ראש המוסד לשעבר ל"כיכר השבת": "עסקת תנובה עלולה להיות מסוכנת"

ראש השב"כ לשעבר, אפרים הלוי, אומר בשיחה ל'כיכר השבת' כי עסקת מכירת "תנובה" לסינים עלול לסכן את בטחון ישראל: "מזון זה צורך בטחוני לא רק כלכלי" (חדשות, בארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
ראש השב"כ לשעבר, אפרים הלוי (צילום: פלאש 90)

עסקת מכירת השליטה בחברת תנובה לחברת ברייט פוד הסינית שנחתמה אתמול (רביעי) בעלות של 8.6 מיליארד שקלים, מעוררת סערה ביטחונית. ראש המוסר לשעבר, אפרים הלוי אומר ל"כיכר השבת" כי העסקה עלולה להוות בעיה ביטחונית בין ישראל לסיון משום שלדבריו היא זו שתכתיב את המדיניות הכלכלית בחברת הענק.

"צריך להבין אותנו, יש נכסים בבעלות המדינה ולא בבעלות אף גורם זר. היא תכתיב את המדיניות של החברה" אומר ראש המוסד לשעבר ומסביר מדוע דעתו כה נחרצת "המזון זה הדבר המרכזי שמדינה חייבת להבטיח לאזרחיה וזהו צורך ביטחוני ולא רק כלכלי. האחריות היא לוודא שמבחינה ביטחונית לא תהיה לאוכלוסייה בעיה בתחום המזון. נקודה".

ראש "המוסד" התשיעי שכיהן גם כראש המועצה לביטחון לאומי מגלה כי ממשלת סין רכשה את חברת תנובה למרות שבמדינה יש חוק האוסר מכירת חברות מזון למדינות זרות "סין לא מרשה לממשלות זרות לקנות חברות מזון סיניות".

למרות דעתו, אפרים הלוי מבהיר כי אינו קורא לביטול העסקה זאת משום שההסכם נחתם. "אני לא קורא לבטל את העסקה משום שהיא נחתמה. את שהיה לי אמרתי קודם חתימת ההסכם".

הלוי לא הראשון שמותח ביקורת כנגד עסקת הרכישה. קדמה לו, חברת-הכנסת, שלי יחימוביץ הביע את התנגדותה בדף הפייסבוק: "מכירת תנובה לסינים - מכירת חיסול של המדינה. איזו מדינה נורמלית מפקידה את בטחון המזון שלה ואת כל משק החלב שלה בידי סין?" תהתה יחימוביץ והוסיפה כי "זו הדוגמא הקשה והכואבת ביותר על ההיפך המוחלט של השקעות בישראל: לא השקעה אלא שאיבה, יניקה, ניצול והשתלטות".

"קודם מכרו את תנובה לקרן אייפקס. כך הפכו המזון הבסיסי שלנו, הפטנטים שפתחנו, החקלאות, הציונות, האדמות, תעשיית האמת – למכשיר פיננסי של חברת השקעות. עכשיו, אחרי שכל הדברים הנפלאים האלה נארזו, גולחו ונוערו למטרות בצע כסף בלבד – אייפקס מוכרת אותם בעיסקה פיננסית סיבובית לסינים". הוסיפה יחימוביץ.

יחימוביץ אומרת כי מעסקת הענק - מדינת ישראל לא תזכה לרווח: "עוד צעד להפקדת הון עתק בידי שחקנים ספקולטיביים מעטים ומדינות זרות, והפקעתו מהישראלים: צרכנים, עובדים, חקלאים, תעשיינים. כולם. עסקה ששווה מליארדי שקלים, בלי שאנחנו נראה ממנה שקל מיסים".

לאור זאת יו"ר האופוזציה לשעבר מותחת ביקורת נוקבת כנגד הממשלה: "ממשלה שעושה סיבוב תקשורתי על כל מהלך מדומיין ועל כל צעד יומיומי, אבל מאפשרת ואפילו מעודדת מכירת חיסול של כל משאב ענקי בעל ערך".

"אתם ולא ממשלת סין. עם כל הכבוד לממשלת סין". חתמה יחימוביץ את דברי הביקורת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר