הקו החם: בעיות אכילה אצל ילדים

כרבע מהפעוטות בארצנו בגילאים המוקדמים סובלים מבעיות אכילה. מיומנות האכילה היא תהליך רציף של שלבים התפתחותיים.

בתיה הורוביץ | כיכר השבת |
(פלאש 90)

דני'לה, תאכל את הבננה'לה, זהו הייתה התמונה של האמא הדאגנית הרודפת אחר ילדיה עם כפית מלאה ונרגעת רק כאשר הצלחת ריקה כולה. אולי היה זה דור של צנע, אולי של ניצולי שואה. היום אפשר להיות ילדים טובים אפילו כשלא גומרים את כל האוכל בצלחת, היום יש שפע ומגוון גדול של מאכלים וחטיפים שקשה למצוא ילד שממש לא אוכל. ובכל זאת, אמהות רבות עדיין מתמודדות עם קשיי האכילה של ילדיהם.

קודם כל, קצת סטטיסטיקה להרגעה: כרבע מהפעוטות בארצנו בגילאי 0-5 סובלים מבעיות אכילה. אצל רובם המכריע מסתיימות הבעיות בין גילאי 4-6 שנים כך שבמרבית המקרים - אין צורך להיכנס לבהלה מיותרת.

מיומנות האכילה היא תהליך רציף של שלבים התפתחותיים.

בסביבות גיל שישה חודשים מסוגל כבר התינוק לאכול מתוך כפית. קצת אימון, הרבה סבלנות והתינוק ילמד לגרוף את המרקם הרך או המעוך מהכפית. ילמד לתמרן את המזון בחלל הפה ולבלוע את האוכל מתוך תיאום עם הנשימה. בגיל זה מתחוללת התקדמות נוספת - התינוק מגלה כי הוא יכול להכניס את ידו לפה, תנועה המעידה על תחילתה של עצמאות ויכולת אכילה שאינה תלוייה באם המאכילה.

בגיל שישה-שבעה חודשים יכול התינוק לכרסם ולמוסס ביסקויט. בשלב זה הוא לומד להכיר מרמים וטעמים חדשים, להעביר את האוכל מצד לצד בתוך הפה, לעבד אותו לגוש רך ולבלוע.

החל מגיל שמונה-תשעה חודשים ניתן לחשוף את הילד למוצקים רכים שאותם הוא מסוגל להחזיק ביד ולהביא לבד אל הפה. עכשיו הוא כבר מסוגל ללעוס את החלק הרך של הלחם יחד עם ממרח גבינה, ירקות ופירות מבושלים ואפילו קרקר או שניצל. חשוב להדגיש כי התינוק נושך את האוכל בעזרת החך ולכן גם אם השיניים מתאחרות לצמוח חשוב להתחיל בחשיפה למזונות אלו כבר בגיל הזה.

מגיל תשעה חודשים ועד לגיל שנה לומד התינוק לאכול את מרבית המאכלים באופן עצמאי כשהוא נעזר בהורים. לקראת גיל שנה יהיה מסוגל לשתות מכוס.

בשנה השנייה לחיים מתפתחות מיומנות האכילה בכפית, יכולת עיבוד של מספר מרקמים כמו מוצק ונוזל בבת אחת, וככלל ניתן לומר שהתינוק צועד את צעדיו הראשונים באכילה עצמאית.

מאכלים שאפשר להאכיל בכפית: מרקמים חלקים שאינם דורשים לעיסה או סמיכים כמו קוטג', רסק תפוחי עץ או בננה מעוכה, ירקות מבושלים ללא קליפה, ואפילו עוגיות פריכות. מרקמים הדורשים לעיסה ברצף-שניצל, קציצה, מלפפון ושאר ירקות.

מרקמים קשים הדורשים לעיסה ממושכת הם כאלו שאינם נימוחים ונשארים בחתיכות קטנות כמו ביסלי, תפוח עץ או גזר.

אם גם לכם בבית יש סרבני אכילה קטנים או שאתם מתלבטים בשאלות אחרות הקשורות להאכלה, שילחו אותן אלינו לכתובת am@kikar.net ונשמח לענות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר