אפליית 0% מע"מ

החובבנות של לפיד: "הדיון עסק במה רצוי ולא מה מצוי"

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, הפתיע בוועדה לביקורת המדינה כשאמר כי טרם נקבע אם הטבת הפטור ממע"מ לדירות שמחירן עומד על כ-600 אלף למי שלא שירת בצבא - חוקתית. היועה"מ של משרד האוצר עורר זעם כשטען כי "הדיון על ה-600 אלף התקיים בשאלה מה רצוי ולא מה מצוי" (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
וינשטיין עם לפיד (צילום: פלאש 90)

מבוכה ליאיר לפיד: המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, הפתיע הבוקר (שני) במהלך דיון בוועדה לביקורת המדינה ואמר: "הטבת הפטור ממע"מ לדירות שמחירן עומד על כ-600 אלף למי שלא שירת בצבא עדיין לא אושרה אצלנו. הדבר נבחן בימים אלה ובשבוע הקרוב נקבע אם זה בכלל חוקתי".

את הדברים אמר המשנה ליועץ המשפטי לאחר שהתברר במשרדו כי לא ברור כיצד קבע שר האוצר יאיר לפיד את רף ה-600 אלף שקלים להטבת הפטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה לציבור החרדי ולמי שלא שירת בצבא.

במהלך הדיון, שהתקיים בעקבות בקשתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, הובכו אנשי משרד האוצר בראשות לפיד ומשרד הבינוי בראשות אורי אריאל כאשר לא הצליחו להסביר כיצד קבעו כי הציבור שלא שירת יזכה לפטור ממע"מ רק לדירות בסך 600 אלף שקלים.

המבוכה הגדולה לאנשי משרד האוצר נרשמה כאשר השמאי הממשלתי, טל אלדרוטי, הודה במהלך הדיון בוועדה כי אף גורם ממשרד האוצר לא פנה אליו לקבל רשימה של מספר הדירות הקיימות בישראל בשווי של 600 אלף שקלים.

"שאלו אותי בשיחות מסדרון איזה דירות הכי זולות בארץ, אבל אף אחד לא ביקש ממני להכין משהו מסודר", אמר אלדרוטי בדיון והביך את אנשי האוצר.

יוזם הדיון ח"כ אריה דרעי אמר כי "מי שהעביר את הנתון הזה ליועץ המשפטי ידע שזה לא קיים. אז כיצד יכול להיות שדבר כזה, שהוא בנפשו של כל הורה וכל זוג צעיר, מישהו מטעה את היועץ המשפטי? האם המטרה של מי שהטעה אותו הייתה בכדי ליצור כותרות סביב העניין הזה?!".

"האם בנושא כזה שהוא בנפשו של אדם בישראל מישהו החליט ליצור כותרות? זו רק דוגמא קטנה לשקיפות של הנושא הזה של קבלת ההחלטות", טען דרעי והוסיף, "אני מבקש שיבדקו את תהליך קבלת ההחלטות הללו. האם הטעו רק את היועץ המשפטי? האם הטעו גם את לפיד? מי הגורם שהביא את הנתונים המוטעים הללו?".

מבקר המדינה, יו"ר הוועדה ויוזם הדיון אריה דרעי, הבוקר (צילום: פלאש 90)

עו"ד יואל באריס, היועץ המשפטי של משרד האוצר בראשות לפיד, ניסה לספק תשובות לטענות הקשות אך ללא הצלחה: "הדיון סביב ה-600 אלף התקיים בשאלה מה רצוי ולא מה מצוי".

יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן זעם על דבריו של באריס וצעק עליו: "אז אתם בפירוש הטעיתם את היועץ המשפטי לממשלה כשאמרתם שיש דירות בשווי הזה. לא עשיתם שום בדיקה, לא עשיתם עבודתם מטה, פשוט קבעתם מספר".

יו"ר מפלגת העבודה לשעבר ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה גם היא את תשובתו של באריס והגנה על הציבור החרדי ואמרה: "יכולתם באותה מידה לקבוע עד 600 שקל ולא עד 600 אלף. זה מספר מדומיין, מומצא".

בסיום הדיון סיכם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואמר: "לקראת הדיונים שהתקיימו בקבינט הדיור אמרנו שיש פה אפליה מוחלטת שלא נסכים לה, ולכן סוכם שנקיים דיונים. העבודה שלנו הייתה מול שר האוצר באופן אישי, כשהתפקיד שלנו זה לדאוג שלא תהיה אפליה. השאלה מול שר האוצר הייתה איך שמים את המדרגה בין משרתים ללא משרתים".

"בדיונים עלה המודל שאמר בואו נחתוך לפי מחירי הדירות", הוסיף אבי ליכט, "מי שלא שירת יקבל הטבה לשווי דירה נמוך יותר. נקבע המספר 600 אלף לצורך תזכיר החוק בלבד, מה שעניין אותנו זו הקביעה העקרונית. זה סוכם עבור התזכיר אבל לקראת ועדת השרים לענייני חקיקה בוודאי שנבוא מגובשים יותר. כרגע אנחנו עדיין נמצאים בדיונים האם ההצעה היא בכלל חוקתית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר