בבחירות מצד החרדים, הורה בית המשפט העליון על בחירות חוזרות. כהן עצמו טוען כי בפעם הקודמת לא הפסיד משום שלדבריו הבחירות זויפו.

בניגוד לפעם הקודמת, הפעם כהן מדבר במונחים של הפסד וניצחון. הוא מקבל את דין הבוחר ומוכן להשאיר הכול מאחור."יש כאן הליך דמוקרטי שהתקיים ואני מברך עליו. בירכתי את משה אבוטבול ואני מאחל לו בהצלחה".

למרות זאת, מוטב לזכור כיצד התנהלה העיר בחודשי הבחירות. הפצעים עדיין מדממים וספק רב אם ניתן יהיה אי פעם לאחות את הקרעים לאור קמפיין השנאה שהופץ נגד החרדים.

בראיון לאתר "כיכר השבת" כהן דוחה את האשמות כלפיו כמי שהיה אחראי לקמפיין ההסתה והשטנה: "רק מי שיש לו שנאה בלב יכול להאשים אותי בקמפיין שנאה, אפילו אחרי הבחירות יצא באחד האתרים שציירו אתי כהמן הרשע ושבעיתון תומכיו של המועמד אבוטבול ציירו אותי כשטן וציירו את כל מי שאיננו חרדי כשונא דת. לצערי הרב אין פלא, שהם יגידו שאחרים שונאים. חבל, אני לא באתי לראיון הזה כדי לדבר על העבר אלא העתיד".

כהן אומר כי למרות ההפסד באי הניצחון, הוא הרוויח משהו אחד: "הרווחתי והפסדתי. הרווחתי יצירת תקדים בארץ לבחירות חוזרות בבית שמש לראשות העיר ולמועצה. הרווחתי שהדמוקרטיה ושלטון החוק ניצחו והפסדתי בבחירות בסופו של יום למשה אבוטבול ועל כך בירכתי אותו".

ביום הבחירות הסתובבנו בעיר בכדי להבין האם הכצעקתה - האם קמפיין ההסתה השפיע, ואכן מי שאומר שלא כך הם פני הדברים, מוטב שיחזור שוב לבית שמש. "חרדים הביתה" נוסעת חילונית צעקה לעברינו. "אני מפרנס אתכם" גער בנו פעיל של המועמד החילוני.

המועמד החילוני המובס, לא מבין על איזו הסתה אנחנו מדברים. לדבריו הוא דיבר אך ורק באחווה ובאהבה: "מאחר ודעתי גם עליך וגם על שכמותך ידועה, ומאחר ואני דיברתי באחווה ובאהבה לכל אורך הדרך ואני חושב שיש לכולנו מכנה משותף נגד הקיצוניים שגם הם לצערי הרב הכריעו את הבחירות האלה, לכן אני יכול לדבר על חזון שדיברתי עליו - שאני מקווה מאוד שמשה ישכיל ואני בטוח שכך יהיה ליצור דווקא בגלל תמיכתנו באחדות, מכנה משותף שיאחד את העיר הזאת לטובת כולם ושגם חלוקת המשאבים תהיה שוויונית".

למרות רצונו לשכוח את הקמפיין, אנחנו כאן כדי להזכיר לו ולפעיליו: באירוע חגיגי של פתיחת הקמפיין של המועמד החילוני, הגיעו אישי ציבור רבים מהצד החילוני-הדתי. על קיר הבמה התנוסס לו שלט ענק ממדים ובו נכתבו המילים הבאות "בית שמש תנצח את הקיצונים".

קמפיין זה אכן השפיע. ביום הבחירות פרסמנו כי פעיל במטה החילוני כתב לפעיל חרדי שניסה לשכנע אותו לתמוך במשה אבוטבול: "חבל אנחנו לא באיראן, היינו תולים אתכם בכיכר העיר כמו בני המן".

עם ההכרזה על תוצאות הבחירות, המועמד החרדי, משה אבוטבול קרא מעל גבי ההיתר ליריבו, אלי כהן להיכנס לקואליציה. הוא עצמו לא שמע על-כך: "אני לא בוחן כרגע קואליציה, כרגע גם אף אחד לא פנה אלי לכן זה לא רלוונטי. אני לא שמעתי ולא קיבלתי אף פנייה אלי. יש לי טלפון. את הטלפון שלי הוא מכיר ואם תהיה פנייה כזו נשב לדבר".

"יש לי יסודות עליהם דיברנו ואם הם יהיו מקובלים ואני חושב שהם לטובת כולם, אני אשמח מאוד לשתף פעולה", כהן מסביר מה יקרה במידה ופנייה זו אכן תתקבל באופן רשמי ומוסיף מה הן דרישותיו, "לי עצמי אני לא ביקשתי כלום מעולם וגם עכשיו אני לא מבקש תפקיד, לא שכר ולא שום דבר אחד אלא רק את אחדותה וטובתה של בית שמש".

ביום שאחרי התבוסה, פעיליו סירבו לקבל את הכרעת הדמוקרטיה והודיעו על רצונם לעזוב את העיר "ולהשאירה לחרדים" כלשונם. כהן עצמו לא מוכן לקבל את אותם אמירות: "מעל כל במה אני מוחה גם על רעיון חלוקתה של בית שמש. אני דוחה את האמירות על עזיבת העיר בית שמש. זה ביתי, כאן נולדתי כמעט בגיל שנה וחצי. כאן ילדיי גדלים ומתחנכים".

"לא פותרים בעיה על ידי בריחה ממנה", הוא עונה לפעיליו המיואשים, ומוסיף, "אם יש למישהו רצון לשנות הוא צריך לעבוד כאן מבפנים ולשנות. אני קורא לכולם לא רק להישאר שותפים בבנייתה של בית שמש מאוחדת ומכבדת ומתכבדת בכולם".

המועמד לראשות העיר סבור כי לא נכשל אפילו בפרמטר אחד: "אני לא חושב שנכשלתי. ניהלתי קמפיין מאוד מאוד חשוב. היו שסברו מלכתחילה שאין לו סיכוי בגלל המאזן הדמוגרפי. אני ניצחתי בשלוש מערכות: בהתמודדות האישית. באיחוד המחנה הציוני וגם במערכה הציבורית המשפטית ובסופו של דבר הרוב ניצח אמנם בפער קטן אבל ניצח".

אפילו בנושא אחד לא נכשלת? הקשנו שוב: "נכשלתי בדבר אחד שעדיין לא יצאו כל תושבי בית שמש להצביע כמו שעשו החרדים", הוא משיב. את תשובתו נועץ כהן בטענות התושבים כשיצא לרחובה של עיר ביום שאחרי התבוסה, "זו תופעה שחוזרת על עצמה אבל כבר אתמול כשהסתובבתי בעיר קיבלתי את התשובה, אנחנו מצטערים, חבל שלא התאמצנו יותר, אבל זה כבר חלב שנשפך".

כהן סבור כי בפעם הבא יהיו אלו סיכויים קלושים שמול המועמד החרדי יוצג מועמד חילוני: "אני חושב שהסיכויים שבבחירות הבאות יהיה מועמד חילוני אחר הם לדעתי נמוכים ביותר, אבל אני בעצם כמעט בטוח שאני לא חושב שבבחירות הבאות יהיו שני בלוקים חרדי וחילוני. לדעתי שניהם יתפצלו ויווצרו כאן כוחות מסוג אחר, יהיו כאן מעורבים של אינטרסים מקומיים ולא על בסיס של חרדים ושאינם כמו שהיה בירושלים ובמקומות אחרים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר