היועמ"ש: "בצלם" רשאי להפעיל שירות לאומי

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, קובעת כי ארגון השמאל "בצלם" רשאי להפעיל מתנדבים של השירות הלאומי: "החלטת שר שלום ג'רבי חורגת ממתחם הסבירות בנסיבות העניין" (חדשות, בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין (צילום: אמיר סלמן / פלאש 90)

דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, קובעת כי החלטתו של מנכ"ל הרשות לשירות לאומי-אזרחי, שר שלום ג'רבי, להפסיק את האישור לארגון השמאל "בצלם" כגוף הרשאי להפעיל מתנדבים במסגרת השירות, בטלה בשל שורה של פגמים פרוצדורליים שנפלו בה ומשום שהיא חורגת ממתחם הסבירות בנסיבות העניין.

בחוות דעת שכתבה זילבר נאמר כי למנכ"ל הרשות סמכות עקרונית לשלול הכרה בגוף מטעמים מסוימים, אולם ככל שעילת השלילה נסמכת על הטעם שמדובר בארגון שמסית לאלימות או תומך בפעולות טרור, הדבר חייב להיעשות על יסוד תשתית ראייתית מחמירה במיוחד, במקרים קיצוניים בלבד, ובאופן כולל ושוויוני.

"החלטת המנכ"ל בעניין "בצלם" לא עמדה בדרישה זו", קובעת זילבר, "באשר המצע העובדתי שהציג אינו מבסס את המסקנה כי תחום השירות של העמותה, ובפרט אופי הפעילות של מתנדב השירות הלאומי בה, השתנו. גם מטעם זה", נקבע בחוות הדעת, "דין החלטת המנכ"ל להתבטל".

לדבריה, "שימוש בסמכויות אדמיניסטרטיביות שמוביל לתוצאה קשה של שלילת הכרה בגוף על יסוד תשתית עובדתית דלה ונקודתית פותח פתח מסוכן לפוליטיזציה של רשות השירות הלאומי-אזרחי, העלולה להשתמש בסמכויותיה כדי לשלול הכרה רק מגופים מסוימים, תוך השתת תג מחיר כלכלי וציבורי רק על ביטויים שנויים במחלוקת מקצה אחד של הקשת הפוליטית".

עם זאת, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מציינת כי אין לפרש את החלטתה כהזדהות עם ארגון "בצלם". "ביטול החלטת המנכ"ל היא תוצאה מתחייבת הנובעת מהפגמים שנפלו בקבלת ההחלטה בענייננו, בדומה לבטלות החלטה כאמור שהייתה מתקבלת באותו האופן בעניינו של כל גוף אחר. יהא זה מהשמאל או מהימין, שנוי במחלוקת ציבורית או הממוקם דווקא בלב הקונצנזוס" כתבה זילבר.

כזכור, באוגוסט האחרון, בזמן מבצע "צוק איתן", הודיע ג'רבי למנכ"ל "בצלם" על הפסקת אישור הארגון כ"גוף מפעיל", משום שלטענתו הארגון פועל "כנגד מדינת ישראל וכנגד חיילי צה"ל בארץ ובמדינות זרות. זאת, בפרט בתקופה האחרונה בה מדינת ישראל מתמודדת עם איום אלפי רקטות וטילים על מיליונים מאזרחיה, ומנהלת מערכת מקיפה על מנת להסיר את האיום על כלל תושבי המדינה".

ב"בצלם" לא ויתרו ופנו ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בבקשה שיסטל את החלטתו של ג'רבי. כאמור, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה קבעה כי דין ההחלטה להתבטל בשל מספר נימוקים.

מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, שר-שלום ג'רבי, הגיב להחלטה ואמר "אני מכבד את החלטת היועמ"ש ואפעל לפיה. יחד עם זאת, בכוונתי לבחון את האפשרויות והאמצעים העומדים לרשותי, בכדי להביא לשינוי המצב, ובכך למנוע מצב אבסורדי שבו מדינת ישראל תמשיך לממן ארגון אשר במהלך מבצע "צוק איתן" האשים את חיילי צה"ל ומדינת ישראל בביצוע פשעי מלחמה , והוציא דיבתם רעה בכל רחבי העולם."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר