יש פתרונות להשמנה קלינית

השמנה היא כבר לא רק פגם אסטטי. המשקל העודף פוגע הן בבריאות והן בתוחלת החיים. המדריך: כך תפטרו מהק"ג העודפים

שפרה כהן | כיכר השבת |
(פלאש 90)

המידע המובא בכתבה זו לקוח מאתר המידע והקהילה להשמנה קלינית.

השמנה היא כבר לא רק פגם אסטטי. כבר לפני עשר שנים הגדיר ארגון הבריאות העולמי את השמנת היתר כמגיפה עולמית ואת הסיכוי כי בקרוב תהייה ההשמנה סיבת המוות מספר אחד בארצות הברית. המשקל העודף שהגוף צובר פוגע הן בבריאות, הן בתוחלת החיים והן באיכות החיים.

אולם, יש להבחין בין השמנה יתר להשמנת יתר קלינית. במידה והמשקל שלכם עודף רק במספר קילוגרמים מסתבר שאין מדובר בהשמנה קלינית ודיאטה ופעילות גופנית יעזרו לכם להשיל את הקילוגרמים הלא רצויים. אך אם עודף משקלכם עומד על עשרות ק"ג עודפים המצב מתחיל להיות מדאיג.

פתרונות להשמנה קלינית

כדי להתגבר על השמנה קלינית צריך להוריד כמות משמעותית של קילוגרמים, אנשים רבים מספרים שהם אלופים בלרדת במשקל, רק שהבעיה היא שכעבור זמן קצר המשקל חוזר ועולה.

כ- 5% מהשמנים הקליניים יכולים על פי נתוני מחקרים לרזות באמצעות דיאטה (שיכולה לשלב גם טיפול תרופתי, ספורט או טיפול רגשי) ולשמור על ההרזיה לטווח הארוך.

אבל, וזה אבל משמעותי: 95% מהשמנים הקליניים לא יצליחו לרזות ולשמור על הפחתת המשקל למשך זמן רב.

לאור הנתונים המחקריים הידועים כיום בעולם, ממליצים ארגוני הבריאות ברחבי העולם על פתרונות כירורגיים לטיפול בהשמנה קלינית כסוג הטיפול היעיל ביותר (פתרונות ניתוחים אלו מוכרים כניתוחי "קיצור קיבה"). בשנת 1991 פורסמה הצהרת קונצנזוס בנושא, והיא אושרה מחדש בשנת 2000, בהצהרה הוכרז כי פתרונות כירורגיים הם הפתרונות שיש להציע לשמנים קליניים

הבחירה בפתרון הניתוחי אינה האופציה הראשונה אותה מציעים לשמן קליני, אלא פתרון לאחר שהדרכים האחרות כמו דיאטה או טיפול תרופתי לא הובילו להרזיה שנשמרה לטווח ארוך. הרעיון המרכזי בבסיס הטיפולים הניתוחיים הללו הוא לסייע למטופל לחוש שבע גם לאחר אכילת כמות קטנה של מזון, זאת באמצעות הגבלת נפח הקיבה (ומכאן נודע השם "קיצור קיבה"). מטופלים מעידים כי נפתרו מתחושת הרעב התמידית, הזלילה הבלתי פוסקת והתסכול המתלווה לכך. הפתרונות הניתוחיים מהווים כלי עזר להרזייה ויכולים לעזור גם לאנשים שעד כה לא הצליחו לרזות ולשמור על ההרזייה לזמן ארוך, יחד עם זאת חשוב לזכור שלא מדובר ב"פתרון קסם".

שלושה סוגי טיפולים כירורגיים הכלולים בסל הבריאות ונפוצים כיום בישראל

החדשנות כיום היא שבמגוון רחב של בתי חולים בארץ ניתן להתאים באופן אישי את הפתרון הניתוחי (הידוע בשם "קיצור קיבה") המתאים לאדם, בין השיקולים הנלקחים בחשבון בהתאמת סוג הניתוח, נכללים: גיל, מין, הרגלי אכילה, ניסיונות קודמים להפחית במשקל ומידת הצלחתם, מצב בריאות כללי ומחלות נלוות, כוח רצון ומשמעת עצמית וכן התחשבות ברצון המטופל.

הטיפולים הכירורגיים הנפוצים כיום בארץ:

1. טיפול הפיך שנועד לצמצם את נפח הקיבה באמצעות שימוש בטבעת מתכווננת ידוע בשם "ניתוח טבעת". הטבעת מולבשת על החלק העליון של הקיבה ומקטינה את נפחה.

2. טיפול שנועד הן לצמצום נפח הקיבה והן להקטנת ספיגת המזון בגוף באמצעות מעקף קיבה.

הרופא יוצר כיס קיבה קטן וכן מעקף של חלק מהמעי הדק, מכיוון שספיגת המזון מתבצעת במעי מתקבל אזור ספיגת מזון קטן יותר.

3. טיפול שנועד להקטנת נפח הקיבה ללא השפעה על הקטנת ספיגת המזון, זאת באמצעות יצירת שרוול קיבה.

ניתוח בטכניקה זעיר פולשנית

שלושת סוגי הניתוחים הללו מבוצעים בדרך כלל בשיטה מתקדמת: זעיר פולשנית המכונה לאפרוסקופיה. בטכניקה רפואית זו המכונה גם "חור המנעול", יוצרים 4-5 חתכים זעירים בדופן הבטן ודרך אחד מהם מוחדרת מצלמת וידאו זעירה המאפשרת לרופא לצפות באיברים ובהחדרת המכשור הרפואי. שימוש בשיטה הלאפרוסקופית תורם לכך שלאחר הניתוח עוצמת הכאב פחותה בהרבה, מבחינה אסתטית סימני הניתוח אינם בולטים, הסיכון לזיהום נמוך וההחלמה והחזרה לחיי שיגרה מהירות יותר.

בחלק קטן מהמקרים המטופלים אינם מתאימים לפתרון לאפרוסקופי ואז מבוצעת הפרוצדורה בטכניקה של פתיחת חלל הבטן..

שיטת הטבעת המתכווננת

"ניתוח טבעת" הינו הפתרון הכירורגי המוביל בישראל להשמנת יתר חולנית. טיפול זה מבוצע במרבית בתי החולים בארץ, כלול בסל הבריאות ומקבל כיסוי מלא על ידי קופות החולים. ניתן לבצע את את הפרוצדורה גם באופן פרטי ובעלי ביטוח משלים של קופות החולים יכולים לבחור בין ביצוע הפרוצדורה באופן פרטי או על חשבון הביטוח בהשתתפות עצמית.

בניתוח הטבעת השוודית, מוגבלת כמות המזון שניתן לאכול, כתוצאה מכך חשים תחושת שובע מהר יותר ולזמן ארוך יותר מה שמאפשר לאכול פחות בהרבה ולהפחית במשקל.

שרוול קיבה

ניתוח חדש יחסית, שהחל כניתוח שלב ראשון בניתוחים מורכבים, ולאור ההצלחה הוחל ביישומו כניתוח עצמאי. בניתוח השרוול יוצרים קיבה חדשה בצורת צינור המשכי לוושט בנפח של רק כ- 25% מנפח הקיבה המקורי, שאר הקיבה נכרתת ומוצאת אל מחוץ לגוף. למעשה, ניתוח שרוול קיבה מצר את הקיבה לכעין שרוול ומכאן שמו ואינו משנה את שאר מבנה מערכת העיכול.

מעקף קיבה

מעקף הקיבה הינו הפתרון המוביל בארצות הברית לבעיית השמנת היתר החולנית. הוא מבוצע כיום בחלק מבתי החולים בארץ ונכלל בסל הבריאות. ניתן לבצע את הפרוצדורה גם באופן פרטי ובעלי ביטוח משלים של קופות החולים יכולים לבחור בין ביצוע הפרוצדורה באופן פרטי או על חשבון הביטוח בהשתתפות עצמית

לכל אחת מן השיטות יתרונות וחסרונות. למתעניינים בנושא מומלץ לבקש הפנייה אל הרופא המתאים כדי שיתאים את סוג הניתוח הטוב ביותר עבור החולה..

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר